die wormenkuur gaat er echt niet in grrr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! België

die wormenkuur gaat er echt niet in grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:13

Hoi,

De paardjes bij mij op stal zijn al allemaal ontwormd. Behalve 1'tje. De mijne natuurlijk. We krijgen die wormspuit echt niet in haar mond. Mijn vriendin en ik hebben ons al met ons volle gewicht aan haar gehangen en dan de spuit in haar mondhoeken met als gevolg dat we eerst een halve meter van de grond kwamen en de snoet van mijn paard vol hing met witte stippen en het vertikte om het op te likken en dat ons kleren volhingen met pasta. Het paard heeft haar mooie witte mond aan ons jas afgekuisd Boos! . Ook de staleigenaar heeft het geprobeerd samen met zijn vrouw maar niets helpt. Waarom is Quincy ook zo koppig!.
Nu zijn we op zoek naar een ander middeltje of een tip om haar toch te ontwormen want nu wordt het mooi weer en ze staan pas weer op het land. We hadden al gedacht aan wormspuiten maar moet je die dan ook zelf geven? en waar haal je die dan?

alle tips zijn welkom
laura

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:14

je kunt ook poedertjes hebben, om door het voer te mengen

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:18

Heb je wel eens de andere mondhoek geprobeerd ? Wij hebben 2 paarden op stal waarbij je de wormenspuit er in de linker mondhoek echt niet in krijgt. De rechter mondhoek is geen probleem Verward
Verder kan je je paard ook trainen. Neem een lege wormenspuit, vul 'm met wat lekkers (appelmoes, stroop of iets dergelijks) en ga gewoon geduldig oefenen.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 29-03-04 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:19

ik doe gewoon de pasta door de brokken. Dan is het zo op.

Ik heb ook zo'n bit hulptuk, maar dat krijg ik er ook niet in, dus nu doen we het maar door het eten.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:19

Ik geef de wormenkuur door de slobber. Geen problemen mee!
En wat je ook kan proberen is het oog aan de kant waar de spuit in de mond gaat dichthouden. Werkte prima toen mijn paard medicijnen via spuit moest krijgen. Tja, 4x per dag slobber was iets uit den boze, dus moesten we iets anders verzinnen.

laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:20

Ja we hebben al beide kanten geprobeerd. Ook al geblinddoekt en zo. De staleigenaar haalt zijn wormkuren altijd uit nederland en brengt er dan ook voor mij mee. Maar ik ga eens bellen naar de ruitershop hier in de buurt of zij geen middeltjes liggen hebben maar daar vrees ik voor...

Duhelo

Berichten: 28542
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:33

gewoon door de slobber mengen
of anders oefenen zoals ze al gezegd hebben met appelmoes
na een paar weken doet je paard haar mond al open als je afkomt met de wormspuit Haha!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:35

Bij de dierenarts hebben ze wel poeder of korreltjes, en anders door de slobber o.i.d.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:43


newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:55

dat is een mooi ding zeg, had ik nog nooit van gehoord.
Als je haar bijvoorbeel vastzet in de trailer zodat ze niet opzij kan enzo, misschien kan je er dan wel bij.
Of anders als ze een bit in heeft ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:00

Je moet even van tevoren oefenen, maar neem een oude wormenspuit, maak deze goed schoon, en doe er appelmoes in. Herhaal dit twee weken lang, dagelijks een keer.

Wedden dat ze na verloop van een week vanzelf haar mond open doet voor de spuit?

En dan kun je er zonder teveel problemen gewoon de wormenspuit induwen.

Wie niet sterk is moet slim zijn Haha!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:03

stop de wormenspuit in een broodje Haha! helpt altijd Haha! ze zien geen wormenspuit en ze nemen het zo in (natuurlijk niet eerst proberen of het zonder brood echt niet lukt )

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:07

Cassidy heeft helemaal gelijk.
Er zijn natuurlijk wel maniertjes om je paardje dusdanig vast te zetten dat ze echt niet hard meer spartelt, dan is het voor nu even opgelost, maar zit je over een een poosje weer te kijken.

Het scheelt ook wel heel veel hoe of je het zelf aanpakt. Als ik allerlei voorzorgsmaatregelen neem, halster/hoofdstel om, goed vastpakken, braaaaaf etc., dan doet hij gegarandeerd z'n hoofd omhoog als die spuit komt (en dan kan ik er dus niet meer bij Haha! ). Als ik echter gewoon z'n stal in loop "Hallo paard" *spuit* dan is er niks aan de hand. Even snel tussendoor tijdens de normale dagelijks bezigheden kan ook, dan zijn ze ook niet zo alert en is het zo gepiept.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:53

Margreet schreef:
Heb je zo'n ontwormbit al geprobeerd?
Easy Wormer
http://www.allesvoormijnpaard.nl/easywormer
Afbeelding


Dit ding heb ik dus, maar die krijg ik er net zo niet makkelijk in als de spuit zelf. Leek een handig ding, maar dan ruikt ze nog steeds die pasta. Daar trapte ze dus ook niet in...

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:01

bij mijn paard lag het vooral aan de kleur van de spuit (wie maakt ze dan ook spierwit?) een lange pleister erom heen en het ging zonder problemen

verder helpt het ook om het niet te forceren dus niet eraan gaan hangen gewoon rustig over de neus aaien dan vast pakken en dan aaien met de spuit over de neus tot ze rustig blijft staan en dan rustig richting der mondhoek aaien en dan rustig alles erin spuiten je bent de eerste keer even bezig maar daarna nooit meer problemen... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:15

je hebt tegenwoordig toch ook spuiten met een smaakje? Die zou je dan ook kunnen proberen!

En dan nog iets, ik snapte dit niet helemaal wat je getypt had: Nu zijn we op zoek naar een ander middeltje of een tip om haar toch te ontwormen want nu wordt het mooi weer en ze staan pas weer op het land. We hadden al gedacht aan wormspuiten maar moet je die dan ook zelf geven? en waar haal je die dan?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:43

ik krijg er ook nooit een wormenspuit in, ik doe het altijd door het voer, dan eet ie het zo op.

Maar laatst moest ie antibiotica met net zo'n spuit en Jantien was er toevallig en zij duwt die spuit er zo in.....geen probleem Bloos!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:32

Een wormspuit is gewoon de wormenkuur in de vorm die je altijd hebt, zo langwerpig ding die je indrukt, dat heet gewoon wormspuit. Geen injectie ofzo ( dat maak ik op uit je tekst )
Niet met zn allen aan gaan hangen, maar je het paard alleen maar lastiger mee, je gaat een gevecht aan en bevestigd daarin het paard nog eens dat er serieus wat is.
Zoals hier eerder al staat: Hallo paard, plop spuit erin, dag paard.
Maar ik ken het fenomeen en het is idd soms verschrikkelijk, mocht het echt niet lukken zoals hierboven al eerder is beschreven ( met appelmoes,normaal doen etc ) dan maar door het voer of op een broodje o.i.d

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:44

Ik stop altijd eerst mijn duim in haar mond, (niks aan de hand, want dat gebeurd ook als ik haar bit in wil doen) en schuif daar de spuit langs, voor ze het in de gaten heeft zit haar mond vol pasta.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:40

In de trailer zou ik het niet proberen als ik jou was. Misschien houd ze daar dan weer angst aan over en gaat ze dadelijk de trailer niet meer op...

laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 11:35

gyzmo schreef:
In de trailer zou ik het niet proberen als ik jou was. Misschien houd ze daar dan weer angst aan over en gaat ze dadelijk de trailer niet meer op...


Ze gaat sowieso de trailer niet op dus dat ik ook al geen optie Knipoog . Ik denk dat ik maar eens ga oefenen met zo'n lege spuit en appelmoes. Want ookal doe ik het tussen haar eten of op een broodje, toch zal ze het niet opeten. Ze weet dat ze toch genoeg eten krijgt en niet zal verhongeren. Koppig beest... Ook ga ik eens informeren naar zo'n bitje. Bedankt voor de reacties.

Ikdeliefste

Berichten: 172
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:13

Tong even eruit trekken dan kun je de wormspuit zo achter in de keel plaatsen...slikt ie 'm ook vlug door...ideaal!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:14

Citaat:
Tong even eruit trekken


je mag het ff komen demonstreren bij mij Morrie *LOL*

Ikdeliefste

Berichten: 172
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Beek en Donk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:25

Ik ben iedere keer blij als het bij m'n eigen paardje weer gelukt is...gewoon het "open" gedeelte tussen de tanden en de kiezen nemen...je hand erin...tong pakken en eruit trekken...klinkt moeilijk maar na een paar keer oefenen is het zo gepiept Knipoog

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:26

zelfs de paardentandarts is het niet gelukt, morrie heeft zo'n enorm grote tong, al trek je hem er helemaal uit, dan krijg je er nog nooit een spuit bij in......(maar te zwijgen over de problemen die ik heb gehad met het vinden van een passend bit)