Euh, hoe zit dat nou met lijnzaad koken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Euh, hoe zit dat nou met lijnzaad koken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 20:11

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik kom allemaal verschillende meningen tegen.

Hoe lang koken jullie lijnzaad? Ik heb net 1 kopje zaad met 2 kopjes water een dik kwartier laten koken en het staat nu af te koelen.
Kan ik het dan subiet (als het is afgekoeld) al geven of moet het eerst een nacht trekken?

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:22

poeh, mijn verzorgpony krijgt het ook, kan het wel eens vragen voor je.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:06

Bij de dressuurstal waar ik heb gewerkt kregen de paarden het elke dag, ik heb behoorlijk wat lijnzaad moeten koken Knipoog

Wij hadden een mooi papje van lijnzaad en water, niet te waterig, maar ook geen muurpap (lekker duidelijk), dan koken, opletten of het echt kookte ivm blauwzuur, en dan 10 min laten doorpruttelen, even afkoelen en dan samen met zemelen en biks/meusli/wortelen etc. mengen en voeren.
Wij voerden het dus gelijk, wel opletten dat paardje haar mondje niet brandt Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:32

Ik voer het het liefst zo vers mogelijk, dus gelijk als het afgekoeld is. Als je het te lang laat staan kan het ranzig worden, dat gebeurt niet in een nacht, maar bijv. 24 uur zou ik niet aandurven.
Volgende keer kan je trouwens best wat meer water gebruiken, ik denk dat je zometeen een dikke harde klomp hebt, en om het dan weer dunner te krijgen met water betekend heeeel lang roeren Haha!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:34

Och ja dan krijg je zo'n dikke harde klomp met lijnzaad Tong uitsteken , ik heb het ook al eens laten aankoken, stinken dat dat deed Knipoog Haha!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:36

ik doe t 10 min laten doorkoken.. endan onder de zemelen voer ik t hem

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 21:42

Loolapelooza schreef:
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik kom allemaal verschillende meningen tegen.

Hoe lang koken jullie lijnzaad? Ik heb net 1 kopje zaad met 2 kopjes water een dik kwartier laten koken en het staat nu af te koelen.
Kan ik het dan subiet (als het is afgekoeld) al geven of moet het eerst een nacht trekken?

1kopje zaad, drie kopjes water is waarschijnlijk een iets betere verhouding. 20min zachtjes laten koken en dan af laten koelen tot lauw-warm en gelijk voeren. Sommige paarden vinden er koud niks an.
Mengen met muesli o.i.d. kan maar is niet noodzakelijk. Melassestroop erdoor wordt ook zeer gewaardeerd.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 22:34

Nou de pap was goed gelukt al zeg ik het zelf, ze was wel dik maar niet té (denk ik).
Ik heb er nadat het was afgekoeld eerst nog een lepel honing door gedraaid om de slaagkansen te optimaliseren (meestal lustten ze dit soort brouwsels niet) en ben het dan lauw gaan voeren.

Het had in ieder geval succes, ze hebben zelfs de pot schoon gelikt. Haha! Vork