Verkeersmak maken van je paard, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Verkeersmak maken van je paard, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 21:56

Hallo allemaal,

Mijn vriendin Saskia heeft gevraagd of ik af en toe haar paard Faro naar buiten aan de hand wil meenemen om hem te laten wennen aan vrachtautos en traktoren. Hij is daar als de dood voor. Naja niet echt. Voorheen was verkeer geen probleem maar nu hij 4 is (ook puberen?) gaat meneer er of in volle gallop vandoor of hij draait om en scheurt richting huis zodra hij een traktor of zo iets tegenkomt. Dit doet hij of in de groep of alleen.

Saskia heeft haar veulen die ze zelf gefokt heeft en beleerd en heeft regelmatig beleiding. Ze heeft ook les maar rijd voornamelijk dressuurmatig. Na een paar incidenten durft en wil ze niet eens meer de weg op. Wij wonen in de Randstad en even de trailer pakken doe je niet dagelijks. Zij woont aan een sluiproute verder met veel verkeer. Faro gaat graag naar buiten toe maar na de laatste acties. Ze heeft al hulp gehad enzovoort.

Wat ik mij nu afvraag: hoe krijgen jullie je paard verkeersmak?

Het is verder een dot van een paard. Ik wil wel met hem de weg over maar niet als hij van elke poepen en scheet 'schrikt'.

Groetjes Willekes

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:03

Das lastig met n groot beest idd, zou ik ook niet graag doen.

Hoe reageert ie op de plaats op verkeer als een traktor? Je zou een soort van vrijheidsdressuur kunnen proberen, zeilen op de grond leggen, in de wei zetten met een lopende traktor, enz.

De weg op gaan met n paard dat echt WEGRENT is levensgevaarlijk, maar als je m wel bij je kunt houden is het het proberen waard. Dan maar n aantal rotsituaties, als ie vertrouwen heeft gekregen gaat t vanzelf over.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:04

Persoonlijk zou ik dan met een heel mak paard samen gaan. Hij ziet dan dat dat paard ook niet schrikt en zal waarschijnlijk rustiger blijven (bij de kudde blijven). Ik denk ook dat het iets te maken heeft met de reactie van de ruiter. Op het moment dat jij (je vriendin) denkt: "Oh nee daar komt weer een tractor, als het maar goed gaat, als hij maar niet schrikt" en zenuwachtig wordt, merkt je paard dat. Dus zelf vooral ook rustig blijven.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:09

Heeft je stalhouder geen tractor of een bevriende boer ofzo? Zoiets moet je eigenlijk eerst op besloten terrein aan gaan pakken, langs de weg is veel te link. Begin maar eens met een tractor die stil staat, met de motor uit en zo rustig op bouwen. Niet alleen het vertrouwen van het paard moet groeien, dat van de ruiter duidelijk ook!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:10

Als je de kans hebt in een weiland gooien naast een drukke weg... Wordt ie vanzelf verkeersmak van. Vreemde dingen in de bak tijdens het rijden wil ook nog weleens helpen. Met een dominant paard wat door en door verkeersmak is mee naar buiten, eventueel met een slof eraan zodat je nog een "noodrem" hebt.... Durf zelf te blijven rijden en ga niet zitten afwachten maar neem zelf het initatief. Zet hem buiten maar flink dressuurmatig aan het werk, dan heeft ie zijn hoofd ergens anders voor nodig als "spoken".

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:15

Ik zou een iemand op het paard zetten en twee ernaast en ook nog een ander paard meenemen die verkeersmak is. Als hij dan niet in bedwang te houden is dan weet ik het niet meer....

Als je dit een paar keer goed doet kun je het daarna afbouwen.. nog maar 1 iemand ernaast en op het laatst alleen iemand erop.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:12

Op zich is het vrij normaal dat een jong paard een veranderende periode doormaakt gedurende het volwassen worden. Waar ze eerst niet van opkeken lijken ze nu wel voor het eerst te zien en eng te vinden.

Voor een jong paard is iemand op de rug vreemd genoeg niet 'samen' en als daar in een als eng ervaren situatie vanaf de rug nog eens een beperking bíj komt....
Het is een normale ractie om als jouw paard schrikt aan de teugels te trekken. Dit is voor het paard én een bevestiging van dat het inderdaad eng is én een extra restrictie in een situatie dat hij eigenlijk meer ruimte wil.

Wat ík met jonge paarden doe is door het dorp lópen. Naast het paard, dus voor diens begrip wel samen. Neem daar de tijd voor. Is er wat 'engs', dan probeer ik het paard níet te beperken, maar te laten draaien en af te leiden. Laat maar even en blijf rustig praten, desnoods een kalme hand op de nek.

Gaat dat acceptabel, dan ga ik met een ervaren merrie. Eerst erachteraan, later voorop. Dat laatste is soms érg moeilijk omdat het jonge paard daar vaak niet voorbij wil. Forceer dan niet met druk, maar verzin een truc met een paar manouvres en wendingen waardoor jouw paard als vanzelf op kop eindigt.

Zorg dat je zeker in het begin alleen maar routes kiest waarbij het paard overzicht van de situatie houdt en vertrouwen kan putten uit jou.
Wat soms er g goed helpt is vanuit een andere, onbekende route, het liefst vanuit de tegenovergestelde richting als de stal, het dorp inrijden; dan heeft het paard véél minder de nijging om te draaien.

Lukt dat allemaal niet, dan is overprikkeling (crowding) nog een mogelijkheid. Die is echter niet zonder risico en alleen een optie als het paard op joú
gericht is en je er 100% zeker van bent controle te hebben.

Héél belangrijk is het paard níet het gevoel te geven dat vanaf de rug óók nog eens een beprking = bedreiging komt.
Ja, en leer je paard de one-reign-stop. Wat je verder ook van NH vindt, die ORS is een zinvolle noodrem.

Sterkte.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:56

Wij zetten de jonge paarden in de winter in de open stal, bij de koeien. Daar rijden de trekkers/shovels op en aan en daar wennen ze wel aan.

De eerste keren dat ik met jonge paarden naar buiten ga (altijd rijdend) neem ik iemand anders mee... Gewoon zelf niet bang zijn en het paard laten weten dat het niet fout kan gaan als jij erbij bent. Jij bent het hoofd van de kudde en als jij je niet druk maakt, moet het paard ook rustig zijn!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:09

Inderdaad als het kan in een wei langs de weg zetten.

Als het paard echt wegrent zou ik er niet mee langs de weg gaan, dat is gewoon te gevaarlijk.

Zoizo zou ik samen met een heel braaf paard gaan, ook als je ernaast loopt. Paarden blijven liever bij een ander paard maar je zei dat hij dan ook terug rent dus dat is bij dit paard blijkbaar niet zo sterk...

Ik zou dus eerst kijken of het mogelijk is hem in een wei naast de weg te zetten.
Dan kun je misschien over het terrein met hem stappen en langs auto's en trekkers enzo lopen. Pas als hij dat braaf doet kun je eens langs de weg proberen.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:31

Ik wil het ook met cheyenne gaan proberen,op de manege is ze al gewend aan tractor etc.
maar als ik met haar voor de eerste keren ga,dan ga ik er niet op,maar met hoofdstel aan erlangslopen.
zo kan ik haar ook beter op haar gemak stellen(denk ik).
en vooral inderdaad niet laten merken dat er iets engs aankomt,net doen of alles de gewoonste zaak van de wereld is,dat werkt het beste.
als ik op haar rijd en er komt een vrachtwagen langs de bak gereden dan geef ik juist wat meer teugel,inplaats van dat sommigen de teugels strakker maken.
want daarmee geef je al aan dat er iets staat te gebeuren.
maar ik hou ervan om eerst door erlangs te lopen ,te zien hoe ze is,want meteen erop dat vind ik persoonlijk dan wel nog eng,en dat voelen ze denk ikook wel.
ga het binnekort proberen.
mischien heb je hier iets aan?
in ieder geval veel succes.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:50

Met dat zacht toepraten en geruststellend doen ben ik het niet eens. Dat is net zo geod een bevestiging dat hetgeen wat ie ziet ook daadwerkelijk iets is waar ie aandacht aan moet besteden, en dat ie braaf is dat ie t eng vindt.

T eng vinden is niet erg, maar hij moet wel DOORlopen, en t liefst niet te ver opzij springen. Knilles heeft overal lak aan tegenwoordig, maar dat was voorheen ook n angsthaas. Nix zeggen als ie ergens schrik van heeft, stug doorlopen en er verder geen noemenswaardige aandacht aan besteden. En als ie je omver loopt of gaat crossen of iets in die rinchting mag ie op zn kop krijgen, hij moet bij je blijven.