dressuurzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-01 08:32

volgende week komt de passervice voor een nieuw dressuurzadel. Het zoeken werkt nog niet zo goed op bokt dus daarom gaarne nogmaals jullie ervaringen met de verschillende merken. Ik heb nu zelf een KN (18 jaar oud of zo) en op zich ben ik daar best tevreden mee. Maar ik heb weer een berichtje van Zep gelezen waarin ze absoluut niet tevreden is over haar KN (drukt bekken te veel naar voren Verward ). Dus ervaringen graag......

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 09:15

ik zie (als ik les geef of jureer) vaak bijna direct als iemand op een KN zadel rijd. Ik vind dat je dan boven je paard zit in plaats van 'er in', (maar goed da's mijn mening! Knipoog ik kies liever zelf voor een Stubben (of Passier) ik heb onlangs via internet! Haha! een bijna nieuw Stubben scandica zadel gekocht en het ligt en zit echt perfect! Haha! blijft wel dat het een keuze van jouzelf moet zijn! gewoon lekker veel zadels uitproberen er mee rijden en het moet direct lekker zitten!laat je niet wijsmaken dat het lekker zitten wel komt! je moet er DIRECT lekker mee kunnen rijden!!veel succes! Clown

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 12:00

Nou, ik zweer dus bij een Kn. Ik had dat probleem van boven je paard zitten dus met een Passierzadel. Ik zit nu veel beter op mijn KN en zou ook niets anders meer willen.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 12:20

Ik vind mijn zadel echt perfect, het is een Prestige Appaloosa met extra zachte zitting.
Iedereen vindt het idd heerlijk zitten.

Het voordeel is ook dat het op alle paarden past. Ik heb het nu inmiddels op mijn derde paard liggen en het lag op alle 3 de paarden goed, terwijl ze toch heel verschillend van bouw waren.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 13:41

Ik ben helemaal gek op mijn KN. Ik heb helemaal niet het idee dat ik 'boven' het paard zit, en dat bekken kantelen valt bij mij ook reuze mee. Het is per zadel en persoon verschillend. Dit is wat ik weet van verschillende zadels (door ervaring), dan heb je daar ook een beetje een idee over, al is het persoon natuurlijk verschillend!!!!

- Kieffer Wien de Luxe, Vond ik voor geen meter zitten, hij zat heel los-vast, ik was altijd mijn evenwicht kwijt.
-Kieffer Lech, beter dan de Wien, maar ook niet heel fijn.
- Ainsley, niet zo veel aan. Door de behoorlijk diepe zit en dikke kniewrongen, zat ik echt heel erg vast ik het zadel, niet fijn. Ik zie veel mensen met een Ainsley die helemaal vast zitten in de rug.
- Salto, 'eigen winkelmerk' van Ruitergilde, fijn zadel, zat goed, lag goed, niet al te duur. Slijt wel vrij snel.
-KN, zie bovenin
-Wintec, echt niet fijn, de zit zat me niet lekker. Moeilijk te omschrijven.
- Passier Grand Gilbert. Superfijn!!!!!! ijn beurs ;laat het alleen niet toe.

Nou, dit was het wel zo'n beetje. Alleen 1 ding.

Lips are sealed Dit is wat IK er van vind, een ander vind het waarschijnlijk heel anders. Lips are sealed

[edit] boven beschreven zadels zijn allemaal dressuurzadels[edit']

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 13:48

na 1,5 jaar klooien met zadels voor mijn pony heb ik een KING zadel. zit echt super! met ingebouwde gelpad. het is een engels merk, en omdat mijn pony een ontzettend moeilijke rug heeft moest hij helemaal uit engeland komen. ik heb er geen spijt van! KN vind ik zelf niet zo lekker zitten.
voor mijn paard hebben we een zadel op maat laten maken van Hulsebos. die doet alles naar je wensen. ligt en zit ook perfect
Laatst bijgewerkt door paardje op 27-12-01 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:13

Ik heb nu een Euroriding Diamant en die vind ik heerlijk rijden. Ik had eerst een Stubben, maar dat was toch niet helemaal een zadel voor mij. Dus ik hoop dat ik die Stubben nog aan iemand kan verkopen die het wel fijn vind rijden (Het is namelijk nog een prima zadel en ik vind het zonde om het in de kast te laten hangen...)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-01 09:11

Natuurlijk is het voor ieder persoon anders maar als er meerdere mensen zijn met een bepaald probleem bij een bepaald merk zadel dan kan ik daar extra attent op zijn bij het passen. Vandaar dat ik graag zo veel als mogelijk ervaringen van verschillende mensen met verschillende merken dressuurzadels wil horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 10:54

Ik rij zelf op een KN en ben daar dik tevreden over.
Vroeger reed ik op een Stuebben maar die zadels zijn mij te hard. een Passier drukt mij te veel naar voren dus dat was ook niets.

Ik heb wel heel veel mensen gesproken die heel tevreden zijn over het nieuwe ANKY zadel. Daar moet ik wel de kanttekening bij maken dat die mensen allemaal net zo'n breinaald figuurtje hebben als Anky zelf. Maar voor heel slanke mensen is dat dus een erg fijn zadel.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-01 11:33

Jippie schreef:
Ik heb wel heel veel mensen gesproken die heel tevreden zijn over het nieuwe ANKY zadel. Daar moet ik wel de kanttekening bij maken dat die mensen allemaal net zo'n breinaald figuurtje hebben als Anky zelf. Maar voor heel slanke mensen is dat dus een erg fijn zadel.


Niet voor mij dus Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 11:51

Ik ken ook een 'voller' persoon die zweert bij Anky zadels hoor Haha!

Ik heb voor een paar jaar terug voor niet al te veel geld een Passier zadel van 3 maanden oud kunnen kopen.
Ik heb toen eigenlijk niet of nauwelijks verder ronggekeken.

Onlangs heb ik weer eventjes met een KN gereden maar daar kon ik niet meer mee uit de voeten,
de zit is zo veel smaller dan een Passier dat ik moeite kreeg met doorzitten.

Naast dit Passier dressuurzadel heb ik nog een BR en een Premiere,
de BR vind ik te diep en deze heeft geen kniewrong waardoor mijn been toch onrustiger lijkt voor mijn gevoel.
De Premiere hebben we al bijna 10 jaar, deze ziet er nog steeds puik uit, dit zadel heeft wat model veel weg van mijn Passier Grand Gilbert maar heeft wel een veel zachtere zit de leerkwaliteit is natuurlijk ook niet te vergelijken met een Passier die dik 2 keer zoveel kost.

Persoonlijk houd ik van een niet al te diepe/gedwongen zit, maar met wel redelijk veel kniewrong.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 12:08

De rede (denk ik ) dat veel mensen tevreden zijn met KN is dat de boom een verlengde zit heeft gelijk aan de boom die gebruikt wordt voor springzadels .
Ik rij zelf een van de eerste Ainsley zadels met verstelbare boom !
Mijn dochter op een Wintec 500 ,nadat ze verschillende dure merken gepast had koos ze toch voor deze .

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 09:02

ik zet dit berichtje nog even omhoog hoor, er moeten toch meer mensen zijn die ervaring hebben met dressuurzadels..... zowel positieve als negatieve hoor ik graag.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 15:13

Ik heb een tweedehands Barnsby-zadel. Die zit erg lekker, goede pasvorm, past op veel paarden. Die zadels zijn als je ze nieuw koopt wel erg duur, maar dan heb je ook wat. Ze blijven ook erg lang mooi, toen ik hem kreeg was hij al redelijk oud, maar ziet er nog prima uit. Hij zit heel zacht en je zit er echt in ipv erop. Ik weet niet precies welk type Barnsby het is, maar dit type zal wel niet meer gemaakt worden, aangezien hij redelijk oud is. Volgens mij lijkt ie wel wat op type Barnsby Bonfire.
Ook andere mensen die erop hebben gezeten, vinden hem geweldig en ik wil niet meer anders!
Maar ik zou gewoon verschillende zadels uitproberen en kijken wat jou het beste bevalt.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 15:15

Trouwens ik vind Kieffer en Stubben zadels niet zo lekker zitten, wat hard. En Grande zadels zitten ook wel goed.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 16:03

Ik heb zelf op dit moment een Stubben, wat erg bevalt.
Ik heb eerst bij Heldin een kieffer gehad (wel veelzijdigheid), daar heb ik t/m het M op gereden.
Heldin heeft nogal een brede rug en geen schoft, dus een goedpassend dressuurzadel was nogal moeilijk te vinden. Ik heb er toen een op maat laten maken. Dat is een frans zadel. Kostte Fl. 3.000,=, dus dat vind ik nog best een redeelijke prijs.
Dat is het zadel waar ik helemaal verliefd op ben, en dat wil ik ook voor prakkie laten aanmeten, als ze Z loopt. Dat is superzacht en ik ben er echt verliefd op....hihi
Tussendoor heb ik nog een Ainsley gehad. In het begin was het wel lekker, want ik heb een slechte onderrug en het gaf wat extra steun. Nadeel was dat daardoor mijn onderrug steeds slapper werd, dus daar ben ik ook vanaf gestapt.
Nu dus een Stubben en ik vind hem lekker zitten.
Door dat franse zadel ben ik errug verwent, want dat is zo superzacht, daar kan geen "standaard"zadel tegenop...
Ik heb nu mijn eisen wel iets bijgesteld, omdat anders alles te hard was...hihi
Veel succes met passen.

Ps vaak is het handig om je instructeur/trice erbij te hebben (of iemand die jou vaak ziet rijden) om te kijken of je rijstijl en zit niet veranderen door een zadel. Je zit wordt ook wel bekeken door de passervice, maar over je rijstijl kunnen ze natuurlijk niet veel zeggen.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 17:08

ik had eerst een kieffer, maar die lag niet goed. engelse zadels zijn veel zachter en duitse van veel harder leer, daarom ga ik niet voor duitse zadels. engels leer is ook van betere kwaliteit, zei mijn zadelmaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 01:34

KN kan ik niet op zitten, te breed voor mij.
Hetzelfde geldt voor Kieffer.
Stubben is doorgaans te hard, maar het zijn geen slechte zadels.
Ainsley heeft vaak een slechte pasvorm voor het paard.
Hulsebos is een oplichter.
Passier rijdt wel fijn, maar is duur. De goedkopere Passier heeft trouwens een slechte kwaliteit boom.

Mijn favoriet is Barnsby Raven, zo een heb ik nog liggen, geweldig zadel, maar past helaas niet ideaal op mijn paard.
Nu rij ik op een Kentaur, zit fijn voor mij, past prima op mijn paard en kost niet te veel. Nadeel schijnt dat ze snel slijten, maar als ik de 10 jaar ermee haal vind ik het prima.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:06

wij hebben een stubben scandica. volgens mij is mijn vriendin hier heel happy mee. De zitting is niet zo hard als bij de meeste stubbens. We konden hem ook tweede hands kopen voor de helfst van het geld, maar uiteindelijk toch voor een nieuwe gekozen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 17:48

paardje schreef:
engelse zadels zijn veel zachter en duitse van veel harder leer, daarom ga ik niet voor duitse zadels. engels leer is ook van betere kwaliteit, zei mijn zadelmaker.


Ik heb het juist anders gehoord van een zadelmaker. Hij zei dat juist de hardere duitse zadels beter zijn. Omdat het leer stugger is, gaat het langer mee......... Dat lijkt mij persoonlijk logischer, want Passier, Stubben en Kieffer zijn toch eigenlijk wel DE goede zadels. (al vind ik ze niet fijn zitten, de passier is wel top) KN is oostenrijks, Prestige (heel fijne zadels!!!) Italiaans. Dat zit tussen het duitse en engelse leer in.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:28

Kieffer zadels vind ik niet lekker zitten (heb zelf een oude van 20 jaar ofzo, die zit wel redelijk goed Haha!), de KN waar ik mee heb gereden vind ik ook niet fijn.

Als ik een nieuw zadel kon kopen, zou ik gewoon de passervice zoveel mogelijk merken mee laten nemen en gewoon kiezen nadat je hebt gereden met de verschillende zadels.

Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar Anky (vind ik gewoon mooie zadels, geen ervaring mee), Hulsebos (oooh wat een heerlijk zadel is dat!!), maar mijn nummer 1 is Passier Grand Gilbert! Kwijl Dat is zo'n fijn zadel!

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:09

ik rij ook met een kn zadel....het zit echt szzzzzzssssupergoed. Maar je moet zelf weten wat je het beste vind zitten ennee......de prijs Knipoog Goed opletten!!

-xxx- Sanne

Suc6 ermee! Haha! Haha!