Hoe vaak per jaar enten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Hoe vaak per jaar enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 15:27

Hoe vaak enten jullie per jaar tegen influenza/ tetanus? De meesten doen het 1 keer per jaar, maar van sommigen hoor ik dat 2 keer per jaar beter is. Nu vroeg ik me af wat jullie doen??? Ik zit namelijk een beetje te twijfelen of ik het niet beter 2 keer per kan doen. Mijn paardje staat namelijk in de opfok en ik ben zo bang dat ze iets oploopt. Scheve mond

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:29

ik doe het 1x per jaar. Rij gewoon wedstrijden, maar Imker staat alleen op stal. Als je het 2x doet, dan in de lente en de herfst. Anders eigenlijk in de herfst. (heb ik niet gedaan, want ik kocht Imker in de lente, dus meteen laten enten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:29

een enting werkt ong. 9 of 10 maanden, en bij 1x per jaar enten heb je dus een 'obeschermd" stuk. Hoewel dat in de praktijk best meevalt hoor. Ik ent dus 2x per jaar, in die zin: elke 7 a 8 maanden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:35

yep, ik ent ook twee keer per jaar.

sorry, oneliner...!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:52

en ook wij enten 2x per jaar Haha! juni en december (lekker een dagje voor de kerst, kunnen wij lekker onderuit en lekker eten en de paarden een dagje rust! lekker even een dagje niksen in de paddock!
Tijdens een zeer interessante cursusavond van het NHI (echt een aanrader, de ehbo cursus of basiscursus paardenhouderij bv.worden door het hele land gegeven!) vertelde dierenarts Rob van Wessum inderdaad dat de beste manier van enten 1x per 9 a 10 maanden is! Tong uitsteken

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 16:43

ik ieder jaar in december voor Influenza, tetanus en Rhino(?daar hoort nog iets achter).
en in Juni nog een keer voor Rhino(nog wat, ik geloof dat dat tegen een of andere ontsteking is).
Dus 1 en 2 keer per jaar.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 16:49

Ik ent 2x per jaar tetanus, influenza en rhino. Ook laat ik het gebit altijd controleren, bij de jonkies ieder half jaar en bij de oudere paarden ieder jaar.