paard uit de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Homerup

Berichten: 102
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Groningen

paard uit de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 19:18

hey

Ik heb een probleempje mijn paard wil wel de trailer op maar er niet meer af , voordat ik hem kocht hebben ze hem geleerd om in de trailer te draaien maar hij word nu al aardig groot dus dat wil meer.
Wat kan ik het beste doen???

groetjes Claudia

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:07

ik denk dat je moet blijven oefenen ik bne geen exsper dus ik weet het ook niet zo goed
maar waarom zet je hem niet eerst op de laatklep en dan weer achteruit der af en dan zo een stukje verder mischien kan het wel helpen Lachen

Homerup

Berichten: 102
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 13:05

okay bedankt ik ga het zeker proberen

iemand anders nog een ideetje?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:09

Ik kon ook zo'n paard, helaas verkocht, maar wat zij deden is, een emmer biks tegen de borst van het paard aan, zodat hij helemaal moet buigen met de hals en ook een stapje naar achter deed. En zo ging het paard stapje voor stapje uit de trailer.

Ken jou paard de term 'terug' wel??? Is het angst dat hij niet weet wat er achteren is??

Homerup

Berichten: 102
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 13:29

Het is geen angst
Als ie ergens heen gaat is hij heel erg opgewonden en is hij er niet met zijn hoofd bij.
gewoon buiten de trailer doet hij het wel.
maar ik ou het eens met een beetje biks proberen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:34

ik denk dat ie er het gewoon niet kent.. leer hem eerst aan de hand dat als je terug zegt en druk geeft op de borst hij naar achter loopt.. dan kun je dat zo ook in de trailer proberen..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:35

Gaat hij gewoon aan de hand, zonder dat er een trailer aan te pas komt, wel netjes achteruit als je daar om vraagt? Op een simpele aanwijzing moet hij recht naar achteren, je moet er niet om hoeven smeken. Ook niet tegen z'n borst gaan duwen ofzo (kan eventueel wel om het aan te leren), hij moet gewoon naar achteren als jij daar om vraagt, simpel. Maak er ook een duidelijk commando bij "terug" ofzo.
Dan zet je hem eens tussen een hindernis in (oxer) met een balk voor z'n neus en haalt 'm daar achteruit weer uit, dan bouw je eens een keer een "trailer" van strobalen etc. Het kwartje moet even vallen denk ik.

Hem proberen naar achteren te duwen zal niet werken, paarden hebben de neiging om tegen de druk in te gaan. Je kunt dan beter "prikken".

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:50

Je kunt ook proberen om met een zweepje zachtjes tegen borst en/of voorbenen te tikken terwijl je ondertussen druk uitoefent op het halster en het commando geeft. Vaak wil dat ook wel helpen. En natuurlijk belonen zodra hij achteruit gaat.

Zoals Margreet het zegt, het kwartje moet waarschijnlijk even vallen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:01

Ik zou idd. eerst gewoon buiten leren wat 'terug' is. Dan misschien proberen door verschillende openingen oid? Halverwege je stal uit en dan achterwaarts weer terug en dat steeds een stapje uitbouwen.
Met zijn voorbenen op een stoepje laten staan - even halthouden en dan achterwaarts het stoepje af.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:03

Ik zou niet in de opening van de stal gaan prutsen, als het scheef gaat en hij stoot een keer z'n heup ben je verder van huis. Echt tussen 2 wanden oefenen. Maar ik zou eens beginnen met tussen een hindernis, dat is mooi open.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:04

Niet zover als zijn heup eruit, maar gewoon de voorbenen eruit en weer terug zetten. Nee hoor, het risico is idd groot dat het fout gaat!
Ik had het wat duidelijker op moeten schrijven.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:08

Ok, dat is duidelijk. Lachen

Maar ik ben nog steeds geen voorstander van gepruts in de stal, ik doe eigenlijk alles er buiten. De stal is zijn plekje en daar laat ik 'm met rust, hooguit een keer deken wisselen ofzo, de actie is altijd buiten de stal.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:09

Maar wat als je geen hindernissen oid hebt om mee te oefenen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:18

Strobalen?
Een hek?
Een stuk zeil?
Longeerlijn tussen 2 paaltjes?
De spuitplaats?
2 openslaande deuren?
2 auto's? Tong uitsteken

Er is altijd wel ergens een doorgang van te maken! Recht achteruit de stalgang door is voor sommige paarden ook al heel wat...

Karlijntje

Berichten: 63
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:25

ik zal blijven oefenen maar ik zal zeker NIET met voer erruit lokken...als y eraf gelopen is dan kan je em evnetueel wel wat lekkers geven maar anders wil y alleen er nog maar af met voer....
zelf weten!:)

Homerup

Berichten: 102
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 21:38

heel erg bedankt voor de vele reacties ik zou eens wat proberen en oefenen want hij gaat in mei het land op en dan moet ie toch een uit die trailler komen hihi

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:41

Mijne wilde er eerst ook niet uit, misschien omdat ie het niet echt achter zich kan zien. Wij hebben heb dit afgeleerd door van voren tegen de borst te duwen en achter een hand op zijn kont te leggen, en hem zo een beetje helpen. Na veel oefene gaat dan vanzelf soepeler. Ik weet natuurlijk niet of het bij jou pony helpt, maar het valt te proberen. Succes ermee!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:55

Veel paarden durven niet terug naar beneden op de laadklep. Zo gauw ze voelen dat ze naar beneden gaan stappen ze weer naar voren... Oplossing: ga oefenen met paard waarbij je de trailer bij de stoep parkeert zodat de klep op de stoep valt, de hellingshoek is dan minder groot. Na een paar keer in en uitstappen de trailer een stuk naar voren rijden en "gewoon" proberen. Niet te snel belonen met voer, ze mogen er best wel wat voor doen en veel belonen met je stem.

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:57

Inderdaad veel oefenen veel mogelijk heden zijn hier al gezgd Knipoog

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:58

hmm... ik denk blijven oefenen... voldoende mensen naast de laadklep zetten zodat hij er niet snel of zal vallen ofzo. Wat ook handig is(als jepaard niet trapt enz) 2 mensen allebei een pluk staart laten pakken, aan de zijkant laten lopen, en dat jij of iemand anders hem dan vraagt achterwaards te gaan. Als hij het doet goed belonen natuurlijk.

Anders ook ernaast proberen, dus dat hij achterwaards loopt, met jou ervoorstaand, op een commando. Dan zal hij het snel genoeg snappen.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:14

Mijn paard was ook gewoon om altijd langs de zijkant uit een trailer te gaan. (zo een speciale trailer met zijklep)
Toen ze een keer achteruit uit de trailer moest heb ik haar gewoon zelf een beetje laten zoeken,
haar vriendinnetje was er al uit en zij wou natuurlijk mee, ik heb haar niet gedwongen,
heb haar gewoon zelf haar weg laten zoeken en dan beetje aanmoedigen en belonen.