Bontonderlegger, wel/geen rand aan de achterkant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Bontonderlegger, wel/geen rand aan de achterkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:22

Ben me langzaam eens aan het verdiepen in zo'n bontonderlegger.
Heeft zo'n dikke bontrand aan de achterkant nog een functie en past dat zomaar onder ieder zadel? Ik heb een sjabrakje dat onder mijn KN prima van lengte is op de rug, maar onder een Stübben is het veel te kort aan de achterkant. Nogal stom gezicht als je zadel half op die bontrand ligt of als er juist een grote ruimte tussen zit. Zonder zo'n rand heb je dat probleem natuurlijk niet.

Nog aan/afraders qua merken?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:27

die bontrand aan de achterkant heeft geen functie, dat is voor het zicht!
Er zijn maten in de bontonderlegger, dus je kunt een bontonderlegger op maat voor jou zadel kopen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:33

Hoe zit dat dan met die maten? En hoe bepaal je welke je nodig hebt?

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:39

dat heeft denkik te maken met hoeveel inch je zadel is

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:43

Wat ik tot nu toe gespot heb houdt het bij de maten pony en full wel op.... Of S, M en L, ook zo lekker duidelijk.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:46

ehm zadel opmeten en dan maar met meetlint naar de winkel Tong uitsteken

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:47

haha ja dat kan ook Haha!
ik heb een bontonderlegger en ik kon alleen kiezen uit de maten pony of full

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:05

het zadel ligt als het ware tussen 2 bontranden in, 1 voor het zadel en 1 erachter.
zo schuift dat bontje ook niet weg en het ziet er wel gaaf uit vind ik.
voor een normaal paard, zadel 17" moet je wel een full nemen, maat L volgens mij.

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:17

Ik wilde er dus ook een kopen omdat een van de paarden die ik rijd een hoge schoft heeft en deze wat beschadigd heeft door een deken die niet goed lag. Dus nu ging ik naar de winkel om er een te halen maar daar zag ik dat er dus precies in het midden een doorgestikete naad lag met stof van circa 4cm. Maar dan zou ik er dus nog niets aan hebben. Zit die naad er altijd of ligt dat aan het merk?

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:10

Ik heb er van de week 1 gekregen van mijn ouders. Zo'n lekker lamsvelletje! Ik had eerste een 17 inch zadel met een bontje maatje m maar inmiddels heb ik een 17 en een half inch zadel en ben ik toch maar een L wezen halen! Bij de m lag het zadel namelijk behoorlijk over de achterste bontrand en ik vind dat niet zo mooi!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:23

Ik heb er eentje zonder bontrand aan de achterkant. Volgens mij heeft het ook helemaal geen functie. Via onderstaande link kun je de maten zien van de onderleggers (staat erbij in cm, dus je lekker makkelijk om de juiste keuze te maken)

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... gory=27034

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:32

Ik heb deze nu al ruim een jaar Bloos en het bevalt mij nog steeds prima!!!
Het is een echte lamsvel onderlegger met zowel aan de voorkant als aan de achterkant met een bonterand. Ik heb een 18" dressuurzadel en dit dekje is een maat L geloof ik. Ik heb hem trouwens nog nooit hoeven te wassen en hij ziet er echt nog perfect uit!
Vergeet trouwens niet dat wol wel met de handwas moet gewassen worden omdat het anders aan elkaar vast gaat zitten!!! Bloos! (tip van de shop)

Misschien niet helemaal duidelijk maar effe als voorbeeld hoe die bij mij onder het zadel ligt.

Afbeelding

Op deze foto ligt hij onder een 17" dressuurzadel, je ziet hier ook duidelijk dat hij te groot is voor een 17" dressuurzadel dus M lijkt mij hier voor een betere maat.
Afbeelding

Heb trouwens geen idee van welk merk mijn onderlegger is dat kan ik nog wel effe nakijken voor je!
Hoop dat je al een beetje een indruk krijgt van de bontonderleggers Knipoog

groetjes, Primadonna

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:32

Een bontonderlegger hoor je eigenlijk onder het shabrak te doen. Ik zo'n geval moet je er natuurlijk eentje hebben zonder zo'n rand aan de achterkant, anders zit het voor geen meter. Wil je meer een onderlegger voor de sier, en dus bovenop je shabrak, dan kun je er wel eentje met rand nemen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:47

Ik heb ook zo'n bontonderlegger als Primadonna.
Er zijn de maten S,M en L.
Ik heb volgens mij S. En heb een 17" zadel.
Ik vind het heel erg chique staan, vooral op wedstrijd heb ik hem ALTIJD op.
Ik heb hem in het gebroken wit, dus dat staat mooi op een wit shabrak.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 11:41

Nou, ik heb er op de gok eentje gekocht, waren geen maten in. Ga 'm zo eens passen, is het niks, dan kan ik 'm ruilen.
Het is deze geworden, van HKM:
Afbeelding
Maak straks misschien wel even een foto.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 11:54

gillian schreef:
het zadel ligt als het ware tussen 2 bontranden in, 1 voor het zadel en 1 erachter.
zo schuift dat bontje ook niet weg en het ziet er wel gaaf uit vind ik.


Met als nadeel dat je persé eerst je dekje moet leggen, dan je bontje en dan pas je zadel. Terwijl je bontje het best werkt als het direct op de paardenrug ligt.

Vandaar dat ik heb gekozen voor een bontje zonder rand aan de achterzijden, wat ik bloot op de paardenrug leg.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:36

Ik maak ze zelf; van lamsvel tot bonten vacht doe ik helemaal zelf. Zie www.boomloosrijden.nl onder maatwerk.
Het is inderdaad de bedoeling dat je de vacht op de rug legt De randen zijn én voor de sier én om het verschuiven te helpen voorkomen.
Ik maak ze zoals de klant wil. Het liefst zónder naad op de ruggegraad uiteraard Knipoog
Ik moet wel zeggen dat doodgewoon ouderwets lekker dik vilt ons als onderlegger het beste bevalt. Het vilt zuigt het zweet naar de bovenkant, waar het weg kan. Ook dempt het fantastisch en vormt het zich naar de rug. Na een paar ritten blijft het ook verreweg het beste op zijn plek.
Vacht is nóg zachter en wordt niet snel vies, maar laat geen vocht dóór. Voor een gevoelige rug of huid is het een oplossing, maar normaal gesproken zou ik voor ouderwets vilt kiezen. Kan als je wil ook een bontrant om uiteraard, maar dat is voor de sier dan.
Van de zomer hopen we weer zelfgemaakte geweven wolen onderleggers te hebben en wellicht zelf vilten.
Er is ook heel fijn synthetisch vilt wat minstens zo goed het vocht transporteert en in een noodgeval wel uitwasbaar is.
Héél eerlijk gezegd zou ik voor een western-zadel een wollen geweven-onderlegger kiezen en voor bijna alle anderen een synthetische vilten.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:50

imker"]
[quote="gillian schreef:
het zadel ligt als het ware tussen 2 bontranden in, 1 voor het zadel en 1 erachter.
zo schuift dat bontje ook niet weg en het ziet er wel gaaf uit vind ik.


Met als nadeel dat je persé eerst je dekje moet leggen, dan je bontje en dan pas je zadel. Terwijl je bontje het best werkt als het direct op de paardenrug ligt.

Vandaar dat ik heb gekozen voor een bontje zonder rand aan de achterzijden, wat ik bloot op de paardenrug leg.
[/quote]

klopt
maar ik leg het bontje dus ook niet op de rug, maar eerst op een dekje.
zo wordt ie ook niet zo vuil Knipoog
als je het bontje direct op de rug wilt leggen, kun je idd het beste zonder rand nemen!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:30

Absoluut een aanrader om de echte Christ te nemen!! Is volgens mij nu bij divoza in de bieding. En een zonder rand inderdaad, vind ik handiger. Gewoon af en toe koud wassen en dan gaattie lang mee!!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:45

De lamsvel moet wel direct op de rug leggen, anders is het effect van het velletje weg en kun je net zo goed er niets tussen leggen. Ik heb wel met een dikke rand, hij ligt bij mij gewoon direct op de rug en het gaat prima zo! Eens per 2 weken wassen en hij is nog keurig mooi.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 13:52

Gillian, jij rijdt dan dus voor de sier met zo'n bontje, niet omdat je paard het nodig heeft.

Bij degenen waarvan het paard een bontje nodig heeft wegens rugproblemen, ligt het bontje rechtstreeks op de huid. Anders is nl., net als bij gelpads, het effect van de drukverdeling/warmteverdeling weg.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:51

De zadelmaker heeft ons verteld dat de lamsvellen onderlegger op het dekje gebruikt kan worden om druk te verdelen. Heb je een paard met een gevoelige huid, dan kun je de bontonderlegger het beste op de blote rug leggen en dan het dekje erover heen.
Maar het bontje ertussen geeft wel drukverdeling bij paarden met rugproblemen, aldus de zadelmaker.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 17:37

Nou hij past hoor! Erg mooi! Alleen nou is m'n singel weer te kort voor het mooi Boos! Kan maar net vast, nou ja, dat trekt wel weer bij als paard weer mag gaan werken ~~}> en wat minder "overconditie" heeft Bloos

Ik leg 'm voorlopig op een (dun katoenen) sjabrak, mocht ik 'm ooit direct op de rug willen, dan leg ik er geen sjabrak bovenop, dus dan heb ik alsnog geen last van die rand. Ik gebruik overigens altijd zadelvormige sjabrakken, dus best kans dat een wat kleiner exemplaar precies "in" de onderlegger past, kan hij alsnog direct op de rug met een sjabrak er bovenop, ondanks de rand.
Ik gebruikte eerst altijd een gelpad (Action/Indra), die had ik ook tussen sjabrak en zadel in. Reden is dat mijn zadel al wat ouder is (al zie je dat er niet aan af!) en de kussens zijn vrij hard, het past wel goed, maar het lijkt mij zo comfortabeler en paard lijkt het met me eens te zijn. Tzt laat ik het wel een keer helemaal opnieuw opvullen, maar voorlopig gaat het zo ook best.

Ik denk alleen niet dat deze onder een wat groter zadel past. De Stübben van Daniel is duidelijk een stuk langer en die zou wel eens op de rand kunnen liggen, mijn sjabrakken zijn voor hem ook te kort aan de achterkant.

Afbeelding

Bedankt voor alle reacties!