Iemand tips voor meer zelfvertrouwen ????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Iemand tips voor meer zelfvertrouwen ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 21:28

Hallo allemaal ,

Ik ben sinds een val tijdens een buitenrit een keer flink gewond geraakt.
Ik heb toen een hele tijd niet meer durven rijden , maar ben toch weer (na een jaar) begonnen met rijden.
Ik heb toen een eigen paardje (tinker) gekocht , en het rijden in de binnenbak gaat prima , na een lange tijd durfde ik ook weer in de buitenbak , maar nu nog steeds met de nodige zenuwen in de eerste 10 minuten.
Nu het rijden wat beter gaat , wil ik ook thuis met haar in het weiland gaan rijden , maar ik durf gewoon niet. Ik kan hulp krijgen van een vriendin van me (was eerst m'n instructrice) en dan gaat het rijden in het weiland redelijk. Maar als zij er niet bij is durf ik echt niet.
M'n paardje merkt dat en maakt daar dan ook de nodige "misbruik" van door gewoon niet meer te luisteren.
We zetten een deel van het weiland af als bak met draad zodat ik me toch iets veiliger voel. Maar zoals ik al eerder zei durf ik dus echt iet alleen e gaan rijden in het weiland. Dit is nu de 2de zomer die er aankomt en ik wil toch meer gaan doen met m'n paardje dan 1x in de week groepsles en de rest van de week longeren of iets dergelijks.
Heeft er iemand tips hoe ik meer zelfvertrouwen kan krijgen of meer vertrouwen op m'n paardje buiten (in het weiland) Ik kan niet vragen of m'n vriendin elke dag van de week komt en verder zijn er geen mensen in de buurt die me kunnen helpen.
Alle tips en advezen zijn welkom !

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:36

weet je ook precies waar je nu zo bang voor bent?
als je dat weet weet je ook waar je kunt beginnen met je probleem oplossen Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:40

Tsja... ik zou haast zeggen: Mijn aanbod geldt nog (met snow mee) maar dat wordt nu een beetje errug lastig Haha!

Eigenlijk moet je t gewoon doen, bang of niet... en dan zal je zien dat t wel mee valt....

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:43

Je kan ook zo doen als je opstapt en losrijd is er iemand bij...die gaat als het goed gaat even weg en komt een paar minuten later weer terug. Zo afbouwen?

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:54

Je kunt ook met haar buiten gaan wandelen en zo een band met haar opbouwen (heb ik ook gedaan). Zo bouw je wel vertrouwen op voor jezelf en voor Shayla. Hoop dat je over je angst heenkomt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:59

gewoon gaan zingen als je bang word,
het ontspant..probeer dat als je voelt dat angst komt op te zetten je te concentreren op iets anders,
ga lekker zingen,
overwin je angst,ik herken het goed,heb toen voor mezelf gekozen: of gewoon doorrijden of stopppen..
en het is gelukt !

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 22:09

Poeh , ja daar vraag je wat , waar ik precies bang voor ben ?
Ik denk het meest voor het geen wat er gebeurd (of eigenlijk zou kunnen gebeuren) als ze gek gaat doen en vooral voor het vallen en het niet meer luisteren.
Buiten wandelen doe ik regelmatig met haar en ik men ook met d'r. Dan ben ik totaal niet bang. Het gaat er dus echt puur om als ik er op zit.
M'n vriend heeft wel eens geprobeerd te helpen , maar daar irriteer ik me meer aan. Vooral aan de opmerkingen , hij is er zelf met geen stok op te krijgen en zegt dan tegen mij , dat ik er gewoon op moet en "gewoon"gaan rijden. Maar doordat ik dan te gespannen ben lukt dat niet. En omdat ik gespannen ben gaat Shay d'r eigen ook lopen spannen en daaredoor worden de zenuwen bij mij nog erger en dan krijg je zo'n kettingreactie.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:30

Lekker longeren en als ze ontspannen en rustig loopt er op stappen?

Bij mij werkt het niet nadenken gewoon doen idee wel, maar geloof dat dat niet bij iedereen kan voor zover ik ondertussen gehoort heb.

Maar toen ikzelf nog wat aan de gespannen kant was heb ik eerst gelongeert, als ik haar dan zo lekker relaxed zag lopen had ik er zoveel vertrouwen in dat ik er zo opstapte Haha!

Maar eht allerbeste vind ik toch het eerste, aankomen, zadel erop en erop springen, niet nadenken, lekker zingen, kletsen met je paard en eraf stappen en dan bedenken dat ze superbraaf was Haha!

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:32

als je bang bent om te vallen kun je misschien een keer proberen expres van haar af te vallen, terwijl ze stilstaat bijv. Dan zul je zien dat vallen niet altijd ernstige gevolgen heeft. Dat je nou toevallig die ene keer slecht terecht bent gekomen wil nog niet zeggen dat dat nu weer zou gebeuren. En wie zegt dat je paard jou eraf laat vallen? Als je ernaast loopt heb je alle vertrouwen in haar maar waarom dan niet als je erop zit? Met gewoon rijden hebt je er geen last van, maar waarom dan wel buiten? als je er naast loopt doet ze niets, waarom zou ze dat dan wel doen als jij erop zit? Als je je zulke dingen gaat afvragen zonder een antwoord erbij te verzinnen. Helpt misschien ook wel.

En in die tijd dat je haar hebt, hoevaak is ze echt gek gaan doen? En paarden doen wel voorzichtiger als ze weten wie er op hun rug zit, als jij een angstgevoel uitstraald ben jij het niet meer voor het paard wie erop zit. Wees jezelf en dan de nietbange zelf, dan zal er niets gebeuren Lachen .

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 00:15

Ik denk dat ik buiten gewoon bang ben door dat ongeluk toen. Het rare is juist dat dat ongeluk niet met haar is gebeurd , maar met een andere pony. Terwijl ik nu bang ben om met haar buiten te rijden. Verward En helemaal gek vind ik dat ik niet bang ben om op de pony van m'n schoonzusje en schoonmoeder te rijden , in dat zelfde weiland. Scheve mond Misschien komt het ook wel doordat ze vorig jaar nog een stuk jonger was en minder beleerd dan nu , maar ik hoef er maar aan te denken en ik krijg al de kriebels. Terwijl het met haar tot nu toe nog nooit echt fout is gegaan. Het is alleen maar gebleven bij niet willen luisteren (ik wil rechts , zij wil links, dus gaan we links) En waarschijnlijk is het zo dat als ik haar 1 of 2 keer goed aanpak buiten dat het over is en ze dan wel luisterd , maar juist dat buiten aanpakken durf ik niet. Verdrietig

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:33

Ik ken je gevoel: ik vind het heerlijk om buiten te rijden, in de buitenbak, of echt de weg op... Maar eer ik me daar toe kan zetten!

Het is bij mij niet het vallen wat me bang maakt (ben nog nooit van Chubby gevallen, en al 100en keren van andere paarden/ pony's waar ik nog nooit wat van heb gehad), het is ook niet dat ik geen vertrouwen heb in Chubby (we zijn al zo vaak buiten gaan rijden en er is nog nooit wat misgegaan)...

Mijn probleem is dat ik bang ben dat er iets met Mijn paard gebeurd. Dat ik 'r kwijt raak omdat het misgaat buiten...

Ik ken maar 1 oplossing: gaan. Gewoon doen. Liefst met iemand anders te paard ter ondersteuning. Dan blijkt wrs. ( Knipoog ) dat er niets aan de hand is en durf je voortaan wel. Je moet er gewoon ff doorheen...!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:50

Ik ken het probleem, ben zelf ook vrij angstig. Je moet je voor ogen houden: wat kan hij mij doen?

Moet ik er ook wel bijzeggen dat als de mijne 1x eng doet, het vertrouwen weer tot het nulpunt daalt...

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:53

Misschien een inkopper, maar misschien helpt het als je heel erg beschermd erop gaat zitten, dus met bodyprotector en goede cap?

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:06

Ik ben zel fook een tijd erg bang geweest, maaar dat was meer met het ernaast lopen.. omdat er een paard een keer finaal over me heen is gelopen, moest toe ook naar het zieken his enzo.. was niet heel ernstig maar het laat wel een plek bij je achter.. je vertrouwen daalt.. in alle paarden.. hoewel dat onterrecht is..
Ik ben er toen overheen gekomen door met een kleinere pony te oefenen die ik dus kan houden als ie er vandoor gaat.. dsat ging goed en nu duf ik ook grote paarden te leiden.. je blijft wel alleert en wordt ej meer bewsut van egvaar, maar je zut merken at hoe vaker je het gewoon doet en niet teveel ober dat gevaar nadenkt dat je steeds meer vertrouwen krijgt..
wat rijden betrefd heb ik toen ook erg schrik van gehad, vooral bij pony's die ik niet kende als je niet weet wat ze doen.. misshcien een tipmvoor jou.. laat dei vriendin van je (of eimand anders) een keer met je tink naar buiten gaan en jij op de fiets mee zodat je kan zin wat je tink doet en hoe ie reageert.. als je dan ziet dat ie rustig is.. zet eeen goede xcap op en wissel om.. met iemand naast je op de fiets.. scheptook veel vertrouen.. ook voor t paard.. En zo kun je zelf vertrouwen trug krijgen in de paarden en zal je merken dat et steeds beter gaat..
Waar een wil is is een weg!!
Succes!!

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:02

Of je laat je vriend meewandelen als je naar buiten gaat, als je dan je zelfvertrouwen kwijtraakt of je voelt je onzeker dan kan hij haar aan de teugels vasthouden. Want jij moet het vertrouwen weer terug krijgen. Ik denk niet dat het zin heeft om er iemand anders op te zetten. Shayla voelt jou onzekerheid en daar maakt ze misbruik van. Hoop echt dat je het vertrouwen terug krijgt want het is een prachtige tink OK dan! .