Paard met slecht gebit, stand tanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7987
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Paard met slecht gebit, stand tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 22:36

Ok lekker onduidelijke tittel maar ik heb geen idee hoe dit noemt.
Paard zijn ondertanden staan ietsje achter zijn boventanden. Dus niet mooi op elkaar. Ik vroeg al wat de gevolgen zouden kunnen zijn en kreeg als antwoord dat ze niet zo gemakkelijk zouden eten. Paard staat de hele dag op de weide, en krijgt dan nog wat biks en mager staat hij niet bepaald. Dik kun je hem ook niet noemen. Nog nadelen of verhalen?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:44

hij zal waarschijnlijk minder goed kort gras kunnen eten. en je zal de tandarts geregeld moeten bellen om zijn tanden te vijlen.
als zijn kiezen gewoon recht op elkaar zitten, dan denk ik niet dat hij daardoor moeilijker eet.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:32

Zolang het gehemelte van de bovenkaak niet beschadigd is, is er niet iets heel ernstigs aan de hand. Je paard kan hooguit wat probleempjes krijgen met het afbijten van gras.
Het ligt er aan hoe ernstig de overbeet is, want de kiezen doen ook mee. De kiezen staan ook niet recht op elkaar, waardoor er voor en achter van de kiezenrij haken kunnen ontstaan.
Zolang je paard niet vermagert, is er niet veel aan de hand, maar laat je paardentandarts wel één keer in het jaar komen om de haken bij te veilen.

Farjen

Berichten: 7987
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 12:58

Het is mijn paard niet hoor Tong uitsteken
Ik ben gewoon paarden aan het bekijken (voor mss te kopen) en één paard had dat. Dus bij het rijden zou het ook geen problemen opleveren behalve als er haken zouden zijn?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:11

Als er overbijt is, dan zijn er ook haken. Dat kan wel problemen opleveren bij het rijden. Maar als je de tandarts regelmatig laat komen, zal je hier niet veel last van hebben.
Het ligt er ook aan hoe groot de overbijt is. Is de overbeet meer dan een tandbreedte, zou ik hem persoonlijk laten staan.