problemen bij opzadelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

problemen bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 12:44

Mijn Moor heeft sinds een aantal weken kuren bij het opzadelen (alleen het moment van het zadel erop leggen, daarna is alles goed). Het begon met een beetje aan het sjabrak "proeven", maar dat werd later bijten, en tegenwoordig moet iemand haar al vasthouden, want anders bijt ze heel gemeen (om te raken!) en draait ze d'r kont naar je toe om te schoppen (ook om te raken!). Hoewel ik vanaf het begin al vanalles gebrobeerd heb, stemverhef, straffen, belonen, veel geduld, weinig geduld, noem maar op, is het gedrag toch steeds erger geworden. Bovendien heb ik bij haar het probleem dat het geen paard is om te straffen, daar raakt ze helemaal van in paniek... Ze heeft absoluut geen last van haar rug en ook het zadel past goed en zo. Misschien wil ze zo onder het werk uitkomen, maar dan zou ze naar mijn idee zich het hoofdstel niet zo rustig laten omdoen, want dat is geen probleem. Anybody? Help!! Huilen Huilen Huilen

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:57

Een paard heeft niet zomaar zo'n singelnijd. Past je zadel werkelijk well heel erg goed? En wat een hoop mensen vergeten: past je singel goed????
Je singel moet ongeveer een handbreedte achter de oksel van je paard zitten. Het beste is een singel aan beide kanten elastiek. Je paard zet tijdens het ademhalen zijn ribbenkas uit. Ga maar eens na als jij een te strakke riem aanhebt, hoe lekker dat dan is als je in en uit ademt.
Zorg ook voor een brede singel (die goed de druk op het borstbeen verdeelt) die uit een stuk bestaat (dus niet uit verschillende "stroken leer/stof), die snijden teveel doordat ze kunnen "knikken" (he wat legt dat toch moeilijk uit zo)
Zorg er ook voor dat je singel aan beide kanten net onder het zadel komt. (ook bij dressuur!)
Ik wist dit eerst ook niet, had best een mooie (en dure) leren singel.
Tot mijn zadelmaker me min of meer verplichtte (al koop je hem bij mij of een ander, maar met deze singel blijf je NIET rijden :-D ) om een andere singel aan te schaffen.
De mijne was dus net zo met aansingelen, en nu staat ie gewoon relaxed..

estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 13:04

Het vreemde is, het aansingelen is geen probleem, alleen het moment dat ik met het zadel aankom en het op haar rug leg. Als het eenmaal ligt, is ze poeplief, ook met aansingelen. Vreemd he?

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:07

Geen zin om te gaan rijden misschien???

estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 23:43

Zo enorm hard hoeft ze bij mij niet te werken... Bovendien denk ik dat ze dan voor de rest ook vervelender zou doen (met aansingelen, hoofdstel omdoen en met rijden zelf). Ik denk dat het misschien wel echt truttig merrie-gedrag is.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 03:25

Misschien, maar weet je wel zeker dat het zadel echt goed past?? misschien vind ze het rijden wel heel leuk, maar heeft ze gewoon last van het zadel...

estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 12:18

Ik zal er voor de zekerheid nog eens goed naar laten kijken. Maar eerlijk gezegd zou je dan verwachten dat ze bij het aansingelen en rijden ook iets zou laten merken, toch?