kleine stal met uitloopje of grote stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

kleine stal met uitloopje of grote stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 12:30

ik kom er niet echt uit....

Meike staat nu in een heel klein stalletje, met een uitloopje naar een klein landje, dat vind ik heerlijk voor dr, kan zelekker met regen binnen staan en als ze wil lekker het landje op Lachen op zich ideaal voor dr, alleen zoals met dit weer, met veel regen mag ze het landje niet op en heeft dan nog meer ene heel klein uitloopje en staat ze eigelijk de hele nacht binnen en de halve dag als ik er niet ben en niemand dr eruit laat..
maar aangezien het zo;n klein stalletje is word het enorm snel vies Scheve mond ik mest dr elke dag uit en zet dr dan in een schone droge stal maar de volgende dag is het echt zeiknat en vreselijk vies, en daar ligt ze dan in... dat lijkt me niet echt lekker voor dr... en ik vweet dat ze snachts veel ligt en vind het nogal eng als ze vast komt te liggen..

nu gaat er zondag iemand weg van stal, die een hele grote stal had.
Meike stond eerst ook in zo'n grote stal, en die blijft veel schoner! die was na 2 weken nog niet nat als ik elke dag uitmestte.. en stond ze dus altijd lekker droog, kan lekker rollen en liggen..
probleemis alleen dat ze dan geen uitloopje meer heeft en dus binnen staat als ik er niet ben... maar kan natuurlijk vragen of iemand dr buiten zet..

pff k vind het echt moeilijk... stalletje met uitloopje lijkt me veel lekkerder voor dr maar ik vind het wel eng zo klein.. en tis binne een halve dag smerig.. het kost me ook vreselijk veel vlas als ik elked ag weer een half pak erin kan gooien om dr in ieder geval een paar uur droog te zetten die grote stal kost met wel 2 keer zoveel.. maar scheelt me dan wel weer heel vaak in vlas.. en dan is ze in ieder geval veilig..

wat ozouden jullie doen..?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:33

Hoe klein is klein?

Ik vind zelf een uitloop ideaal, zoals je al zegt lekker zo het land in hobbelen als ze zin heeft.
Daarbij dat het nu lekker weer gaat worden en dan is het voor zo'n dier fijner lekker buiten te kunnen hobbelen dan dat ze een grotere stal heeft.

Maar als je over een stal van 1 bij 1 praat kan ik je ook wel weer begrijpen.

Dus vandaar hoe groot is de stal waar ze nu in staat kwa meters?
Denk dat dat ook iets makkelijker antwoorden is voor de bokkers.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:34

Hoe klein is klein en hoe groot is groot als ik vragen mag?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 12:36

uhmm ja ik kan niet goed schatten, het kleine stalletje is ongeveer 2 bij 2 denk ik.. of 1,5 bij 1,5 zoiets.. en de grote stal is denk ik 3 bij 3 zoiets... ik ben echt heel slecht in schatten maar ik gok dat ongeveer..

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:37

Kan je niet met dit weer haar in de grote stal zetten, en dan de volgende maand weer in de stal met uitloop?

Citaat:
het kost me ook vreselijk veel vlas als ik elked ag weer een half pak erin kan gooien om dr in ieder geval een paar uur droog te zetten die grote stal kost met wel 2 keer zoveel.. maar scheelt me dan wel weer heel vaak in vlas.

Kost dat extra vlas ook echt meer dan die twee keer zo dure box?
Verder kan je je afvragen of ze in die grote box elke dag (als het weer mooi weer is) buiten gezet kan worden? In dat geval zou ik denk ik toch gaan voor die grote. Is vooral in de winter fijner.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:45

Ik zie dat het een shet is. Ik zou die stal met uitloop houden. 2 bij 2 is groot zat voor een shet en zo'n uitloop is heerlijk voor dat beestje.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:46

Tessebes schreef:
Ik zie dat het een shet is. Ik zou die stal met uitloop houden. 2 bij 2 is groot zat voor een shet en zo'n uitloop is heerlijk voor dat beestje.


Ben het hiermee eens, meet het anders nog even na, als het 2 bij 2 is zou ik het lekker zo laten.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:52

jep ik ga mee met tessebes en sily, als je een grotere pony had ofzo was de grote stal beter geweest... ik zou deze houden...

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:03

2 bij 2 is idd groot genoeg voor een shet,gewoon zo laten dus Lachen

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:06

Ik sluit me aan bij de rest. Lekker het uitloopje houden!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:31

Ik zou hem laten staan, de zomer komt er toch weer in, dus dan kan ze lekker buiten dtaan!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 16:21

ik zal het morgen even nameten.. tis echt een mini stalletje.. ja ze past er wel nog makkelijk in.. en uitloopje is inderdaad wel erg lekker voor dr... naja ik zal t morgen even opmeten

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:27

Ik zou het kleine stalletje houden, zo'n uitloopje is gewoon erg lekker!
Maar misschien helpt het om veel meer strooisel erin te doen?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 16:28

ze staan op vlas. in een grote stal blijft dat super schoon , maar hoeveel ik er ook in gooi, na 1 dag is het een grote natte zooi.... en zoals nu heb ik dan 1 pak vlas in 4 dagen! tewrwijl ik eerst altijd 2 pakken in de maand gebruikte en dan stond ze er nog netjes en droog bij.... maar het word natuurlijk wel mooier weer dus ik hou dr dan maar gewoon hierin denk ik..!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:46

ik zou het houden zet haar anders op stro?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 16:47

zou dat schelen? anders zou ik dat kunnen overwegen..

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:53

ja dat denk ik wel ja, anders zaagsel, gaat ook vrij lang mee. Tenminste, ik haal elke dag het middenstuk eruit(daaar plast hij altijd) en de hoopjes stront ook, dan meng ik alles met elkaar en ziet het er weer beeldig uit. Dan doe ik na 4 dagen er een half pak zaagsel bij, en haal ik er iets meer uit. Dan blijf ik zo gewoon elke keer om de 4 dagen doorgaan. Dus eigenlijk 1 pak in 8 dagen. Voor zaagsel zeker niet veel.

Het probleem met zaagsel is dat het erg vies lijkt, maar dat het dat niet is. Ik denk wel dat het het proberen waard is...

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 21:05

Als het een Shet is in 2 x 2 met uitloop, zou ik dat idd mooi houden!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 13:20

het is een shet.. het hokje is zo'n 1.5 bij 1.5 maar ik heb besloten toch maar gewoon met uitloopje te houden is toch veel lekkerder dan in zo'n donkere stal Lachen

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:45

Voor een shet zou ik het stalletje met uitloop kiezen