Hoe krijgen we een mooie volle staart?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Hoe krijgen we een mooie volle staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 23:34

Nou... de titel zegt al genoeg denk ik Haha!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 23:54

Wassen, uitpluizen, inspuiten, vlechten en dat 1 keer in de 2 weken *ongeveer herhalen* werkt bij mij in ieder geval wel...heb alleen toevallig geen foto waarop die staart te zien is omdat ik het nooit zo lang volhou Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:35

Niet te veel kammen en borstelen, of liever helemaal niet.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 01:04

Idd gewoon niets aan doen Haha!
Hoe meer je eraan gaat doen hoe meer je de staart uitdunt, des te lelijker word het. En een mooie volle staart is goud waard!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 01:09

Nou, het lijkt me toch handig om te voorkomen dat er klitten in komen. Als je dán gaat kammen trek je er hele plukken uit!

Als je elke dag de staart inspuit met anti-klit (glossy ofzo) en heel voorzichtig een beetje borstelt, hou je 'm iig wel klit-vrij en laat er vrij weinig haar los. Zo kan -ie dus lekker groeien. Lachen Ik doe hetzelfde bij mijn paard en z'n staart is nog net zo vol als toen ik 'm kreeg.

Succes ermee!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 01:26

Toekie zou je dat wel doen elke dag?
je kan het ook gewoon 2 x in de week doen.
dan zit de anti - klit er nog steeds in.
ik doe er eigenlijk nooit wat aan alleen de stro eruit halen en 1 x in de week ofzo even uitpluizen en bortsel.
en als ik wedstrijd heb dan was ik zijn staart Knipoog Lachen
en zijn staart ziet er nog steeds hetzelfde uit als toen die kwam Haha!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 02:12

Als er klitten in zitten gewoon een lading anti klit erin, laten drogen en uitpluizen, verder dus helemaal NIETS aan doen. Het iedere dag inspuiten is erg veel hoor en bergen haren eruit? Ja natuurlijk, wat denk jij dan, dat de dode haren vast blijven zitten? nee dus. Als je er niets aan doet en 1 of 2x in de week inspuit en uitpluist is het logisch dat er veel haar uit komt, dat zijn de dode haren die loslaten, als je het iedere dag doet is het natuurlijk logisch dat er minder uitkomt he, kwestie van simpel nadenken.
Bij mij wordt er helemaal niets aan de staarten gedaan, hooguit 1x per 2 a 3 weken inspuiten en uitpluizen, ik haal wel dagelijks de troepies eruit en bij mij hebben ze allemaal een lange en zeer volle staart

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 07:26

Niet teveel aan zitten!
En om de 1,5 week heel veel antiklit spul erin

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 07:46

Wat een onzin over dat niks aan doen, dan krijg je een dikke staart vol met dode haren. Je eigen haar borstel je toch ook iedere dag en dat is toch ook niet dun?
Juist door borstelen (met geschikte borstel) stimuleer je de haargroei (raar maar waar) doordat je de dode haren verwijdert heeft gezond haar kans om te groeien.
Als je paard veel haren uit de staart trekt bij het opstaan kun je er een vlecht in maken. En verder zoals Sil al zei, wassen, equistar en uitpluizen eens in de 2 weken doet wonderen.
Ik borstel dr staart iedere dag en haal er per dag met borstelen ong 2-3 haren uit dus geen hele plukken zoals somige mensen vaak denken.
Afbeelding
Afbeelding
Sie je wel niks mis met iedere dag borstelen, mooie volle staart (en hier nog niet eens gewassen en uitgeplozen).

Dus haal je veel haren uit de staart met borstelen dan moet je een andere borstel gebruiken of voor het borstelen even jklein beetje equistar erin spuiten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:07

Ohja de dikte van de staart is ook genetisch bepaald, dus je kunt geuk hebben of pech vaak kun je doen wat je wil aan een miezerig staartje maar verandert er niks omdat het er gewoon niet inzit.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:16

Wassen, cowboy magic erin, vlecht erin, staartzak eromheen Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:41

Niks aan doen, als je op wedstrijd gaat een flinke dosis anti-klit erin en heel voorzichtig uitpluizen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:52

Vippie"]
Wat een onzin over dat niks aan doen, dan krijg je een dikke staart vol met dode haren.
[/quote]

Jij mag het onzin vinden maar ik weet hoe de staarten van mijn paarden eruit zien (oh en ik heb dus geen Fjord met een van nature dikke staart)

[quote="Vippie schreef:
Ik borstel dr staart iedere dag en haal er per dag met borstelen ong 2-3 haren uit dus geen hele plukken zoals somige mensen vaak denken.


Ja en hoe zou dat nou komen dat er maar 2-3 haren uitkomen als je het iedere dag doet.........? Dat vind ik dus weer onzin, dat is toch logisch, alle dode haren worden er iedere dag al uitgehaald, zouden het nog iedere dag bergen zijn dan heeft je paard een probleem llijkt mij.

Volgens mij gaat het hier ook niet over het hebben van een volle staart maar hoe je paard dat kan krijgen, het is idd genetisch bepaald, de ene krijgt een mooie volle staart, de andere niet maar diegene die het niet vanzelf krijgen kan je altijd een beetje helpen Lachen

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:59

Tada, een staart die bijna om de dag uitgeborsteld word Lachen .
Afbeelding

Ong 2x per week Equi-shine er in, en regelmatig uit borstelen met een 'mensen haren borstel'.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:10

T@nj@"]
[quote="Vippie"]Wat een onzin over dat niks aan doen, dan krijg je een dikke staart vol met dode haren.
[/quote]

Jij mag het onzin vinden maar ik weet hoe de staarten van mijn paarden eruit zien (oh en ik heb dus geen Fjord met een van nature dikke staart)
[/quote]

Voor de goede orde, niet iedere fjord of wat voor ras dan ook is gezegend met zo'n staart zoals je in mijn aanvullende berichtje kunt lezen... En ook fjorden zijn er niet standaard mee gezegend, zeker niet als ze ook nog eens exceem hebben.
Ik weet niet hoe de staart van jouw paard eruit ziet (foto zou handig zijn) maar soms kun je er gewoon niks aan doen zoals ik al zei.

[quote="T@nj@"]
[quote="Vippie"]Ik borstel dr staart iedere dag en haal er per dag met borstelen ong 2-3 haren uit dus geen hele plukken zoals somige mensen vaak denken.
[/quote]

Ja en hoe zou dat nou komen dat er maar 2-3 haren uitkomen als je het iedere dag doet.........? Dat vind ik dus weer onzin, dat is toch logisch, alle dode haren worden er iedere dag al uitgehaald, zouden het nog iedere dag bergen zijn dan heeft je paard een probleem llijkt mij.
[/quote]

Idd dat zei ik toch, jemig.... je kunt het 1x per week doen en hele bossen eruit trekken en vervolgens roepen, aarrcchhh zie je wel... HELE bossen. Je kunt het ook iedere dag doen en bijhouden. Maar zoals er vaak geroepen wordt trek je met borstelen hele plukken eruit iedere dag weer, maar dat is dus niet zo, dat wil ik ermee zeggen. Als ik de verhalen zou moeten geloven zou mijn paard al 10x een kale staart hebben gehad, niks is minder waar...

[quote="T@nj@ schreef:
[Volgens mij gaat het hier ook niet over het hebben van een volle staart maar hoe je paard dat kan krijgen, het is idd genetisch bepaald, de ene krijgt een mooie volle staart, de andere niet maar diegene die het niet vanzelf krijgen kan je altijd een beetje helpen Lachen
[/quote]


En zoals je hebt kunnen lezen geven we/ik tips over hoe je tot zo'n volle staart komt, uit eigen ervaring want niet iedereen is met zo'n volle staart begonnen, mijn paard ook niet. Ik heb het eindresultaat willen laten zien wat je kunt bereiken met een goede staartverzorging, maar blijkbaar wordt mij meteen in de schoenen geschoven dat mijn paard gezegend is vanaf geboorte met zo'n pracht staart, helaas dit is het resultaat van 4 jaar intensieve verzorging (heeft ook veel geschuurd nl met alle gevolgen vandien).

Nogmaals je kunt veel doen om een staart er voller uit te laten zien of te laten worden maar bij sommige paarden wil dat gewoon niet, daar moet je mee leren leven helaas.....

sweetlady
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:16

door er niet etveel in te plukken maar elke keer anti klit erin doen en dan af en toe uitpluizen niet teveel haren eruittrekken, en niet met een borstel er teveel in gaan

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:33

Was niet aanvallend bedoelt Vippie maar ik dacht idd. dat Fjorden altijd een mooie volle staart hebben (schuren daarbuiten gelaten natuurlijk want dat is een heel ander verhaal)
Hmm, ik heb geen foto's van de staarten van mijn paarden, zal eens kijken of ik die vandaag kan maken.
De een is een schimmel met ontzettend dun haar, heeft dunne sluik manen en de staart is jaren lang heel zielig geweest, ik sprayde de staart ook om de dag in en borstelde hem iedere dag uit, bergen haar kwamen er natuurlijk niet uit maar groeien deed de staart niet en dik worden al helemaal niet.
Nu doe ik er al iets van een jaar helemaal niets meer aan en spray ze af en toe in en pluis het dan uit, hij heeft nog steeds geen volle staart maar het is een stuk voller geworden dan het was
Dan heb ik er nog 1 en zijn staart behandel ik op dezelfde manier, dat paard heb ik pas sinds Januari en toen hij hier kwam was zijn staart nog niet zo lang, nu moet ik hem gaan knippen omdat hij erop staat, overigens had hij wel al een volle staart. Het gaat hier om 2 Kwpn-ers.
Ik heb ook nog wat Welshjes en Shetjes maar die hebben het van nature al en daar doe ik ook niets aan, behalve bij 1 shetje, die krijgt een deken op en wordt ingespoten op de staartwortel met spul tegen zomerexceem want hij schuurt ook. Zijn staart wordt ook regelmatig gewassen met teer shampoo en betadine.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:17

Sjors zijn staart:

Afbeelding

Ik borstel hem elke dag met een haarborstel, hou de haren dan vlak onder de staartwortel stevig vast, leg de staart op mijn been en borstel dan voorzichtig uit. Ik spray ook 1 x per 1 a 2 weken de staart vol met anti klit, afhankelijk van hoe hij aanvoelt (glad of ruwer). Verder haal ik ermet de vingers de strootjes uit voor het rijden Knipoog.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:20

Ik was de staart regelmatig en regelmatig ook anti klit erin. En ik borstel hem wel uit maar ik pak de staart onderaan en dan steeds een stukje hoger uit borstelen.

Maar als een paard al geen volle staart heeft dan zal hij ook niet echt voller worden. Het ene paard is het andere niet. En heeft je paard echt een minimale staart dan kun je nog overwegen om er een staart bij in te laten zetten.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:28

ik borstel hem bijna nooit

heb er echt de hele winter nix aan gedaan, alleen steeds een stuk afgeknipt en ze heeft nou een kei mooie dikke staart

heb geen recente foto's, maar zalk binnenkort wel es maken

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:34

Het ligt er overigens ook aan wat voor antiklit/spray je gebruikt. Er zijn merken bij waarvan de haren enorm uitdrogen en juist daardoor sneller afbreken etc.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:51

Die van mij heeft van zijn eigen al een hele dikke volle staart.
Ik borstel hem om de dag en doe er wat anti-klit spul in en ik haal regelmatig een stukje van de onder kant af.
Maar ik doe er niet echt iets bijzonders mee.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:52

Welke spray is dan het beste Cornelie?

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 15:15

Dan zijn een boel tips! Ik kan het in ieder geval eens gaan proberen! Dat antiklit spray heb ik wel ergens in de kast staan, maar nooit echt veel gebruikt. Dat is meer omdat ik het idee krijg dat de haren zo "gladjes" worden...Verward

Ik heb Equishine in de kast staan. Is dat wat?

Cheerio heeft een vrij dunne staart, bovenaan vol en hoe meer het naar onderen gaat steeds minder en vies en dun...

Zouden de bovenstaande tips op deze "geweldige" staart werken?? Haha!

Groeten,
Kim

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:22

Tuurlijk gaan de tips werken, zeker alssie bovenaan wel vol is.
Gladde haren zijn niet erg, zolang je het maar bij de staart houdt en niet je hele paard insmeert, hihihi
Veel succes!