Veulen opvoeding vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Veulen opvoeding vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 09:46

Suzanne is nu 2 maanden oud (welsh a).

Voetjes geven doet ze nu vrij netjes, eerst wilde ze nog weleens bij de achtervoetjes geven trappen maar dan kreeg ze een tik op d'r bil en bestraffende stem.
Daarnaast ook veel aanraken bij de achterhand (maar ook over het hele lichaam) zodat ze dat leert te accepteren.
Nu geeft ze ook de achtervoetjes vrij netjes (ze geeft nog net geen voetjes zelf).

Meelopen gaat nu ook vrij redelijk, ze is nog wat voorzichtig en afwachtend maar loopt wel achter me aan mee, maar houd d'r mama natuurlijk goed in de gaten.

Ze heeft nu alleen wat nieuws geleerd, tegen je aan steigeren.
Dit was al een paar keer gebeurd onder toezicht van stagieres, en ik heb geen idee of toen gestrafd is, volgens mij niet want dit zijn nog hele jonge meiden en hoe straf je een schattig veulentje af?
Bij mij heeft ze het afgelopen weekend een keer of 5 geflikt en steeds krijgt ze dan een tik en/of brul.
Ook tegen kinderen wil ze op steigeren (normaal komen er geen kinderen bij, maar wel de kinderen van de eigenaresse van de moeder, wat nu ook niet meer zal gebeuren, tenzij onder goed toezicht waarbij suzanne moet gaan leren dat dit niet mag).
De afspraak is nu dat alleen ik bepaalde handelingen zoals vastzetten mag uitvoeren voordat er wel iets gebeurd of suzanne in paniek raakt of iets onprettigs aanleert.

D'r bijt-fase is ze al doorheen, ook dit werd bestrafd met een tikje, en dit heeft dus prima geholpen.

Suzanne kan ook prima vaststaan, de afspraak is nu dat dit alleen bij mij mag gebeuren, gezien we niet weten wat er precies gebeurt als de stagieres dit doen.

Vraagjes:
* moeten we het bij inprenten laten en d'r nu weer veulen laten zijn of gewoon verder gaan met het door handen laten gaan? (Ze gaat niet de opfok in) Het is een makkelijk en leergierig veulen, dus wanneer ga je te snel zodat ze geen veulen meer is, waar ligt de grens? (En dan in de normale dagelijkse handelingen van het handtam maken).
* Hoe kan je het beste afstraffen? Ik ben voor de natuurlijke manier zoals een tik, kneepje, brul, zoals ze dat van de moeder ook zou krijgen.
Ik kan me iets indenken bij zachter optreden (er zijn hier en daar van mensen wat ethische bezwaren bij het afstraffen van een veulen), maar wanneer ben je te voorzichtig en kweek je een onmogenlijk paard voor de toekomst?

Ze gaat met 4 maanden afgespeend te worden, de eerste stap naar het afspenen is al gezet door met moeders even te gaan longeren en veulen op stal te laten, ze was wel erg onrustig natuurlijk maar haalde geen rare fratsen uit. Overigens zoeken we nu er een pony bij die haar dan verders kan 'opvoeden'.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:48

Nou ik zou haar in een kudde gooien! Die voeden haar wel op! En ik zou als 3/4 jarige opnieuw opvoeden! Met twee jaar zitten ze in een soort pubertijd! Laat ze maar lekker gaan en spelen in de wij!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 09:54

In de kudde gooien zou ikzelf ook liever zien maar dat is geen optie.
We proberen die kudde een beetje om haar heen te creeeren nu, zodat ze op het eigen terrein een beetje in de 'opfok' kan (helemaal zoals in de opfok gaat natuurlijk niet, maar we proberen het beste ervan te maken).
Opfok zou veel makkelijker zijn ja, daar ben ik het mee eens, een fout heb je zo gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:54

Ik zou haar juist niet in de kudde gooien. Maar dat is ieders eigen keuze. Zelf heb ik Tess ook vanaf veulen, en die heeft al die tijd bij een leeftijdgenootje gestaan, en heb haar zelf opgevoed.

Daarom is ze nu vrij makkelijk, veel dingen vind ze al niet eng meer en ze is al aan veel dingen gewend. Juist alleen daarom zal ik al niet kiezen voor de opfok. In de opfok is (volgens mij) niemand die dat haar dan zal leren. Succes!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:58

Mijn keuze zou zijn, tussen de ander paarden(maakt niet uit welke leeftijd) en wel regelmatig er tussen uit halen en lekker in handen hebben.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:27

Zodra een veulen een haster accepteerd voetjes kan geven, netjes meelopen en vast kan staan hoeven ze verder van de mens voorlopig niks meer te leren, wel van soortgenootjes.
Maar okver je straf, blijkbaar werkt de tik/brul niet want ze doet het vaker, nog strenger aanpakken, direct en hard straffen, stijgeren is zeker één van de gevaarlijkste dingen, nu kan ze jullie nog weinig maken , maar over een paar jaar...
Een shetlanderhengstje wat mij op deze manier uitprobeerde heb ik hard omgetrokken, hij viel, en heeft het nooit meer gedaan.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:29

Yaar schreef:
Ik zou haar juist niet in de kudde gooien. Maar dat is ieders eigen keuze. Zelf heb ik Tess ook vanaf veulen, en die heeft al die tijd bij een leeftijdgenootje gestaan, en heb haar zelf opgevoed.

Daarom is ze nu vrij makkelijk, veel dingen vind ze al niet eng meer en ze is al aan veel dingen gewend. Juist alleen daarom zal ik al niet kiezen voor de opfok. In de opfok is (volgens mij) niemand die dat haar dan zal leren. Succes!


Maar in de opfok leren ze juist van elkaar. Wij doen het ook en ik heb nooit een probleem gehad met de jonge paarden. Vooral als er oudere merries tussen lopen worden ze juist heel goed opgevoed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:33

LT, daar heb je gelijk in.

Tess heeft eerst in een kudde gestaan van 2 merries (eentje van 7 en eentje van 13) een hengst en een veulentje wat net zo oud was als haar. Ze heeft ongeveer een jaar in die kudde gestaan en daar heeft ze veel van geleerd, wat ze wel en niet mag o.a. Maar een veulen kan niet alles leren van de kudde zelf, ik denk dat in de opvoeding de mens ook een belangrijke rol speelt.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:41

Waarom al met 4 maanden bij de moeder weg? De belangrijkste dingen leren ze daar! Wij hebben er op stal 1 die is al met 3 maanden weggehaald, nou die zuigt nu nog op alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:58

irish_lady schreef:
Waarom al met 4 maanden bij de moeder weg? De belangrijkste dingen leren ze daar! Wij hebben er op stal 1 die is al met 3 maanden weggehaald, nou die zuigt nu nog op alles!


Tess heb ik een jaar bij haar moeder laten staan Lachen Het was omdat de wei nog niet klaar was, en we net in dit huis woonden, en andere dingen voor gingen. Dus heb ik haar een jaar kosteloos in een kleine kudde kunnen laten staan, waar ze erg veel van geleerd heeft Lachen

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 11:16

irish_lady schreef:
Waarom al met 4 maanden bij de moeder weg? De belangrijkste dingen leren ze daar! Wij hebben er op stal 1 die is al met 3 maanden weggehaald, nou die zuigt nu nog op alles!



De dierenarts raadde het de eigenaresse van de merrie aan.
Ik heb er zelf ook mijn bedenkingen bij maar kan alleen advies geven (wat ik ook heb gedaan).
Ze zou in eerste instantie met 5/6 maanden afgespeend worden, maar nu ze erg hard gaat (voor ligt qua ontwikkeling) is er toch voor 4 maanden gekozen.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:28

kan geen kwaad hoor.
Soms moet je hier voor kiezen in het belang van merrie of veulen.
Beter is natuurlijk 5 a 6 maanden maar dat kan nou eenmaal niet altijd.
Ik denk dat je goed op weg bent met je tikjes en grote mond.
Doet ze iets wat echt verkerd is harder afstraffen.
Probeer haar wel ook met andere paarden neer te zetten of losgooien ofzo.
Hiervan leert ze ook een hoop en krijg je een socialer paard.
Succes met opvoeden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:55

Ik denk dat het het beste is als maar 1 persoon dingen met haar doet en op een consequente en correcte wijze. Jonge grietjes dat veulen laten verpesten heeft natuurlijk totaal geen zin. Hoe weten die meiden nou hoe ze zo'n veulentje aan moeten pakken. Verder zou ik haar wel in een groep laten opgroeien als ze afgespeend is.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:06

Persoonlijk vind ik het beter als een veulen in een gemengde groep opgroeit, zowel qua geslacht als qua leeftijd. Daar leren ze het meeste van.
Steigeren is iets wat in de nabijheid van mensen nooit mag (tenzij je het ze in vrijheidsdressuur leert, maar da's een ander onderwerp). Het is potentieel levensgevaarlijk. Het veulen van mijn paard (enkele jaren geleden) deed dat ook, die heb ik het afgeleerd door haar omver te trekken (zijdelings dus) tot ze plat op de grond lag. Nu is het allemaal nog beheersbaar, over één of meer jaar niet meer.
Voor de rest lijkt het me dat je aardig goed bezig bent, halster, meelopen, voetjes geven en om gaan op verzoek zijn de belangrijkste dingen om ze nu te leren. De rest kan spelenderwijs later komen.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:34

Gewoon de gulden middenweg..
Veel weidegang met gemengde groep en ook regelmatig in handen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:45

lekker in de groep........... das het beste.

Wij mensen kunnen een paard niet opvoeden, wij leren ze alleen maar kunstjes (voetje, meelopen, vasstaan) Opvoeden gebeurd door paarden......

Je hebt er alleen maar profijt van als je de eerste 4 maanden alles met ze doet en ze daarna een jaar of twee lekker met rust laat in de groep

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:31

Hier zijn heel veel topic over

1. in een opfok-groep
of
2. bij huis houden en dingen meedoen....

Die discussie kun je blijven voeren.

ik kies een weg ertussen in...niet teveel mee tutten en gewoon paard laten, maar toch onder eigen toezicht......
(we hebben de luxe dat we elk jaar meerdere leeftijdsgenootjes hebben!)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:54

Mijn veulens gaan ook niet in de opfok. Wel staan ze thuis met oudere merries en dat bevalt mij heel, heel erg goed. Ook zijn ze dagelijks in handen en worden ze gepoetst, moeten vaststaan voetjes geven enz enz.

Wat steigeren betreft, een klap met een brul erbij, klap liefst met de vlakke hand onder de ribben, als je dat 1 of 2 keer goed doet is het klaar.

Al werkt omtrekken wel, ik ben er geen voorstander van, als ze verkeerd terecht komen kunnen ze hun nek breken.

Zo te horen doe je het allemaal prima, als je dat steigeren de kop in kan drukken zou ik gewoon lekker doorgaan met je concequente opvoeding thuis.