een nieuw (ander) bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

een nieuw (ander) bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-01 22:26

Ik zit er al een tijdje over te denken om voor [**] een ander bit te kopen. Ik heb mijn zinnen gezet op een dubbelgebroken bitje. Hij loopt best redelijk op het bitje wat ik nu heb (enkel gebroken watertrens), maar het schijnt dat dubbelgebrokenbitten nog zachter zijn. (ik dacht dat ze minder op de lagen in werkten?)
Het klinkt nu misschien een beetje dat ik het leuk vind om een ander bit te kopen ( Verward ) maar dat is niet zo (ik zeg het maar alvast voordat ik straks de volle laag krijg), ik wil dat [**] het fijner heeft, hij wordt nl ook al een dagje ouder.

Kan iemand mij ook vertellen wat het verschil is tussen Argentan en Aurigan?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:31

Om bij het laatste te beginnen: het verschil zit hem in de materiaalsamenstelling. In aurigan zit iets meer koper, dacht ik.
Als je wilt dat je pony het lekker heeft op z'n oude dag, hang er dan gewoon niks in. Bovendien is het bit zo zacht als de hand van de ruiter. Ik heb een aardige ijzerewinkel in de kast liggen, als je zin hebt mag je wel komen proefrijden.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:31

Afbeelding
Dit is een dubbel gebroken bitje van Aurigan.
Dit bit is idd heel erg zacht, geschikt voor een gevoelige paardenmond.
Het schuurt niet en is dus zachter voor de lagen, doordat de tong een gedeelte van de druk overneemt.
Afbeelding
Dit is een dubbel gebroken bitje van Argentaan.
Omdat hij dus dubbelgebroken is werkt hij zacht in, maar is scherper dan het bit van Aurigan.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 23:29

Ik betwijfel of die tweede foto wel argentaan is, het is me veel te wit. Volgens mij is het gewoon RVS.
Wat maakt het tweede bit scherper dan het eerste?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 23:31

Het materiaal.
Tja, bij het plaatje staat dat hij van Argentaan is.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 00:18

In een aurigan bit zit meer koper dan in een argentaan. Hoe meer koper, hoe fijner. Als je je pony een fijn (maar wel duur) bit toewenst zou ik voor een dubbelgebroken Aurigan bit gaan met een rond middenstukje. Dubbelgebroken bitten met een plat middenstukje zijn scherper.
Let wel goed op de dikte van het bit; als je pony een klein mondje heeft, moet je er niet een te dik bit in doen, dan heeft ie een hele mond vol, wat niet erg fijn is.

Het is dus even uitzoeken wat het beste voor jouw beurs en pony is. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 01:10

ikke schreef:
Als je wilt dat je pony het lekker heeft op z'n oude dag, hang er dan


precies Haha!

Er zijn ook bitjes van leer die heel zacht voor de mond zijn. Verder heb je ook hasters die bedoeld zijn om mee te gaan rijden. Heel prettig voor je paard allemaal.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 01:17

Ik heb ze allebei, die onderste is écht argentaan, op de foto lijkt ie idd lichter. Het is wel een dunner bitje (16 mm) en dus ook daardoor scherper! Ik heb ook een K&K conrad ultra, dat is die met het iets gekantelde middenstuk, maar dan van aurigan. Werkt zachter in, is ook dikker (18 of 21 mm).

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 09:20

ik rij mijn jonge paard ook met een dubbelgebroken bit, maar heb wel gekozen voor een bustrens in plaats van een watertrens, bij een watertrens kunnen de ringen draaien en zit z'n velletje er zo tussen!, maar inderdaad een bit werkt alleen in door de ruiterhand, dus hoe rustiger je handen des te vriendelijker het bit! een normaal ouderwetse lichtgewicht bustrens werkt ook prima hoor! Haha!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-01 11:44

Haha ja dat is wel zo ikke, maar ik heb net een nieuw hoofdstel gekocht. Lachen En die bitloze hoofdstellen, -hackamore toch?- die knijpen toch op de neus? Dan lijkt me een bit toch wel iets fijner, omdat hij dat kent. En ik durf niet zo goed zonder bit te rijden. *LOL*
Die eerste van Nathalie die lijkt me wel wat, tenzij die meer dan 150 gulden kost... Bloos

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 11:53

Hee, Fonny, er zijn ook bitloze optomingen die in een gewoon hoofdstel passen hoor. En je hoeft niet gelijk een hackemore uit de kast te trekken, er zijn ook nog vriendelijkere oplossingen.
Dat eerste bit van Nathalie's foto's heb ik liggen in 13,5cm. Kom langs en probeer het. Ze kosten indertijd ƒ139,00, maar dan heb je ook de echte van K&K.
Dubbel-gebroken bitten zijn inderdaad zachter, maar als je het allerzachtste in z'n mond wilt hangen, dan moet je een ongebroken trens nemen. Zo'n gladde, bijna rechte, alleen is daar op dit moment bijna niet aan te komen. Ze hebben dan weer allerlei ribbeltjes en dat soort onzin. Ik heb een gladde, ongebroken trens liggen, ook die mag je uitproberen, evenals de rest van mijn ijzerwinkel, hij is ervoor.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 15:11

een freestyle halster is ook super relaxend voor je paardje om mee te rijden!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:37

want a nice ride?? take a bosal!! Haha!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:45

Leuk voorgesteld, maar zowel de bosal als het freestyle halster moet geleerd worden, zowel door het paard, maar vooral door de ruiter. Als je ermee om kunt gaan zijn het helefijne dingen, zowel de bosal als het freestyle halster. Hoewel ik het freestyle halster eigenlijk een beetje overdreven vindt, veel te duur, er gaat voor ƒ7,50 aan materiaal in en een half uurtje werk. Bovendien kun je ook een gewoon halster gebruiken, moet dan wel goed passen.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 15:36

Naz schreef:
Ik heb ook een K&K conrad ultra, dat is die met het iets gekantelde middenstuk, maar dan van aurigan. Werkt zachter in, is ook dikker (18 of 21 mm).


ja zo'n bit heb ik ook heel zacht en ze loopt er echt super op

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 18:37

rhijnauwen schreef:
ik rij mijn jonge paard ook met een dubbelgebroken bit, maar heb wel gekozen voor een bustrens in plaats van een watertrens, bij een watertrens kunnen de ringen draaien en zit z'n velletje er zo tussen!, maar inderdaad een bit werkt alleen in door de ruiterhand, dus hoe rustiger je handen des te vriendelijker het bit! een normaal ouderwetse lichtgewicht bustrens werkt ook prima hoor! Haha!


over dat velletje ertussen, heb ik ook weleens gehoord. heb ik toch een watertrens gekocht en er nooit last van gehad. Haha! Verward mijn pony olgens mij ook niet. niks te zien en reageerd ook niet raar.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 18:41

ik snap niet echt dat een aurigan of argentaan bit zachter zou zijn dan bijv een RVS.
Het materiaal is ervoor dat het paard meer met het bit doet, en wordt dus veel gebruikt bij paarden met een "dode" mond.
De dikte (en de hand van de ruiter) bepaald de scherpte van de inwerking