Hengst bij ruintje in de wei....kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hengst bij ruintje in de wei....kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:56

Ik heb dus misschien binnen nu en korte tijd een hengst in mijn bezit, maar hoewel het de bedoeling is dat deze zo snel mogelijk gecastreerd wordt is het dus wel de enige mogelijkheid om hem de eerste paard dagen bij een ruin op de wei te zetten. Zal dit kunnen????! (de ruin is redelijk dominant over -pony's, maar weet niet hoe hij bij een groter paard is)

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:58

Mijn pony is een ruin, en mijn paard een hengst. Ze staan nou ongeveer een jaar samen en het gaat heel goed zo. Mijn pony was er eerst, en vond dat hij de baas was. En dat is hij nou nog steeds.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:03

Ja hoor! We hadden deze winter twee hengsten en twee ruinen bij elkaar staan.... En ze leven allevier nog Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:06

LuvdaTossa schreef:
Ja hoor! We hadden deze winter twee hengsten en twee ruinen bij elkaar staan.... En ze leven allevier nog Haha!


Haha, dat is echt positief Haha!

Vaak kan het wel, maar soms heb je ook dat sommige paarden elkaar niet liggen, maar dat hoeft niet perse te komen omdat het een hengst en een ruin zijn, kan net zo goed merrie-ruin of ruin-ruin zijn bijvoorbeeld.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:08

Kwestie van uitproberen OK dan! , zoals summertje als zei!!!

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:11

Ik geloof dat het wel kan bij ons staan een kwpner ruin een 2 jarig henstje en een shetlander samen in de wei. Det hengstje probeert nu alleen de shetlander te dekken geen gezicht. Bloos!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:26

Met een ruin gaat eigenlijk alles wel goed, merrie, ruin of hengst erbij is geen probleem.
Wel als de hengst in kwestie een rijpaard is en de ruin een pretshet...zo'n shet wordt gemold. Maar zijn ze van gelijke hoogte gaat het vast goed.
Geen merrie vlakbij zetten, dan gaan ze vechten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:40

Nou die ruin is dus een stevige pony van rond de 1.25 en de hengst in kwestie is 1.66..... maar die pony is dus eh...altijd de baas geweest en bijt behoorlijk van zich af.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 07:26

Ik zou de mogelijke ellende die hiervan kan komen nooit op mijn hals willen halen...

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:03

Jonge hengstjes geven vaak geen problemen maar een oudere hengst erbij is bijna altijd gedonder.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:42

Onze dartmoore pony (ruintje) van 1.20m staat geregeld (omdat hij door de sloot naar een tegenoverliggend weiland loopt) bij een Tinkerhengst van ik schat 1.55m in de wei en dit gaat prima. Ze lopen gezellig met zijn tweeen naast elkaar te grazen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:46

Een Tinkerhengst kan je niet vergelijken met een warmbloedhengst...

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:57

Dennis staat overal lekker bij. Merries, ruinen, hengsten, veulens, alles gewoon. Gaat prima, hij weet dat 'Nee' van een merrie ook echt nee is. Met ruinen en hengsten onderling word er mee gestoeid dan met merries. Het enige waar Dennis niet bij gaat zijn volwassen merries die niet gedekt mogen worden. Maar merries die wel gedekt moeten worden en merries die al drachtig zijn gaat prima.

Vorige week heeft hij bij een 2 jarige ruin en een jaarling merrie(een hele late die echt nog enorm baby is). Dat ging prima. Dat doetje van mij liet zich schoppen(al was dat na 2 dagen ook over, toen heeft hij 1x wat terug gedaan).

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:19

Ik heb ook altijd mijn hengstjes tussen de ruinen gehad. Geen probleem.
Als je het toch wat onzeker vind dan kan je ook proberen wat ze van elkaar vinden door ze naast elkaar in een wei te zetten ter kennis making. En zo merk je vanzelf op ze elkaar leuk vinden om het vervolgens gewoon eens te proberen.
De eerste keer dat ik zoiets mee maakte dacht ik ook, oh mij god hij word gemold (mijn hengstveulenTJE werd achterna gezeten door een hele grote friese ruin, voor zijn doen dan). Het bleek eigenlijk alleen maar zo te zijn dat hij moest weten wie de baas was. De volgende die erbij kwam maakte het zelfde ritueel mee maar schrok zo dat hij dwars door de draad rende. Eenmaal goed gekeken wie hem nu achterna zat en het was goed. De eerste keer dacht ik oh mijn god, de tweede keer keek ik toe en had echt het idee daar gaan we weer.
Er moet altijd iemand de baas zijn en dus zullen ze dat eerst even uitzoeken. SOms is het even spannend en soms gebeurt er niks.