Anti schrik training?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Anti schrik training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 19:50

Ik vroeg me af of er (officieel) anti schrik trainingen wordent georganiseerd. Ik weet niet of het het helpt, heeft er iemand ervaring mee? Natuurlijk blijf je paard dat karakter hebben, maar het zou toch wel minder kunnen worden?
Pride is namelijk een enorme schijterd. Vandaag(zie WD) stond ie de hele tijd de shaken door het krakende hek. Maar ook gewoon thuis heeft ie het nog wel eens in bos en/of buitenbak.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:53

nog nooit van gehoord eigenlijk.
Je ken het wel zelf oefenen he,
als je pony iets engs vind, hem laten zien dat het niet eng is, of allerlei enge dingen in de bak(of land ofzo) neerzetten, en hem er dan bij doen, dan kotm hij er vanzelf wel achter dat het niet eng is!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:56

Anti-schrik training kun je ook heel goed zelf doen door je paard bloot te stellen aan allerlei verschillende situaties tot hij nergens mee van staat te kijken. Schrikt hij wel ergens van, dan niet verstijven maar ontspannen blijven zitten. Natuurlijk heb je de neiging om te verkrampen, dat is je natuurlijke reactie. Maar als jij ontspannen blijft is er niets aan de hand.

Verder ligt het natuurlijk ook aan de reactie wat een paard doet als hij schrikt. Als hij drie meter opzij springt, dan is dat wel gevaarlijk en is het risico groot dat jij er afligt, maar als ze ongecontroleerd de benen nemen is dat nog erger.

Hoe reageer jij als hij schrikt? Stap jij - in het geval van het krakende hek - weleens af en loopt op het "gevaar" af? Een paard voelt zich zoveel veiliger als hij zich achter jouw rug kan verbergen...de leidinggevende merrie in een kudde, en ook de hengst lopen ook altijd als eerste op het gevaar af...

Jij moet in dat geval duidelijk laten zien dat jij de leider bent. Heeft ze volledig vertrouwen in jouw, kun je op een gegeven moment ook proberen om het vanuit het zadel op te lossen.

Dus leg eens wat op de grond neer, een zeiltje, loop daar met haar overheen. Verzamel wat blikjes doe die in een zak. Laat haar snuffelen aan de zak, aan de blikjes. Daarna ga je rammelen. Als ze daar niet meer van staat te kijken ga je haar met de zak met blikjes aanraken. Vervolgens kun je proberen of je de zak aan een touw achter haar aan kan trekken.

Verzin situaties, kan niet gek genoeg, om je paard af te stompen. Hij moet op een gegeven moment echt zoiets hebben van "gaap"....

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 20:09

Ik ben vandaag inderdaad afgestapt en naar 'het gevaarlijke' kraakhek gelopen, maar hij bleef het eng vinden ook al belonde ik hem als ie er eindelijk stond. En ik verkramp niet echt heb ik het idee, ik probeer weer zo snel mogelijk weer normaal te zitten, als ie er vandoor schiet.
Hij is opzich ook wel een extreem geval denk ik. Vandaag zei zo'n vrouw dat haar dochter een kijkerige pony had, maar toen had ze Pride nog niet gezien Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:35

Ik denk dat je het beste les kan nemen daar je pony als ik zo kijk niet van nature snel bang is. Het lijkt me een wat onevenwichtige en daarbij ligt onzekere pony.

Ik denk dus dat het probleem meer bij jouw ligt. Ik wil je wel helpen. Dit hoeven maar een paar lessen te zijn waarscheinlijk. Dus als je kan komen dan kunnen we wat afspreken.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 21:01

Hmm best goed idee eigenlijk. Ik zal even overleggen met mijn ouders.Het was trouwens geen les, maar een wedstrijd en dan weet je nooit van te voren hoe het er uit ziet. Ik PB je wel even.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:03

aqua8horse.. moet je ff pb... die heeft een soort trainings kamp.. moet je maar ff naar vragen dus.. die helpen ook met paarden die problemen hebben

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 21:10

Ik zal hem even PB-en