ruin of toch......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

ruin of toch......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 20:52

hengst?
ik weet het zo langzamerhand niet meer...
mijn 4 jarige "ruin"toont alle hengsteneigenschappen:
-snel afgeleid
-erg op merries gericht(ZEKER als ze hengstig zijn)
-soms extreem voor het been,soms tegen het been hangen
-de ene dag super braaf zn werk doen,de volgende dag word ik al gelanceerd als ik alleen mn teugels maar oppak...

ik weet het niet meer!!
hij is sowieso heel onzeker wat we tot nu toe in goede banen hebben kunnen leiden,maar soms is hij gewoon stout,en als ik hem daar op aanpak(een keer mn hakken erin,of een keer extra ver inbuigen)
dan kan hij helemaal over de rooie raken,gaat zweten en vreselijk bokken.
in de omgang is hij wel lief,altijd met zn oren plat(Onzekerheid),maar bijt/slaat niet.(op stal wil hij weleens uithalen)
hij is verder super betrouwbaar,loopt keurig aan het touwtje mee,kan hem overal langssturen en luister fantastisch naar de commando's:ho,voorwaarts,stap,draf,galop.
er is verder weinig op aan te merken,ik vind het een superpaard,alleen dat vreselijke wisselvallige wil ik eruit hebben.
zou ik sowieso en bloedtest laten doen,of er eventueel nog een bal in zit?
hij is als jaarling gecastreerd,dus het kan zijn dat 1 bal niet is ingedaald....
ik weet het niet,jullie wel?

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 22:09

niemand?

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 22:15

Het zou natuurlijk een klophengst kunnen zijn, wat je zelf ook al denkt...een bal nog in het lieskanaal of zelfs in de buikholte.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 22:16

Ik denk dat je paard gewoon niet goed weet wie de baas is.
Een paard heeft een leider nodig en als jij dat niet goed genoeg doet, gaat hij maar voor leider spelen. Dat doet hij om de dood eenvoudige rede dat een paard denk dat als er geen leider is ze dan worden opgevreten door roofdieren. Dat zal hem in z'n veilige stalletje natuurlijk niet overkomen, maar zo denkt een paard wel.
Dat kan denk ik ook het onzekere gedrag veroorzaken.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 22:17

tjah....het enige wat me aan het twijfelen brengt is dat hij niet extreem sexueel opgewonden wordt van merrie's.
hij trekt er wel naar toe etc,maar krijgt niet direct een erectie(beetje plastisch gezegd)ik laat iig een bloedtest doen...

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 22:20

Anouar15 schreef:
Ik denk dat je paard gewoon niet goed weet wie de baas is.
Een paard heeft een leider nodig en als jij dat niet goed genoeg doet, gaat hij maar voor leider spelen. Dat doet hij om de dood eenvoudige rede dat een paard denk dat als er geen leider is ze dan worden opgevreten door roofdieren. Dat zal hem in z'n veilige stalletje natuurlijk niet overkomen, maar zo denkt een paard wel.
Dat kan denk ik ook het onzekere gedrag veroorzaken.


maar waarom is hij aan de hand wel zo braaf?
en is hij zo wisselend?als ze zelf de leider willen zijn,lijkt em dat ze dat altijd doen.
hij is ook extreem gevoelig op zn buik,als je maar naar zn buik wijst raakt hij al over de rooie...
terwijl als hij gewerkt heeft hij wel gewoon doet als je zn buik etc aanraakt.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:42

Bij ons op stal staat er ook een hengst.
Die mag naast mijn hengstige merrie lopen en er nog niet eens naar kijken. Maar zet een merrie voor zijn stal en meneer word gek..

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:44

timilon"]
[quote="Anouar15 schreef:
Ik denk dat je paard gewoon niet goed weet wie de baas is.
Een paard heeft een leider nodig en als jij dat niet goed genoeg doet, gaat hij maar voor leider spelen. Dat doet hij om de dood eenvoudige rede dat een paard denk dat als er geen leider is ze dan worden opgevreten door roofdieren. Dat zal hem in z'n veilige stalletje natuurlijk niet overkomen, maar zo denkt een paard wel.
Dat kan denk ik ook het onzekere gedrag veroorzaken.


maar waarom is hij aan de hand wel zo braaf?
en is hij zo wisselend?als ze zelf de leider willen zijn,lijkt em dat ze dat altijd doen.
hij is ook extreem gevoelig op zn buik,als je maar naar zn buik wijst raakt hij al over de rooie...
terwijl als hij gewerkt heeft hij wel gewoon doet als je zn buik etc aanraakt.
[/quote]

onzekerheid over het feit wie nu eigenlijk de baas is. Jij geeft kennelijk geen duidelijk signaal dat je de baas bent.
Reactie op z'n buik is waarschijnlijk een fysiek iets, mogelijk onnodig aanspannen van z'n buik en daardoor vorm van spierpijn.
Of hij goed gecastreerd is, kun je heel simpel merken, de littekens van de castratie zijn vrijwel altijd terug te vinden aan de zijkant van de koker.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:49

Een bloedtest lijkt me in ieder geval geen kwaad kunnen, dan heb je daar zekerheid over

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 11:09

ja,en ik voel maar 1 litteken...
maar als ik niet de baas ben zeg maar,waarom luistert hij dan zo goed?
overal,ik hoef maar iets te zeggen en hij doet het,ik heb hem nog nooit hoeven terecht wijzen...
ja,op stal,als tie zn kont naar me toedraait als ik zn halster om wil doen,dat is 1 keer gebeurd,hij heeft ook 1 flinke mep gekregen en nu staat hij al te wachten bij zn deurtje.
ik weet het allemaal niet,ik moet sowieso naar de VA om een controle foto te maken en dan laat ik gelijk een bloedtest doen.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:11

mischien heeft hij nog 1bal erzitten? weet ff niet hoe dat heet haha

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:23

Met dat soort eigenschappen hoeft het niet per se een hengst te zijn. Laatst was er een merrie hengstig die vlak achter de bak stond waar ik reed, en de ruin waarop ik reed bleef maar hinniken en naar die kant toerennen enzo...
Als je het echt zeker wilt weten dan is er geen reden voor om geen bloedtest te doen, nietwaar?

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:51

Ik heb met mijn ruin in het begin ook heel wat problemen gehad.
Als hij een merrie zag werd hij helemaal leip. Andere paarden die hij tegen kwam, wilde hij laten zien dat hij de baas was. Hij blerde na alles wat voorbij kwam etc etc.
En de merries in de wei was hij aan het dekken.
Toen heb ik een bloesonderzoek laten doen, maar daar kwam dus uit dat alles er goed uit is gehaald. En dat het dus gewoon tussen zijn oren zit. Kan je verder niks aan doen.
Maar nu gaat het stukken beter. Geen problemen meer.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:04

de één blijft langer hengst tussen de oren dan de ander!

4 jaar is ie toch?? Dan kan ie ook wel een aan het "puberen" zijn, heeft mijn ruin vorig jaar ook gedaan, nu is ie weer superbraaf!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:40

Nou bij ons was er ook een ruintje die met een halfjaar zelfs nog op zijn oma klom........ *oeps* maar nu na een jaar is het echt helemaal over! Maar even laten controleren is natuurlijk niet verkeerd!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:02

Op welke leeftijd is hij gecastreerd? Sommige ruinen blijven die hormonen sterker bij zich dragen als andere. Guus valt merries aan als ze hengstig moeten worden. Andere ruinen op stal duiken ook op een hengstige merrie.....
Is hij misschien klophengst?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:49

Het kan een klophengst zijn ja...
En de een blijft natuurlijk meer 'hengst' dan de ander. Oftewel, het zit dus ook tussen de oren.
Een bloedtest lijkt mij wel verstandig.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:09

Fsoudan:
Beter lezen, hij was 1 toen hij ruin werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:12

Ik vind het helemaal niet klinken als een hengst.
Of ben ikn u bijna de enige?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:14

Ik denk dat ie wel ruin is, maar dat ie gewoon aan het puberen is. Consequent zijn dus!
Er is ook bijna geen DA te vinden die een jaarling hengstje zal castreren als er nog maar een bal is ingedaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:18

idd, carola
klinkt veel meer als uit proberen.
dus consequent zijn, goede les halen.
want bij min ruin hoefde ik ook niet zomaar hakken erin te porren, zonder vliegles te krijgen.
Hij was dan ook over de rooie, gewoon omdat ik het anders op moest leren lossen.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:51

nou, als je een klopthengst hebt, dan weet je dat wel zeker hoor, en hoef je er niet over na tedenken of ie ruin of klophengst is.
misschien idd uitproberen.

Ik heb nl ook een klophengst gehad en daar was ik snel achter hoor. Als ie een bepaalde merie zag, dan liep ie op 5 benen!! en dan was ie ook niet meer tehouden.

Je kun hem ook laten testen. dan nemen ze wat bloed af en ongeveer een week later heb je antwoord.
Is het dat niet, dan moet je de fout toch maar eens bij jezelf gaan zoeken en misschien wat consequenter en strenger worden.
Het lijkt er nl op dat je een rijtechnisch probleem hebt.
Een klophengst is nl niet alleen onder het zadel moeilijker maar ook in de handis hij moeilijk te houden (of je moet er natuurlijk erg goed mee om kunnen gaan, wat de meeste mensen dus niet kunnen).
En als er niks aan de hand is als je er niet opzit, tja, dan zal het wel een rij technisch probleem zijn.
Les nemen dus!

succes

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:47

oke,alvast bedankt voor alle reacties!
donderdag ging ik rijden en hij was weer vreselijk afgeleid,wilde alleen maar naar de merrie toe die ook in de bak liep en ik heb weer behoorlijk moeite met hem gehad.later werd ie wel weer fijner,maar ik heb hem echt op mij moeten laten concentreren.
ik heb elke week les,omdat ik het zelf gewoon niet meer wist.
daar moet ik hem alleen maar laten ontspannen,hoe moeilijk ook!dat werkt wel,hij is dan wel makkelijker bij elkaar te pakken in de dagen erna.
ik heb trouwens een stukje in de strengen gezien over paarden met een snel achterbeen,dat die vaak heter zijn.(moet nog even goed lezen)
vandaag was hij trouwens weer super lief!met poetsen en opzadelen echt een schatje(meestal staat ie met zn oren in zijn nek onzeker te zijn,echt zielig want hij doet nooit iets verkeerd)
toen rijden:hij was gruwelijk heet,maar o zo braaf!niet schrikken,niet loeren gewoon zn werk doen er een schepje bovenop!
echt waanzinnig!!!
ja,het is echt per dag verschilend,vandaag was alles rustig,niemand op stal of in de bak,muziek uit in de bak en de omgeving was ook rustig.hij heeft gewoon sowieso veel rust nodig,hij stat op stal ook achter een luik,dat ie zn hoofd niet de stalgang in kan doen.hij staat nu altijd met zn koppie buiten.
ik geloof dat hij vandaag wel tevreden was:)

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:58

als je het niet zeker weet,kun je het beste even bloed laten prikken, dan weet je het zeker

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:30

mijn ruin doet precies hetzelfde en ik heb vorig jaar terdege wel 2 ballen gezien, dus hengst is uitgesloten. Gewoon een kwestie van laten voelen (niet letterlijk natuurlijk) wie de baas is en meneer is weer een paar maanden rustig. Tenmiste die van mij wel Haha!