Mogen jullie paarden eten met bit in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Mogen jullie paarden eten met bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 21:18

Mijn merrie heb ik gekregen dat ze 4 jaar was, en op het moment dat ik haar kreeg was ze beleerd. Als ze een bit in heeft, ondanks dat er een grote hoop hooi ligt, probeert ze niet om alsnog er een hapje van te nemen. Hoe ze reageert als ik haar ook echt haar gang laat gaan weet ik niet, maar ze trekt er niet naar toe. Op zich vind ik dat wel een fijne eigenschap, die ik bij mijn tweejarige graag terug wil zien.

Ik vraag me af hoe ik dat het beste aanpak. Natuurlijk moet ik heel konsekwent zijn en niet toestaan dat op het moment dat ze een bit inkrijgt, ze loopt te snacken. Iemand nog een tip wat ik anders nog kan doen? Staan jullie toe dat je paard met bit in mag grazen/eten?

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:20

als je een bit inhebt mag ze gewoon niet eten en dat moet je volhouden aan het halster is het geen probleem ze moet gewoon weten zodra ik het bit in heb mag ik niet eten..

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:22

Nee.
Als je niet wil dat je paard dit doet, moet je het volhouden, en duidelijk afstraffen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:29

Ik zou het niet toestaan, als een paard eet met bit in kunnen er proppen vormen in het bit en draden de keel in blijven hangen (zie het vaak genoeg bij manegeponys, die om deze reden vreselijk gaan hoesten)
Ook is het natuurlijk vervelend als een paard steeds naar gras of hooi trekt als jij net een hoofdstel aan het vastmaken bent, of met wandelen aan de hand de andere kant opkijkt.
Ik denk dat je het leert door het nooit toe te staan en af te straffen als hij het wel doet. Hoe je dat straffen moet doen, dat weet ik ook niet. Misschien een tikje op zijn buik, zodat hij ff schrikt? Terugtrekken heeft meestal geen zin.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:38

Nee, Magic mag dit niet van mij.. Bit is luisteren en/of werken.. Met een halster is wat anders..
Natuurlijk probeert ze het wel eens (als we aan het wandelen zijn ofzo), maar even met je stem verheffen en ze snapt al dat het niet de bedoeling is..
Maar eten met het bit in is absoluut niet de bedoeling.. Ik zie het al voor me.. wedstrijdje op gras.. halsstrekken.. yummie.. paard staat stil om te grazen.. of tijdens een buitenrit, even een hap meenemen.,.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:47

Ook Lady mag niet eten met bit in, dat weet ze heel goed.
Al heb ik nooit last van kuil/hooi, omdat haar ik buiten de stal op- en afzadel Knipoog
Maar ze weet ook dat als ik met hoofdstel om ga wandelen ze gewoon moet luisteren en opletten ook al ziet ze gras en als ze een halster om heeft dat ze mag grazen. (Al hoef ik met halster om maar één keer een rukje te geven dat ze mee moet lopen en ze stapt weer mee tot ik stop)
Zoals elk paard, probeert ze het uiteraard weleens, maar een "euh" is al genoeg.
Ik vind het echt ontzettend irritant als je een paard in de stal op- of afzadelt en hij de hele tijd naar het hooi staat te trekken Scheve mond

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:02

Mijn paardje mag heel maar dan ook echt heel soms als hij heel erg braaf is geweest welleens als we het erf oprijden na een uurtje in te bak te hebben gewerkt een paar plukjes gras eten.
Wel gaat dan binnen 3 minuten zijn hoofdstel uit zodat hij geen proppen ofzo kan maken.
Hij zal echter nooit zeuren of me mee proberen te trekken om ergens aan te vreten.
Dat zou ik ook nooit toe staan

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:57

Gras en hooi enzo niet, maar als beloning een handje brokjes wel.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 23:01

Banjer krijg alleen een beloningssnoepje met bit in als ze braaf is (en dat is de laatste tijd wel erg vaak... Haha!), verder eet ze niks.... alhoewel ze dat wel graag zo willen... Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:12

Nope, Par mag niet eten met het bit in.
Afentoe probeert ze nog weleens een hapje hooi te pikken, maar als ik dan haar naam zeg weet ze eigenlijk al genoeg.
Ik weet niet eens hoe het aangeleert is, ik heb gewoon iedere keer als ze naar eten keek met bit in nee gezegt.
Moet wel zeggen dat par niet echt voedingsgercith is, dat zal denk ook een heleboel schelen.

Ook heb ik liever dat ze wacht met eten totdat ik het halster af heb, ik heb er een hekel aan als je je stal half ingesleurt wordt richting voerbak omdat mevrouw zo nodig wilt eten.
Buiten lekker grasjes is geen probleem, maar binnen in haar box moet ze netjes wachten tot haar halster af is.
Dit doet ze dan ook.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 07:16

mag willem niet Haha!
toen hij nog van de manege was deedie het wel.. maar dat heb ik heel snel afgeleerd..
net als dat meneer voor de stal moet blijven staan als hij zijn halster of hoofdstelnogin heeft, ongeacht of er kuil of herbasan in de stal ligt Haha!
ik kan met een gerust hart naar mijn kast lopen die 10 meter verder lig, meneer blijft staan en komt niet aan zijn eten snuffelt wel, maar 1 keer eh is weg Haha!
halster/hoofdstel af is eten en dat weet hij precies.
met een wedstrijud krijgtie pepermuntje met bit in.. schuimtie mooi wit van Knipoog das enige

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 07:28

Nee eigelijk niet...maar vreetzak als hij is probeert ie het steeds weer...soms doe ik maar alsof ik niets doorheb en knijp ik een oogje toe Knipoog

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:03

Simpel antwoord: nee Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:10

Ja, maar alleen als IK het aanbiedt. De bak ligt naast gras en als hij een aantal oefeningen goed heeft uitgevoerd mag hij als beloning soms een hap gras eten. Ook tijdens de buitenritten vind ik het handig om de hartslag weer wat terug te krijgen.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:35

Nee hij mag van mij niet eten als hij zijn bit in heeft, hij wacht maar eventjes totdat ik klaar ben.
Hij kan de hele dag nog eten dan.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:41

Als ik met een bit rij mag ze het niet, maar als ik met mijn hack rij zie ik het door de vinger, het verschil weet ze feilloos!

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:46

Seven mag ook niet eten met het bit in. Ze heeft bijna de hele dag om te eten. Dus dat eventjes dat ik rij mag ze het niet en ze probeert het ook niet

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:13

Zowiezo mag Jumbo van mij niet eten met het bit in.
Verder heb ik hem ook aangeleerd dat hij moet wachten met eten. Als ik hem bv. in stal heb gezet en er ligt al biks klaar, moet hij wachten tot hij helemaal ontdaan is van zadel en bandages voor hij mag eten. In het begin had hij het er erg moeilijk mee, maar nu doet hij uit zichzelf zijn hoofd al weg van het eten.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:22

Hij mag het eigenlijk niet maar ik ben er niet echt streng in Bloos .
Maar het mag alleen op mijn aan geven. Als we ergens staan te kletsen oid, mag hij wel een paar happen gras. Of als hij braaf is wat biks ofzo.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:56

Maikel mag geen hap eten met zijn bit in, ik zadel hem altijd op de poetsplaats en daar is ook geen eten in de buurt en dus ook geen verleiding.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:59

mag Mirk niet, doet ie wel Haha!
wanneer ik op buitenrit ben, mag hij altijd zijn hoofd even schuren aan zijn beentje. Wanneer hij klaar is, gaat hij heel stiekem met zijn hoofdje naar het gras toe, en neemt hij een hele grote hap. Of als we langs bomen rijden, wil hij nog wel eens blaadjes mee gappen...

Gelukkig reageert hij voor de rest goed op 'uh mag niet' ...

Jorientje

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Schüttorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:11

Ook al zou Frenk het mogen> hij kan het niet eens! Haha!
Hij krijgt met bit in niet eens een heel klein stukje appel of komkommer weg (hè susan Knipoog ) Dan stikt ie zowat.. Zelfs als ik alle riempjes los heb, lukt het hem niet..
Vandaar dat hij het ook niet mag Haha!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:15

Nee Noureyev mag van mij ook niets eten met het bit in.

Anders krijg je dadelijk misschien ook het probleem als je langs gras komt dat hij/zij je voorover trekt om te kunnen grazen.

Nee, zodra het bit erin zit houdt het buikje vullen op.

sweetlady
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:15

nee,want anders doen ze dat altijd en bij iedereen

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:54

Nope... alleen op commando mag hij buiten de wei gras eten.
Ik geef hem eerst een pluk gras en zeg: eet maar. Dan mag hij aanvallen... Vork