opvoeding jonge henst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:41

Inscharen (dus wat Ineke zei, in een kudde met jonge hengsten zetten). Nu gaat hij jouw als speelkameraadje zien en dat is niet de bedoeling.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:36

Polly schreef:
Waarom zou je een hengst niet kunnen opvoeden?


Jouw hengst heeft contact met andere paarden, maar meestal, als je een hengst hebt, mag hij niet meer bij de anderen (want er zouden weleens veulentjes van kunnen komen)
Ik weet nu even niet hoe oud Katinka is, maar realiseer je wel dat een jaarling merrie al hengstig kan worden, en gedekt kan worden. En een jaarling is beslist nog niet klaar voor een veulen.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:59

Leonoor"]
In de hand is hij makkelijk, niet aggressief, tot het sullige aan toe. Wel moet je altijd blijven opletten en vooral nu zijn hormonen weer beginnen op te spelen.
[/quote]

Heel goed, onthou dat JIJ altijd in de gaten moet houden waar hij mee bezig is, draai hem je rug niet toe...

[quote="Leonoor schreef:
Ik eis letterlijk van hem dat hij constant in de gaten houd waar ik ben, wat ik doe en wat ik van hem vraag. Hij is er allang achter dat hij dit maar beter kan doen, omdat anders voor hem de lol er ook af is. Natuurlijk probeert hij wel eens, maar daar is het een paard voor.


Natuurlijk moet hij zijn aandacht bij jouw houden, maar JIJ moet kijken wat HIJ doet. En dat uitproberen....tja, dat gaat zolang goed, totdat dat uitproberen eens vreselijk uit de hand gaat lopen en jij op dat moment net wat minder stevig in je schoenen staat. Met alle gevolgend van dien.

Een artikel van Pat Parelli over het omgaan met hengsten, en de mogelijke gevolgen van dien (en ook hij heeft het over hengsten die aan de hand normaal zo sullig doen) http://www.parelli.com/literature/artic ... llions.htm

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:57

Een hengst is een potentiele moordenaar.

En onthoudt : good stallions make great geldings.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:47

patrice schreef:
Ja een ware potentiele moordenaar,zoals Cassidy álle hengsten omschrijft pfffffffffffff.
Consequent moet je zeker zijn met een paard maar dat moet je bij alle paarden,waaronder ook ruinen en merries,want ken zelf persoonlijk ook draken van ruinen en merries die je nooit bij een ander paard kan zetten,of ikzelf ook maar het liefst ver uit de buurt blijft.
Ik ben ontzettend trots op Syl,niet omdat hij hengst is maar vanwege zijn karakter en het vertrouwen onderling!
Dus scheer niet alle hengsten over 1 kam dames!


Volgens mij scheer jij alle hengsten over 1 kam. Uitzonderingen bevestigen de regel, en ik weet niet of je met Syl dekt, en misschien komt het wel nooit tussen een aanvaring tussen jullie, of heb je de nodige aanvaringen al gehad en is het nu over. Mag ik vragen hoe oud Syl was dat je hem kreeg?

Wat betreft de hengst lekker op het land laten staan: hoeveel gelegenheden heb je in Nederland waar je zonder eigen stal en zonder eigen land je hengst op het weiland kunt hebben? Niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn paard een dagje over te slaan (qua rijden en beweging) als hij een keertje je dag niet heeft of niet stevig in zijn schoenen staat. De hengst moet er toch een keertje uit als hij in een box staat.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag, SentiBot, YandexBot en 102 bezoekers