Hoe vang je een wild paard op de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Hoe vang je een wild paard op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 17:40

Hallo Allemaal,

Hebben jullie nog tips om een paard te vangen op de wei?
Mijn ijslander heeft elke zomer als hij op de wei staat dat hij niet te vangen is. Hij ziet eruit als een wild paard en gedraagd zich zo ook, is van alles bang opeens...

Afgelopen 2 jaar heb ik heel de zomer niet kunnen rijden, maar misschien heeft iemand een hele goede tip

Groetjes Marcia

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:42

Ik weet niet hoe groot de wei is, maar het is een ijslander dus zal de wei niet ontieglijk groot zijn. (ivm snel te zwaar worden). Wanneer een paard niet gepakt wil worden kun je continu achter het paard aan blijven lopen. Steeds als het paard ergens weer gaat staan eten jaag je haar weg van die plaats. Dit doe je net zolang tot ze zich overgeeft. Helpt bij mij altijd perfect.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 17:47

Heb dit al heleboel keer geprobeerd, maar werkt helaas niet bij mijn ijslander. Ze staan trouwens op een wei van 1 ha. Hebben eerst de schapen opgelopen en is heel schraal...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:55

Werkt het echt niet, misschien steek je er dan toch te weinig tijd in. Het kan een hele poos duren voordat ze zich ´overgeeft´.
Denk er ook aan dat ze uit het land halen ook kan associeren met leuke dingen, niet alleen werken. Dus ook eens uit het land halen om haar een snoepje te geven, met haar te spelen. Dit helpt ook vaak. Mijn arabiertje deed dit toen ze door had dat dit altijd werken betekende. Nu ik voor haar wat meer gevarieerde dingen heb bedacht komt ze wel naar me toe.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 17:59

Ik heb mijn ijslander al 9 jaar en heb er echt heeeeeeeeel veel tijd in gestoken. Het is een heel verhaal, hij is er ook afgelopen zomer voor in de kliniek geweest, omdat hij in de zomer zo bang is voor alles. Ben nu bezig met Cherokee, die praten met hem.. Maar dacht misschien heeft iemand nog een tip die ik niet geprobeerd heb.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:12

Kun je hem niet aan de pen zetten?

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:16

Aan een pen? Hij is als de dood voor zijn eigen halstertouw en longeerlijn, dus denk niet dat dat een goed idee is. Maar bedankt voor de tip Lachen

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:18

Klein stuk van de wei afzetten dan? Grondwerk met hem doen voor vertrouwen Verward

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:19

Het is niet dat hij geen vertrouwen heeft denk ik, want in de wintermaanden is er niks aan de hand. Zelf denk ik dat het een gras allergie is, maar dat kan niet volgens de dierenarts. Weet alleen dat hij heel de zomer als hij op de wei staat als de dood voor alles is... Zelfs in een kleine prikwei krijgen we hem niet te pakken trouwens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:20

Wat idd goed werkt is hem niet alleen uit de wei halen voor te werken.
Maar ook alleen wat lekkers geven en hem laten staan,
of voor een poetsbeurt en hem weer terug zetten.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:22

Heb wel vaker gehoord van een grasallergie hoor, het kan dus wel degelijk
Anders maar eens in de paddock houden met alleen hooi en niet op de wei...

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:24

Heb je zijn ogen wel eens na laten kijken?

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:26

Afgelopen zomer ben ik elke dag bij hem geweest en heb hem toen met een emmertje biks uit de wei gelokt, daar lekker gepoetst. Alleen als ik aankwam met mijn halster (probeerde ik af en toe) dan raakte hij helemaal in paniek...

Zijn ogen zijn goed volgens de dierenarts, hun weten ook niet wat het is.
Daarom ben ik nu met Cherokee bezig met hem..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:27

Hem insluiten en met voer lokken, proberen "vertrouwen te winnen" dat hij dus naar je toe komt en dan proberen tijdens het voeren een halster snel aan te doen, zo moest ik dat altijd doen voor een man als we de 3jarige gingen "vangen" waar nooit wat mee gedaan was. Dan inderdaad niet alleen voor het werken uit de wei halen maar het leuk voor haar maken.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:37

Hem lokken met voer gaat goed, alleen als hij het halster ziet raakt hij in paniek... Heb het vorig jaar vaak geprobeerd, maar hij wordt echt link van angst. Hij begint dan met zijn voorbenen te slaan naar je... Hij heeft hier dus alleen de zomermaanden last van... In de wintermaanden heeft hij ook de vrijheid en staat hij ook weleens een paar uur op de wei en is er niks aan de hand...

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:41

Het hoofdstel dan? Zelfde reactie daarop?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:45

Rodi schreef:
Zijn ogen zijn goed volgens de dierenarts, hun weten ook niet wat het is.
Daarom ben ik nu met Cherokee bezig met hem..


vervelend probleem! zou zo niets weten, maar als ik iets bedenk laat ik het je weten..
maar even iets anders, ik ben zo benieuwd, wat is 'cherokee'?

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:49


Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:51

eerst zou ik hem op een paddock houden en gewend makebn aan halster, touwen, longes, en alles, dus nu al beginnen, vergeet het rijden, zorg dat je probleemloos het halster aan en af kunt doen, eerst iop stal, dan in de paddock, gewen hem aan halstertouw, raak hem overal aan met touwen, leer hem longeren

zowel met enkele als dubbele longe (gevoel touw om achterhand)
daarna zal het in de wei veel makkelijker zijn, ook als hij iets goed doet overdreven belonen, en ne verloop van tijd de goede dingen dat hij moet doen moeilijker maklen, vooraleer je hem beloont, en zo opbouwen
de eerste tijd in een wei zetten van 5 op 5 bv, en als daar alles goed gaat de wei beetje bij beetje vergroten, mss niet leuk, maar beter zo dan de volgende 20 jaar iedere zomer niet kunnen rijden

en laten testen op grasallergie

succes

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:59

Heb in de winter maanden nergens last van. Kan hem dan altijd zo pakken en hij is dan helemaal niet bang voor zijn halster niks... Ook de dierenartsen kunnen niks aan hem vinden... Testen op grasallegie kan niet volgens de dierenkliniek Utrecht trouwens...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:33

...ik haal er een pennymeisje bij...

*grijns* sorry...

Nee serieus, klinkt toch als iets allergie-achtigs of last van z'n ogen of klieren... Iets met de oren misschien? Als die zeer doen zou ik ook paniekerig zijn als iemand met halster of hoofdstel aan kwam zetten.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:40

Rodi schreef:
Heb in de winter maanden nergens last van. Kan hem dan altijd zo pakken en hij is dan helemaal niet bang voor zijn halster niks... Ook de dierenartsen kunnen niks aan hem vinden... Testen op grasallegie kan niet volgens de dierenkliniek Utrecht trouwens...


Nou je onderschrift klopt dan wel in jouw geval Knipoog .
Maar serieus....wat een lastig en vreemd probleem.
Kan je voor jezelf niet testen wat dit gedrag 'triggert' ?
Dat je hem bijv. precies als in de winter laat staan (paddock o.i.d ?) en dan gras gaat voeren om te zien of zijn gedrag verandert ?
Of andersom eens in de winter op de wei zetten om te zien hoe dat dan gaat ?

Ik roep maar wat hoor....zal je waarschijnlijk zelf ook wel mee bezig zijn geweest.
Maar ik zat wat te brainstormen als het niet getest kan wordt zal je in feite met trial and error net zoals ze bij een vermoeden van voedselallergie met een eliminatie-dieet beginnen en dan steeds een afzonderlijke voedingsstof bijvoegen.

Heel veel succes gewenst want de hele zomer steeds niets met je paardje kunnen is ook niets !

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:45

en hem met halster in de wei zetten (dus meteen van af de winter, als hij de wei op gaat, zijn halster omlaten???)

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:46

pak een emmer met bix goed ramelen dan komt iej wel als hij komt geef hem wel die bix he;)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 22:41

Tja een lastig probleem. Ik zoek snel problemen bij de natuur van het paard en niet zo snel lichamelijk.
Wat ik dacht is dit: Dit paard staat de hele zomer in de wei. Dit paard merkt ineens dat hij geheel vrij is en dat hij nu geheel het heft zelf in handen heeft. Een paard is een dier die heel erg gesteld is op vrijheid. Ziet hij de mens die hem die vrijheid af pakt dan zou hij dus inderdaad niet meer te pakken zijn.
De angst die je beschrijft zie ik als het niet aan kunnen van de situatie. Het ene paard kan dit heel goed, het andere paard ziet dan alles als een gevaar.

Veel ijslanders komen nog uit Ijsland. Daar worden ze uit het wild gevangen. Is dit met dit paard ook het geval? Dan versterkt dit mijn vermoede.

Ijslanders zijn niet de makkelijkste paarden qua karacter. Veel mensen hebben dan ook problemen met deze paarden.

Met mijn uitleg heb je natuurlijk nog niet de oplossing, maar die is hier ook niet te geven. Dit is wel een heel speciaal geval en die is niet optelossen achter de computter.

Opzich wil ik je wel helpen. De afstand is een probleem.

Trouwens wat je zegt dat je in de winter helemaal geen probleem met hem heb. Is dat geen overgave. Alles maar over zich heen laten komen. Dit merk je in zijn gedrag en vooral zie je dat in zijn ogen en uitdrukking van zijn lichaam.