paardje kijken.. waar op letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

paardje kijken.. waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 18:37

ik ga donderdag bij een pony kijken, een shet om precies te zijn, maar waar moet je nou eigenlijk op letten?
of het goed loopt en of het er goed verzorgt uitziet niet moddervet of broodmager.
of het de longe uit t lijf hoest maar wat eigenlijk nog meer?
het is nog een jaarling dus rijden zit er niet in.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:01

Kijk ook hoe die mensen met het diertje om gaan: ruw? Kijk naar de hoeven, zijn die netjes? Hoe staat het dier erbij, hoe is de verzorging, wat zijn de manieren van het dier, is ie netjes opgevoed, enz...

zijn de slijmvliezen mooi roze????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:02

hoe deze reageert op jpuw. of hij al een beetje opgevoed is

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:07

ik ga mee met bovenstaande
en wil eraan toevoegen dat de stand van de benen bij veel shetlanders erg afwijkt, vooral de voorbenen zijn vaak krom / scheef, koop je m als weide maatje dan maakt t niet zoveel uit, maar moet er in de toekomst mee gereden gaan worden, dan zou ik m laten staan
is het een hengstje of een merrie?
bied iig niet te hoog!
een veulen hengstje is niet veel meer dan 50-75 euro waard, en dat is al ruim geteld, want overal komen dalijk de hengstjes voor 50 euro te koop te staan !
een merrietje levert iets meer op, en zeker als er papieren bij zitten
verder goed naar de hoeven kijken, naar evt groeiringen , ook moeder ( mits aanwezig) goed aankijken, veel shetlanders lijden aan hoefbevangenheid of hebben het ooit gehad.
je zou iemand mee kunnen nemen die redelijk klinisch kan keuren
een da inschakelen lijkt me wat overdreven met een shetlander Haha!
de vacht moet niet dof zijn , hij moet nu aan het verharen zijn , ogen moeten glimmend zijn ,
oh ja kijk ook goed naar de tanden, veel shetlanders hebben een overbeet, wat tot tandproblemen kan en zal leiden in de toekomst Knipoog

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 19:23

het is een merrie, en heeft geen papieren.

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 22:49

maar ok bedankt voor jullie tips en ik zal er wel wat foto's van maken kunne jullie ook een beetje zien of ze er goed bij loopt.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:53

Oh wat leuk, kijken voor zo'n shetje en dan nog een jaarlingetje ook, veel plezier.

Geen gekleurd snot uit de neusgaatjes, of overdreven vocht uit de oogjes. Je kunt even naar de tandjes kijken of ze bijvoorbeeld geen overbeet heeft.

Als het een merrie is zonder papieren en je wilt er misschien later een veulentje van (je weet maar nooit), weet dan wel dat je ook geen papieren bij het veulentje krijgt (voorzover ik weet).

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:54

Ik weet niet of het ook kan bij een jaarling, maar heb zelf ooit eens de tip gehad naar de hoeven te kijken of er toevallig rimpesl inzitten.

Dit zou wijzen op ooit hoefbevangen geweest zijn of er tegen aan gezeten te hebben.

Ik weet dus niet of het hier opgaat, maar zo wel altijd een kijkje waard he

Ik dnek dat een kleine mest inspectie ook wel op zijn plaats is *vrienden van me hadden een bepaald neit gekocht als ze de mest gezien hadden

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:47

Sily schreef:
Ik weet niet of het ook kan bij een jaarling, maar heb zelf ooit eens de tip gehad naar de hoeven te kijken of er toevallig rimpesl inzitten.

Dit zou wijzen op ooit hoefbevangen geweest zijn of er tegen aan gezeten te hebben.

Ik weet dus niet of het hier opgaat, maar zo wel altijd een kijkje waard he

Ik dnek dat een kleine mest inspectie ook wel op zijn plaats is *vrienden van me hadden een bepaald neit gekocht als ze de mest gezien hadden


dat eerste zei ik dus ook al, die rimpels heten groeiringen Knipoog

en wat die mest betrefd???
ja als er zand in zit dan heeft ie teveel zand in zijn darmen, maar die mest moet je dan in water een nacht laten staan voor je echt kan zien dat er zand inzit!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:19

Oeps overheen gelezen cross, vergeef je me Haha! Knipoog

Die mensen met dat mest hadden een paard met wormen gekocht, alleen kwamen ze er thuis achter omdat er wormen inzaten.

Heb zelf nooit ellende gehad met ene gekocht paard en had altijd iemand die mee ging kijken dus dit zijn allemaal hoorverhalen.
Maar dacht ach misschien heb je er wat aan toch Knipoog

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:29

Goed kijken hoe de andere paardjes erbij staan! En eventueel op proef komen van een x aantal weken, zodat je (als het echt niet klikt/gaat) je haar weer terug kunt brengen en het geld terug kunt krijgen!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:40

Sily schreef:
Oeps overheen gelezen cross, vergeef je me Haha! Knipoog

Die mensen met dat mest hadden een paard met wormen gekocht, alleen kwamen ze er thuis achter omdat er wormen inzaten.

Heb zelf nooit ellende gehad met ene gekocht paard en had altijd iemand die mee ging kijken dus dit zijn allemaal hoorverhalen.
Maar dacht ach misschien heb je er wat aan toch Knipoog


al smeek je op je knieen om vergifnis .......Boos!

ik ben het allang weer vergeten Haha!
nee maar zonder dollen, ik was idd wel benieuwd naar dat mest verhaal
als er wormen in de mest zitten zit ie idd gruwelijk onder de wormen!!
normaal komen de wormen er pas af als ze ontwormd worden !
volgensmij komt het ook niet zo heel vaak voor nee..
hebben ze er wel ellende mee gehad dan ?
misschien dat het paard de dag voor ie ging nog ontwormt was?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:43

Paardje doet het nu iig weer goed.
Ze had zijn stalletje niet gezien, pony stond buiten toen ze kwamen kijken.
En toen ze hem op gingen halen stond die ook buiten al klaar.

Volgens de vorige eigenaren werd die regelmatig ontwormt en stonden ze voor ene raadsel.

Dus was een heel ja/ nee verhaal, meisje heeft de DA *achteraf* dus toch maar laten kijken *redelijk onervaren op het paardenkoop gebied* en er bleken nog ene paar dingen te zijn.
Niet ernstig maar moest wel even behandelt worden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:51

sommige mensen geven alleen goedkope wormkuren, hierdoor worden niet alle wormen gedood,,
dus krenterigheid kan in dit geval best het probleem zijn geweest !

Ebony_94

Berichten: 262
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:15

De eerste indruk is heel belangrijk.

Klikt het ja of nee en idd de benen conteroleren.

shetjes zijn heel gevoelig, heb er ervaring mee.

veel plezier met kijken! is heeel leuk!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:32

En hoe was het?

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:36

ze gaat donderdag pas kijken, Waterkippie Knipoog

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 16:36

oh ok die van die groeiringen wist ik nog niet daar zal ik is op letten.
maar ik ga inderdaad pas donderdag kijken na het eten.

Karlijntje

Berichten: 63
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:58

nou ook kijken of die wel goed op de hoeven staat...wnat dat staat shets vaak niet

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:24

Naar de medische papieren vragen, hij moet in ieder geval wel goed ingeënt en ontwormd zijn.

Verder heeft een kennis van mij een nog een ander trucje:
Die gaat om het paard heen lopen, overal op duwen/drukken enzo, kan je meteen merken of ze ergens gevoelig voor is. en dan geeft hij ze ineens een trap tegen de kont. Als ze terugslaan moet je ze niet kopen, dan slaan ze heel makkelijk. Als ze niets doen of in elkaar duiken is het beter. Ik zou zelf het lef niet hebben maar het werkt wel goed. Je weet meteen of het paardje slaat.

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 15:19

nou nog 3 uurtjes en dan ga ik opweg, ik zal even een lijstje maken met dingen waar ik op moet letten, daarbij mijn dank aan jullie OK dan! dank u Haha!
en ook mn digi gaat mee om even wat foto's te maken.
ik ben benieuwd...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:12

Sjonniej schreef:
Naar de medische papieren vragen, hij moet in ieder geval wel goed ingeënt en ontwormd zijn.

Verder heeft een kennis van mij een nog een ander trucje:
Die gaat om het paard heen lopen, overal op duwen/drukken enzo, kan je meteen merken of ze ergens gevoelig voor is. en dan geeft hij ze ineens een trap tegen de kont. Als ze terugslaan moet je ze niet kopen, dan slaan ze heel makkelijk. Als ze niets doen of in elkaar duiken is het beter. Ik zou zelf het lef niet hebben maar het werkt wel goed. Je weet meteen of het paardje slaat.



Nou, dat zou ik toch niet doen hoor, vind ik nogal onbeschoft tegenover de verkopers!
En als een koper dat bij mijn paard zou doen, dan krijgt ie hem niet mee.
Succes pril!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:25

carola"]
[quote="Sjonniej schreef:
Naar de medische papieren vragen, hij moet in ieder geval wel goed ingeënt en ontwormd zijn.

Verder heeft een kennis van mij een nog een ander trucje:
Die gaat om het paard heen lopen, overal op duwen/drukken enzo, kan je meteen merken of ze ergens gevoelig voor is. en dan geeft hij ze ineens een trap tegen de kont. Als ze terugslaan moet je ze niet kopen, dan slaan ze heel makkelijk. Als ze niets doen of in elkaar duiken is het beter. Ik zou zelf het lef niet hebben maar het werkt wel goed. Je weet meteen of het paardje slaat.



Nou, dat zou ik toch niet doen hoor, vind ik nogal onbeschoft tegenover de verkopers!
En als een koper dat bij mijn paard zou doen, dan krijgt ie hem niet mee.
Succes pril!
[/quote]

ja ben ik het helemaal mee eens, ten 1e VIND IK het zowiezo niet eerlijk tegen het beestje om hem te trappen, als hij niets doet. ten 2e vind ik het ook banketstaaf staan tegenover de verkopers, want ze moeten wel het gevoel hebben dat hij iig naar een goed tehuis gaat, al zal dat best wel zo zijn,

als de verkopers nog meer kopers hebben zal hij vast naar de ander gaan...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 01:32

Sjonniej schreef:
Naar de medische papieren vragen, hij moet in ieder geval wel goed ingeënt en ontwormd zijn.

Verder heeft een kennis van mij een nog een ander trucje:
Die gaat om het paard heen lopen, overal op duwen/drukken enzo, kan je meteen merken of ze ergens gevoelig voor is. en dan geeft hij ze ineens een trap tegen de kont. Als ze terugslaan moet je ze niet kopen, dan slaan ze heel makkelijk. Als ze niets doen of in elkaar duiken is het beter. Ik zou zelf het lef niet hebben maar het werkt wel goed. Je weet meteen of het paardje slaat.

Dit slaat echt helemaal nergens op. Boos!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 03:24

zo dan ik zie het al voor me
ga ik bij een paardje kijken
schop ik hem gelijk al
zou het niet gek vinden als hij terug zou schoppen
en als de verkoper opeens afhaakt
maar was het shetje wat
ben benieuwd