Flair systeem (luchtkussens) voor jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dragoon
Berichten: 132
Geregistreerd: 02-11-03

Flair systeem (luchtkussens) voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 09:01

Mijn 3-jarige is nu net zadelmak maar mijn huidige zadels passen niet goed. Nu ga ik dus een nieuw zadel kopen. Het probleem is dat mijn paard waarschijnlijk nog gaat veranderen. Nu vroeg ik mij af of een zadel met luchtkussens een goed idee is. Als mijn paard verandert hoeft de zadelmaker enkel maar wat lucht bij te pompen of af te laten. Het lijkt me gemakkelijk maar is dat in de praktijk ook zo. En is het geschikt voor een jong paard?
Laatst bijgewerkt door Dragoon op 31-03-04 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:02

Nee, is in de praktijk zeker niet zo. Het gaat ook dan nog steeds om de breedte en de vorm van de boom. Dus als je paard breder wordt is het niet een kwestie van lucht eruit maar dan moet er een bredere boom in. Als de rug zich gaat ontwikkelen en rechter wordt zal ook de vorm van de boom anders moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:08

ik zit nu ook met dit, en zit dus echt te denken aan een wintec, ook omdat je de boom kan verwisselen als je paard nog bespierder gaat worden..

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:14

Ik heb ook lucht in mijn zadel, en ik moet zeggen dat het ideaal is. Gewoon ook voor de rug van je paard, je merkt dat ie makkelijker ontwikkelt. Maar, zorg dat je het aan laag leggen door iemand die er erg veel verstand van heeft!!! Het is nl niet alleen lucht bijpompen zoals er al hierboven gezegd werd, maar ook de boom zal zo nu en dan aangepast moeten worden.
Ik heb lucht in mijn KN gehad, en dat was een grote ramp, heb het toen ook weer om laten bouwen. Ik vind de kamer van een KN ook heel erg smal, dus nooi geen KN meer voor mij, en zeker niet een met lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:31

maar je hebt toch ook wintecs waar dit al inzit? Of was dat nou cair?

Ben weer helemaal in de war natuurlijk!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:58

Dat is idd Cair en is dus weer iets heel anders.

Ik rijd zelf ook met flair in mn zadel. Is de aanschaf prijs dubbel en dwars waard imo.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:54

Wintec heeft idd Cair ipv Flair.

Als je denk dat je paardje nog erg gaat veranderen kan je ook tot hij uitgegroeid is een Barefoot proberen? Daar zit geen boom in en vormt zich dus naar de rug.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:46

Je paard veranderd wel, maar zal zich gaan vormen naar het zadel wat er op ligt zolang dat gaat.
Begin dus met een goed zadel! zoals Stubben....ofzo.
Liever een tweedehands van een goed merk, als een nieuwe van een minder goed merk.
En als je dan na een jaar of 2 toch een ander zadel nodig bent, dan krijg je tenminsten nog knap geld terug ook.

Dragoon
Berichten: 132
Geregistreerd: 02-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 18:07

Ik heb een tweedehandse gevonden van een topmerk.
EĆ©ntje met het flair systeem.
Alleen kan ik voor die prijs al een nieuwe kopen.
Nu was ik dus aan het afwegen een nieuwe zonder flair systeem of die tweedehandse met het flairsysteem.
Aangezien mijn paard nog verandert ook qua spieren leek het me beter om voor de tweedehandse met lucht te gaan.
Bij stubben kunnen ze de boom niet aanpassen. Bij dat ander merk wel, niet extreem maar ze kunnen het wel wat aanpassen.