Dilemma gratis paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Dilemma gratis paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 13:34

ik zit met een dilemma ik heb een paard aangeboden gekregen gratis dus
het gaat over een 19 jarige merrie een volbloed . ze heeft zomerexeem maar met een deken en speciaale vloeistof heeft ze er bijna geen last van Clown OK dan! ik heb het paardje nu al een paar keer verzorgt en gereden en met rijden is het een super paardje ze schrikt nergens van (langs komende traktors met mestkar langs scheurende vrachtwagens daar geeft ze geen kik bij ) super natuurlijk . in harde wind en regen gewoon draven en galopje helemaal geen gekkigheid Haha! helemaal geweldig dus OK dan! Clown
nu zit ik met het dilemma , ik ben er achtergekomen dat het paardje weeft Scheve mond wat ik heel jammer vind (vind ik echt Boos! ) nu zit het zo over 4 a 5 maanden ga ik verhuizen naar wormer (is nh en dicht bij zee OK dan! wat eigenlijk ook beter is voor het paardje Haha! ) maar nu komt dat weeven weer , ik kan nergens dat paard kwijt wat weeft want andere paarden nemen dit gedrag over Scheve mond . voor de tijd dat ik hier nog woon is het geen probleem om stalling te vinden maar ik moet ook vooruit kijken en als ik daar geen stalling kan vinden dan zit ik met mijn paardje ,
ik weet ook niet hoe ik financieel dan zit ik ben nu nog student maar ik word door mijn ouders geholpen met stalling . (geld voor dierenards kosten is geen probleem )( ik was al op speurtocht naar een paardje en dit geld daarvoor kan gewoon op een rekening gezet worden voor eventueele kosten )dit is nu mijn dillemma ik vind het paardje heel leuk maar als ik geen stalling kan vinden dan heb ik er ook niks aan en aangezien ik ook ga verhuizen en voor het eerst werk ga zoeken weet ik ook niet hoelang dit gaat duuren voordat ik werk heb (de maatschappij is al super Boos! ) dit is dus mijn dillemma wat zouden jullie doen Ach gut

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:37

Ik zou het niet doen, ze is al 19 en er zullen veel omkosten van de dierenarts bijkomen als ze ouder word, dan zou ik als ik jou was gewoon wachten tot je verhuisd bent en dan lekker doorsparen voor een jonger paardje

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:42

Kan je niet nu alvast informeren naar stallen in je nieuwe omgeving. Dan zeg je erbij dat het voor over een half jaar is.
Als het meevalt kan je het wagen, maar het blijft natuurlijk een gok...

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:43

Kun je je nu niet alvast oriënteren in je nieuwe omgeving op de daar aanwezige stalling.
Als je iets kunt vinden met veel weidegang c.q. paddock en een stal die niet direkt uitzicht heeft op andere paardenstallen zou je geen problemen hoeven krijgen met het weven.

Natuurlijk is het paard al wat ouder, maar als je nu een uitgebreid gezondsheidsonderzoek laat doen en dat pakt positief uit, zie ik niet in waarom je niet nog veel jaar van dit paard kunt genieten.
Natuurlijk is de levensverwachting van een jong paard hoger, maar dat houdt niet in dat die altijd 100% gezond zal zijn.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:44

Als je nu een stalling zoekt waar ze bvb overdag altijd op de weide staat, dan zullen de kosten meer meevallen en zal het weven ook verminderen.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:45

Als je het paardje leuk vind zou ik het zeker doen....
Dat weven maakt niet uit want veel stallen hier in de omgeving hebben weidegang en in de stal waar ik sta hebben ze weefrekken.

Ik weet toevallig een stalling in Assendelft voor 115 euro per maand excl. hooi, stro en voer. Maar er is vast ook voor minder geld een stalling te vinden. Reken ongeveer op 150 tot 175 euro all incl. per maand in deze omgeving. (Ik woon zelf in Heemskerk) Wat banen betreft ligt het er een beetje aan wat je zoekt en wat je wilt verdienen. Banen zijn er wel... want Wormer is best centraal, je zou omgeving Alkmaar, Haarlem, en Zaandam,Amsterdam kunnen zoeken. Of gaat het echt om een bijbaantje? Als je wilt kan ik mijn ogen voor je open houden...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:48

Ik zou het zéker niet doen! Heb het idee dat je wordt opgezadeld met andermans problemen...

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:49

Het is niet altijd zo dat andere paarden het overnemen, bij ons staat er ook 1 die het doet, hebben gewoon stallen geen boxen, paarden kunnen dus bij elkaar neuzen.
Maar geen van de andere doet het

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:01

Ik zou het niet doen. Ga eerst op zoek naar wat vastigheid en ga met die basis een paard kopen.

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:14

Quellian schreef:
Ik zou het zéker niet doen! Heb het idee dat je wordt opgezadeld met andermans problemen...


Kreeg dit idee ook.

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 14:18

iedereen hardstikke bedankt voor jullie reacties OK dan!
de rede dat het paardje weg moet is de eigenaresse is 70 jaar en kan niet meer rijden ivm rugproblemen ze hebben het paardje al 10 jaar

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:19

Quellian schreef:
Ik zou het zéker niet doen! Heb het idee dat je wordt opgezadeld met andermans problemen...


Idd! Dat idee heb ik ook! Bovendien heb je nog geen baan...

Hanniebal

Berichten: 501
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:19

Ja dat lijkt mij ook en misschien is er nog wel meer mis ofzo. Ik zou het niet doen denk ik, eerst zorgen voor zekerheid enzo Lachen

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:25

Ik zou het persoonlijk ook niet doen.Ze is al 19 dus al op leeftijd en daarbij dat weven erbij nee lijkt mij geen goed idee.Ik zou dan als verhuisd bent dan even uitkijken naar een ander paarden.Dan kan je ook meteen even rondkijken voor een geschikte stal.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:29

Ik zou het niet doen.
Gratis is heel aantrekkelijk, maar meestal is de anschaf de minst hoge kostenpost.
Ondehoud is duurder.
Ik zou eerst eens lekker wachten tot na de verhuizing, je orienteren in je nieuwe omgeving, en een baan zoeken.
Daarna... have fun!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:30

Als jij het financieel goed rond krijgt en je hebt er zin in, zou ik het doen.
Het paard is idd 19, maar als je mazzel hebt gaat ze nog een jaar of 8 mee.
Leeftijd zegt niet alles.
En het weven is maar net hoeveel ze dat doet.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:32

misschien kun je die vrouw helpen met een ander goed adres?
ik zou er zelf niet aan beginnen..

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:33

Als je het echt wilt dan zou ik gaan kijken naar stallingsmogelijkheden bij je nieuwe woonplaats. Zorg dat je van te voren alles uitgezocht en geregeld hebt. Ook zou ik het dier wel laten keuren - Al was het alleen maar klinisch.
Voor de leeftijd hoef je het niet te laten. Ik heb destijds ook een 18 jarig paard gekocht en hij is nu 22 jaar en beter dan hij ooit geweest is. Buiten de halfjaarlijkse inentingen en tandcontrole heb ik er geen extra kosten aan aan de da.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:44

waarom willen die mensen er vanaf? vraag ik me dan af.
Want ik zou niet zomaar een paard weggeven nl.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:47

Als het geld geen probleem is zou ik voor een jonger paard gaan die niét weeft. Daar heb je heel waarschijnlijk meer aan.

Karlijntje

Berichten: 63
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:22

Stalleke zei-----> Ik zou het niet doen, ze is al 19 en er zullen veel omkosten van de dierenarts bijkomen als ze ouder word, dan zou ik als ik jou was gewoon wachten tot je verhuisd bent en dan lekker doorsparen voor een jonger paardje<-----

Ik zal het ook niet doen...ook omdat ze zo oud is...kan je idd beter door sparen tot dat je meer geld hebt voor een ander(jong) paardje!!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:23

Tip voor Karlijntje:

Klik op quote bij het berichtje van Stalleke, dan hoef je niet over te typen wat ze zei

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:38

Billy schreef:
Als jij het financieel goed rond krijgt en je hebt er zin in, zou ik het doen.
Het paard is idd 19, maar als je mazzel hebt gaat ze nog een jaar of 8 mee.
Leeftijd zegt niet alles.
En het weven is maar net hoeveel ze dat doet.


ben ik het mee eens! maar je moet wel zeker weten dat je het financieel red, het zou erg jammer zijn als je het paard weer weg zou moeten doen. ik denk dat stalling niet zo'n heel groot probleem is. op elke stal is zowat wel een paard te vinden dat weeft. en een paard van 19 kan nog heel energiek zijn! ik verzorg een pony van 19 en die is veel fitter dan sommige jongere paarden die op dezelfde stal staan. als jij het een leuk paard vind en je red het financieel en je kan een goede stal vinden dan zou ik het gewoon doen. zo'n kans krijg je niet vaak!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:49

Ik ben het met Bily eens.
Een jong paard is niet altijd beter en met een stalling met veel weidegang gaat ze misschien wel een stuk minder weven.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:49

als de vorige eigenaar 70 is en het paard 10 jaar heeft gehad, kan ik me goed voorstellen dat ze het liever aan een fijn baasje weg geven dan het te verkopen. dus achter het 'gratis' zijn van het paard zou ik niets zoeken. dat weven is iets om rekening mee te houden, maar zoals al aangegeven kun je het paard stallen in een box waar de andere paarden er geen zicht op hebben of met een speciaal rek. daar is wel een mouw aan te passen. ze is misschien wat ouder, maar als je het klikt met het dier en je hebt geen flinke wedstrijdambities, maar wilt gewoon lekker buiten rijden, waarom zou je er dan niet nog veel jaren plezier mee kunnen hebben en veel ervaring mee op doen?
ik zie het probleem niet zo. bovendien geef je een paard dat niet echt meer lekker in de markt ligt een fijn tehuis en dat is ook wat waard.
maar uiteindelijk blijft het een beslissing die alleen jij kan nemen samen met je ouders (zij helpen je tenslotte financieel) het heeft z'n voor- en nadelen, maar dat is bij alles zo Knipoog