Dressuur op hoger niveau - stang en trens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Rijden met stang en trens op hoger niveau, zin of onzin ?

Onzin
8 (20%)
Zin
24 (60%)
Geen mening
8 (20%)

Totaal aantal stemmen: 40


Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Dressuur op hoger niveau - stang en trens ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 20:12

Wil wel eens weten wat de mensen hier op bokt er nou van vinden.
Vaak wordt er gezegd dat je met een zacht bitje moet rijden, maar waarom wordt er dan vanaf Z paarden met stang en trens gereden ? En wat vinden jullie hiervan ?

Ik vind het eigenlijk nergens op slaan, vind ook dat ze het eigenlijk niet kunnen verplichten. Tong uitsteken Maar goed, dat ben ik, wil graag jullie mening horen Schijnheilig

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:13

Stang en trens, mits goed gebruikt, kan ervoor zorgen dat meer verfijnde hulpen gegeven worden... zin dus

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:14

Maar je had jezelf de moeite van het starten van dit topic kunnen besparen, er zijn al een hoop topics over geweest Knipoog

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 20:15

Ben het in elk geval wel met je eens Ellende.
Wist niet dat er meer topics waren Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:19

zin

Doordat de stang plus kinketting en de druk achter de oren (want dat komt er allemaal bij kijken) scherper in werkt, hoef je minder te doen met je handen.
wat prettig is omdat er vanaf het Z de oefeningen sneller op elkaar volgen en het juist fijner is om minder te doen, dus weer prettiger voor het paard.

Maar je mag er gelukkig pas mee rijden vanaf het Z
dit zodat de ruiter hopelijk de klasses ervoor heeft geleerd om goed met been, zit en gewichtshulpen te rijden en een stille hand heeft.

ik ben dan ook van mening dat je in de training dan ook gewoon je proef met trens moet kunnen rijden.
Maar voor de extra verfijning een stang erbij gehangen kan worden.
Niet omdat je verzameling niet lukt op een trens en dan trekken we hem wel ff grof met stang de verzameling in.
Maar ik mag hopen dat de jury daar ook wel doorheen prikt.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:40

runningkawa schreef:
zin

Maar je mag er gelukkig pas mee rijden vanaf het Z
dit zodat de ruiter hopelijk de klasses ervoor heeft geleerd om goed met been, zit en gewichtshulpen te rijden en een stille hand heeft.


Ik ben het verder helemaal met je eens hoor, maar helaas zijn er ook mensen die ieder weekend op concours gaan en al zo lang meerijden dat ze op een gegeven moment ook Z mogen
Joepie ik gooi d'r direct een stang in en ga lekker Z starten Boos!
Zulke mensen sprokkelen langzaam aan hun punten bij elkaar, hierdoor vind ik persoonlijk dat het niveau behoorlijk daalt in de hogere klasses Bloos
gelukkig is niet iedereen zo, ik heb zelf nog nooit Z gereden, maar hoop dat ooit wel te kunnen, vermoedelijk niet met m'n Friesje want die mist de kracht in haar achterhand, maar ik zet hier expres neer van "kunnen" en niet "mogen" *LOL* Knipoog

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:48

Spetterlover schreef:
Wil wel eens weten wat de mensen hier op bokt er nou van vinden.
Vaak wordt er gezegd dat je met een zacht bitje moet rijden, maar waarom wordt er dan vanaf Z paarden met stang en trens gereden ? En wat vinden jullie hiervan ?

Ik vind het eigenlijk nergens op slaan, vind ook dat ze het eigenlijk niet kunnen verplichten. Tong uitsteken Maar goed, dat ben ik, wil graag jullie mening horen Schijnheilig


In de Z is het ook nog niet verplicht, als je dat bedoelde met die zin Verward

Verder vind ik het geen onzin. Net zoals een spoortje vind ik dat je best een 'hulpmiddel' (is een groot woord) mag gebruiken als je iets meer moet gaan vragen van je paardje zoals de verzameling.

Ik ben allang blij dat er een minimum is ingesteld, het is iets.
Verder ben ik wel van mening dat je ook gewoon met een enkel trensje de oefeningen enz. moet beheersen, anders heb je de S&T om de verkeerde redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:45

jaike, daarom had ik er ook 'hopelijk' tussen gezet
want idd zulk soort ruiters heb je er altijd tussen zitten.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:48

Wanneer ik Z mag starten is mijn streven ook om zo lang mogelijk op een trensje te starten, ik merk vanzelf wanneer ik in de problemen kom bij snel op elkaar volgende oefeningen, dan wordt het tijd om over S&T na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:50

je hoort niet in de problemen te komen.
De oefeningen horen al voor een voldoende op een trens te kunnen.
Maar je oefeningen kun je wel verfijnen en dan gaan ze voor ruim een voldoende Lachen

Althans mijn idee van de s&t

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:35

Runningkawa: OK dan! !!!!

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:40

Dus spetterlover nu beweer je dat je t onzin vind? Ik snap t nu even niet meer... want je vroeg wel een stang en trens pony hoofdstel te koop in [EA] Verward Of was dat voor wat anders. ben nu wel nieuwschierig Haha!


Om op je Poll trg te komen ik heb nix tegen stang en trens, om er een goeie mening over te geven moet ik me eerst verdiepen in de werking ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:58

Als het geod gebruikt wordt geeft een S&T een veel directere hulp. Om dat correct te kunnen gebruiken heb je behoorlijk wat gevoel in je vingers nodig.
Het is zeker waar dat je veel te veel mensen vanaf M2 thuis al ziet oefenen met die S&T. Of dat die S&T wordt gebruikt voor dat laatste stukje nageeflijkheid. Maar misbruik van hulpmiddelen kom je op alle niveau's tegen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:19

Ik heb ook wel een beetje moeite met het feit dat het verplicht is...
Zo ken ik wel een paard wat zo'n laag verhemelte had dat er al met moeite een gewoon trensje in pastte, laat staan st&tr. Dat dier liep op alleen die trens ook veel fijner.
Verder heb ik er niet zo veel moeite mee dat het in het Z al toegestaan is, wat mensen thuis doen hou je toch niet tegen.
Ik ken wel mensen die een stang en trens hoofdstel kochten omdat ze het trens hoofdstel wat ze al van dat merk hadden zo fijn vonden, hele aardige lui hoor, maar ze waren vlak ervoor nog gezakt voor het ruiterbewijs Clown

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:44

DEESenJAMBO schreef:
Dus spetterlover nu beweer je dat je t onzin vind? Ik snap t nu even niet meer... want je vroeg wel een stang en trens pony hoofdstel te koop in [EA] Verward Of was dat voor wat anders. ben nu wel nieuwschierig Haha!



Dat snap ik ook even niet. Dacht al dat het aan mij lag, maar kennelijk ben ik toch niet de enige.

Verder sluit ik me aan bij RK en Jaike, wat betreft mijn mening over het rijden met S&T.