Als recreatieruiter rijden met stang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:23

ik rijd mijn koudbloed met een ongebroken pelham met dubbele teugels, de onderste teugel is als het ware de handrem, oftewel mijn levensverzerking, want als zo'n paard gaat rennen, dan heb je hem nog niet stil!

Mijn paard heeft bitmaat 17,5 cm, dus ik heb de pelham laten vergroten door de smid.
Bovendien heeft hij weinig ruimte in zijn mond, een gebroken bit past er nooit in, dan steekt z'n tong er aan 2 kanten buiten.

Ik heb hetzelfde boekje als jij gelezen (en hier liggen), maar toen reed ik al met de pelham.

Een bit is zo scherp als de handen van de ruiter!


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:12

als ik er een gebroken bit in wil hangen, moet ie eerst een tongverkleining, een soort extreme make-over, want dat gaat nooit passen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:28

Citaat:
Ik rij mijn paard al jaren met een stang *met D-ringen*.
Het kinkettinkje gebruik ik helemaal niet.


dat is vast een Thiedemann-bit, als ik die eens in 17,5 te pakken kon krijgen..... Cool

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 06:44

Citaat:
Als je er een stang in gaat hangen, zal je je paard nooit een keertje naar het bit toe kunnen rijden, ontwikkeld je paard de verkeerde spieren, krijgt een onderhals en heb je mee moeite om dat allemaal weer recht te zetten dan het bit je aan comfort geeft


Verward dat snap ik niet, ik heb gewoon les met een pelham, met kinketting en dubbele teugels en ik heb daar allemaal geen last van, mijn paard loopt vwnw, ontwikkelt rugspieren, ik rijd hem naar het bit toe, zijn onderhals is in een jaar een heel end weg en hij is recht gereden. Dat heeft allemaal veel tijd en inspanning gekct (en lessen) maar hij loopt super op de pelham en dat is echt een stang!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 06:39

Citaat:
maar ik heb ze bij Rijs zien hangen van 17.5 cm.


dat heeft iemand wel eens voor me uitgezocht, maar voor de prijs van zo'n bit, koop ik 10 pelhams en die voldoen ook prima!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:29

Citaat:
Is stang een eng woord ofzo?


één van de vele "foute"woorden op Bokt.....

ik kan wel eens een topic openen met "foute" woorden

Ik plaats niet eens meer rijfoto's: men ziet het paard niet en mijn houding niet, alleen de stang en daar komen dan blz. vol commentaar op Clown

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:44

tjee daar noem je een paar "Bokt-foute" dingen op zeg.... Bloos!

Ik zie bij mij in de buurt vrijwel iedereen buitenrijden met een Pessoabit, een gebroken trens uiteraard, want dat is "vriendelijk" met zoveel mogelijk ringen en dan de teugels door het onderste oog en lekker trekken als ie te hard gaat..... Scheve mond

Volgens mij is zo'n notenkraker veel onvriendelijker voor de paardenmond dat een ongebroken bit, al dan niet met kinketting.......

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:03

een paar weken geleden was ik op de rijvereniging een beetje in een bak aan het rijden en ind e bak ernaast was een ponyles aan de gang.
Ze mochten 1 voor 1 een rondje galopperen en echt allemaal hadden ze kramp in de handjes na het rondje galop.

Ik heb me daar erg over verbaasd, sowieso over de handjes....daar werd niets over gezegd.....

Omdat ik op een meisje dat in die les meereed stond te wachten voor de terugweg naar stal heb ik het eens uitgebreid kunnen bekijken.

Het was dus een clubles, voor pony's en het waren allemaal van die onrustige race-pony's

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:06

ik heb alleen handschoenen aan als het koud is, anders krijg ik dooie vingers en als ik ga longeren, want soms wordt dat skieën en die blaren vind ik ook niet zo aangenaam.

Verder rijd ik met dubbele teugels, handen vol dus, maar ik kom nooit thuis met zere handen, gelukkig niet zeg..... zelfs niet als er overal paardetende trollen zitten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, HarmanyL, Unravelation en 50 bezoekers