Sporen met afgerond wieltje: waarom zo lang ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Sporen met afgerond wieltje: waarom zo lang ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 19:27

Vanmiddag wilde ik sporen met een klein wieltje gaan kopen (2 cm lang). Nu vertelden ze in de winkel (die ze overigens niet had) dat je beter sporen met een grover afgerond wieltje kunt nemen omdat die minder scherp zijn. Maar nu viel het me op dat die met een grover wieltje alleen in lange of heel lange uitvoering te krijgen zijn (vanaf 3 cm en dat was nog exclusief het wiel zelf !).
Kan iemand me vertellen waarom deze sporen zo lang moeten zijn ?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:33

3 cm is toch niet zo lang? Vind ik een hele normale maat bij een paard.
Ik heb stompe sporen, sporen met een glad wiel en sporen met grof wiel, allemaal in dezelfde maat (35 mm), allemaal van Sprenger en ik vind ze niet overdreven lang. Kan ze er goed af houden, maar hoef ook geen toeren uit te halen om ze er wel aan te leggen.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 08:46

Mijn vraag is eigenlijk meer: waarom heb je bijv. stompe sporen, knopsporen of met een klein wieltje wel in alle maten (dus ook 2 cm lang) en die met een stomp wieltje alleen vanaf 3 of 3,5 cm ?
Ik vind zelf een wat kortere spoor namelijk lekkerder rijden. Met een spoor van 3,5 cm zit ik volgens mij steeds tegen haar buik aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:24

Prince schreef:
Mijn vraag is eigenlijk meer: waarom heb je bijv. stompe sporen, knopsporen of met een klein wieltje wel in alle maten (dus ook 2 cm lang) en die met een stomp wieltje alleen vanaf 3 of 3,5 cm ?


Volgens mij komt dit omdat de maat inclusief het wieltje is. Voor een groot wieltje is dan automatisch een langere spoor nodig. Maar 3 cm is, zoals Margreet al zegt, echt niet lang. Als je voor je gevoel steeds met de sporen tegen de buik zit, lijkt het me slimmer om nog even te wachten met het dragen van sporen, totdat je je benen zo kunt houden, dat je je spoor er ook af kunt houden.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:37

Ik heb sporen met een grof wiel van 35mm en het was nog moeilijk om daar aan te komen, de meeste waren zo rond de 20mm.