Alleen thiedeman bij inrijden wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Alleen thiedeman bij inrijden wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-01 12:26

Jaja, ik zat weer eens in een discussie Haha!. Volgens mij mag je alleen met thiedeman losrijden tijdens dressuurwedstrijden, volgens een instructeur mag je ook met martingaal.
Wie heeft de reglementen? en kan er wat meer over vertellen?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:28

volgens mij mag je wel losrijden met een martingaal....thiedeman heb ik nog nooit van gehoord...

kussies liselot

ps, volgens mij mag je in de M of Z ook met slofinrijden...of was dat nou met springen?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:31

het mag beide, geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 12:40

Met een losse martingaal mag los worden gereden mits je je paard met een trens opgetoomd hebt.
Dus niet in het Z als je met stang en trens rijdt.

Ik weet dat je met springen vanaf de klasse Z met slof mag rijden. Met dresuur niet dacht ik maar dat weet ik niet zeker.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:20

met een thiedeman mag je losrijden t/m MII dressuur. als je de ring in gaat moet je ook de teugels verwisselen, dus niet rijden met de teugels van een thiedeman!

gr linda Lachen

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 23:06

Laat ik me beperken tot de dressuur (als jury); In het reglement staat: tijdens het losrijden-ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders- mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan; wel is het gebruik van een karwats of dressuurzweep geoorloofd, ongeacht de klasse waarin wordt deelgenomen en/of het gebruik van een (vrije) martingaal, mits het paard op een trens is opgetoomd. Het losrijden met een Thiedemann-teugel is uitsluitend toegestaan t/m de klasse M2-dressuur Clown
Mooie woorden he! (uit het reglementenboekje!), maar het lijkt me duidelijk! (trouwens een tip: verwissel wel even snel je teugel als je met een Thiedemann-teugel los hebt gereden (hoeft de jury toch niet te zien..... Haha! veel succes!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 00:55

Beetje off-topic, maar ik vraag me af waar je mee bezig bent als je in de M2 nog een Thiedemann nodig hebt Verward

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 01:42

Ik sluit me volledig bij fitz aan in deze! Ik kan het in het reglement zo snel niet meer vinden, maar het heeft ook in de 'paard en sport' gestaan: er mag in het Z zelfs met een slofteugel worden losgereden!!!! Maar of je dan op de goede weg bent...........??????

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 02:13

Klopt, maar dus wel in het Z springen! Overigens sluit ik me verder bij Fitz aan, ik heb Pablo in het begin (B) wel met Thiedemann losgereden, hij stond de eerste wedstrijden anders vooral op 2 benen, dat mag dan wel het gewicht op de achterhand zetten zijn, toch niet helemaal wat ik zelf wilde. Nu heb ik hem dus niet meer nodig, en dan rijden we (pas) L2.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 10:52

Ik ben het helemaal met Fitzroy eens. Al denk ik persoonlijk dat je nog niet eens aan wedstrijden moet beginnen als je nog een martingaal of thiedemann nodig hebt tijdens het losrijden. Volgens mij klopt de basis dan nog niet helemaal.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 11:26

Als je je thiedemann gebruikt om je paard in de krul te trekken is het natuurlijk fout maar er zijn meer dingen waarvoor je een thiedemann nodig hebt. BV als je paard zo gek als een deur is, dan heb je net wat meer te vertellen.

Als je dat in de M2 nog hebt dan krijg ik ook twijfels.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 13:02

Piaffe, had je gelezen waarom ik een Thiedemann gebruikte met losrijden? Anders kwam ik niet toe aan los rijden, maar was Pablo (toen 3) alleen maar bezig met steigeren, omdat hij alles eng vond. Dan kun je zeggen dat hij er nog niet aan toe was, maar na 10 minuten kon dat ding eraf en liep hij dikke w.p. in het B. Inmiddels rijden we L2 en heb ik hem dus niet meer nodig, maar ik kan me er dus echt wel iets bij voorstellen als iemand los rijdt met een iemand. Niet als je hem daarmee in de krul moet trekken, wel als het een begrenzing vormt voor een paard dat anders niet te sturen is.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 13:05

*LOL* , had af en toe ook zo'n bom wat op elk moment kon ontploffen. Ik reed ook altijd in met een thiedeman. Gewoon puur omdat ze kijkerig was, en ik niks met haar kon beginnen. Met de thiedeman kwamen wat mee aan het rijden toe. Maar als jezelf en je paard in de B geen tot weinig ervaring hebt, vind ik dat je best met thiedeman mag inrijden. Als je in de M zit, en dan nog met de thiedeman losrijd, vind ik een heel ander verhaal.

KDG
Berichten: 35
Geregistreerd: 25-06-01

mag met thiedemann losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 13:14

hoi,

ik heb ook een tijdje met thiedemann losgereden. mijn paard was/is namelijk een kei in het niet mee werken en lekker met de kop in de lucht lopen. ik heb het gedaan op aanraden van mijn instructeur. houd er wel rekening mee dat je veel vervelende reacties krijgt. veel succes

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 13:17

Mee eens Kimmy. Ik had wel ervaring, Pablo helemaal niet en op de 1e wedstrijd (dus zonder Thiedemann) heb ik er eerst naast gelegen en vervolgens een half uur lopen worstelen met een paard dat alleen maar op 2 benen liep. Nu, een jaar later, heeft hij veel meer ervaring, weet dat dingen niet eng zijn als ik dat zeg en hij gedraagt zich keurig, hij heeft zelfs nu zijn eerste foutloze B parcours gelopen. In de M zou je inmiddels zonder moeten kunnen maar ook daarbij kan ik me voorstellen dat je soms eerder die extra energie kwijt bent met dan zonder Thiedemann.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 18:22

Lielle schreef:
Piaffe, had je gelezen waarom ik een Thiedemann gebruikte met losrijden? Anders kwam ik niet toe aan los rijden, maar was Pablo (toen 3) alleen maar bezig met steigeren, omdat hij alles eng vond.


Sorry hoor, maar wedstrijden rijden met een 3jarig paard????? Dan wil ik wel geloven dat hij verzet (steigeren) toont. Dan vind ik het niet vreemd dat alles eng is op een wedstrijd.

ps: Als je hier nog reactie op hebt, PB graag

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:07

Kan me niet voorstellen waarom
1. het in vredesnaam toegestaan is om los te rijden met welke hulpteugel dan ook???
2. je uberhaupt los zou rijden met een hulpteugel
3. het iets heel anders zou zijn als je in een hoger niveau rijdt, juist een beginnende wedstrijdruiter zou zich niet met hulpteugels bezig moeten houden.

En idd, wedstrijden met een 3-jarige en dan een thiedeman erom Frusty . Sorry hoor, maar dat vind ik Lips are sealed .

Maar handig dat ik nu weet dat dat toegestaan is, ik zal er alleen geen gebruik van maken en ik hoop dat anderen ook zo helder denkend zijn Haha! .

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:27

Piaffe, jou heb ik al gePBd.

Lunatic,
a) wie zegt dat iemand in de B een beginnend wedstijdruiter is?
b) wat is er fout aan een B proef (in december!) met een 3 jarige? Wel eens gelezen wat daarin gevraagd wordt? Erg moeilijk hoor, rechte lijnen, grote voltes en enkele passen middendraf.

En jullie beiden, zelf ooit een officiele wedstrijd gereden, of is het hier een geval van beste stuurlui? Ik hoor het wel.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:33

Lielle, de slof teugel is wel degelijk ook bij dressuurwedstrijden toegestaan bij het losrijden! Maar ik dacht alleen voor klasse Z.
Ik zal kijken of ik de paard en sport nog kan vinden waarin het gepubliceerd werd, is twee jaar geleden of zo veranderd. Hou je op de hoogte als ik het weer heb gevonden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:38

fabienne,

dat wist ik niet. Heb overigens ook geen plannen voor (voordat ik Lunatic en Piaffe weer over me heen krijg *grin*) maar ik wil het wel graag weten. Altijd goed om van een en ander op de hoogte te zijn.