Eigen risico contract voor huurder/ bijrijdster?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Stellen jullie een contract op voor je bijrijder of verzorger?

Nee, je moet elkaar vertrouwen.
10 (34%)
Ja altijd, anders komt er vaak ellende van!
7 (24%)
Ik heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan...
12 (41%)

Totaal aantal stemmen: 29


Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Eigen risico contract voor huurder/ bijrijdster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 21:34

Vanaf aanstaande vrijdag krijgen wij twee meisjes over de vloer die ieder drie dagen per week onze pony rijden, trainen en verzorgen.
We hebben een maand op proef afgesproken OK dan!
Ze zijn beiden 10 jaar en rijden ruim 4 jaar.
Nu wil ik graag een contractje laten tekenen zodat ze rijden en verzorgen enzo op eigen risico

Weet iemand hoe je dat aan moet pakken?
Zijn daar bijvoorbeeld websites van, waar je zo'n contract kunt downloaden?

Ik heb eigenlijk nooit met contracten gewerkt, maar de moeder van 1 van de meisjes zit al enorm op haar centen heb ik gemerkt, en ik voel er niks voor om me door haar een poot te laten uitdraaien als er ooit iets gebeurd, bijvoorbeeld een val en daardoor een gebroken tand of iets dergelijks Bloos! ...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:41

Je kan bij de rechtswinkel informeren, maar volgens mij blijft de eigenaar van de pony/paard in kwestie ALTIJD de eindverantwoordelijke.

Je staat wel iets zekerder als je de ouders van de meisjes idd een contract laat tekenen dat ze op eigen risico aanwezig zijn/rijden/poetsen e.d.
Laat het wel door de ouders tekenen, want aan een contract ondertekend door minderjarige personen heb je rechtsmatig niets!

Succes!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:28

ik heb zelf een contractje gemaakt en dat door de moeder en of vader van het meisje laten ondertekenen. In dat contract stond dat het kind in kwestie een persoonlijke verzekering had (afgesloten door de ouders natuurlijk) en dat ik voor niks aansprakelijk was. Dat ze op eigen risico de pony en of het paard mocht verzorgen en berijden.
Ik vind het trouwens niet meer dan normaal dat je voor niks aansprakelijk bent en dat die kinderen een persoonlijke verzekering hebben.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 00:57

De aansprakelijkheid helemaal van je afschuiven is niet mogelijk heb ik begrepen..Maar je kunt je wel een beetje indekken,zoals je nu hebt gedaan met dat contract..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:18

Ik ga straks beroepsmatig paarden verhuren. Ik heb zelf een goede verzekering afgesloten, maar laat daarbij de huurders (of de ouders bij minderjarigen) tekenen dat ze op eigen risico aanwezig zijn en rijden. Ook aanvaard is geen aansprakelijkheid voor verlies, beschadiging van eigendommen.
Je kunt je nooit voor 100% indekken met zo'n contract, maar ik vind het toch belangrijk om af te sluiten, naast een goede verzekering.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:53

Voor een bijrijder had ik nooit een contract, het was gewoon voor mijn eigen risico.
Ik vroeg dan wel diegene die ik al heel lang kon en die dan ookvertrouwd waren met mijn paard.
Heel in het begin heb ik er dan ook een gehad maar nu niet meer.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:27

Ik heb wel nagevraagd of ze toch een WA verzekering heeft en ze weet dat ze zelf verantwoordelijk is voor wat ze doet, maar we hebben geen contract. Heb er inmiddels wel over nagedacht, na het lezen van een aantal topics hier op bokt.

In de bokt staat als reclame voor het volgende nummer een artikel over bijrijders. Ben benieuwd wat daar allemaal in staat...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:38

Je kunt niet simpelweg zeggen dat alles voor eigen risico is. Het is meestal een kwestie van verzekeringswerk, dus ik begrijp eerlijk gezegd niet waar je je druk over maakt.
Okki heeft een keer m'n bril gesloopt (gaf een kopstoot), toen bood de eigenaresse zelfs aan om het op te geven bij d'r WA-verzekering! Gelukkig kon de opticien het kosteloos maken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:40

PriscaZ schreef:
In de
bokt
staat als reclame voor het volgende nummer een artikel over bijrijders. Ben benieuwd wat daar allemaal in staat...


Ik moest het even 10x lezen, maar ik neem nu aan dat je bit bedoelt?

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:20

ik had vroeger een verzorg pony de daar heb ik door mn ouders ok een briefje in meoten leveren met daarop dat ik op eigen resico daar reed en met handtekening natuurlijk:D je bent namelijk altijd aansprakelijk anders omdat het jou pony is

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:21

wij zijn mondeling overeengekomen dat ze hier op eigen risico komt, verder geen contract ofzo.....

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:22

ik heb wel een contract opgesteld want hier zijn sommige behoorlijk irri over mondelinge afspraken die later verdraaid worden...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:51

Stel, je bent verzorger en je krijgt een kopstoot van het paard en moet verpleegd worden in het ziekenhuis. Jouw verzekering weigert te betalen, omdat de schade werd veroorzaakt door een paard van een ander. De verzekering van de eigenaar van het paard weigert te betalen, omdat op papier is gezet, dat het voor eigen risico was. Gevolg: je moet de rekening zelf betalen (en dat kan behoorlijk oplopen). Wat schiet je daar nou mee op? De verzekering had de schade anders gedekt, maar in dit geval dus niet. Correct me if I'm wrong.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:35

Ik heb thuis een contract liggen (zit nu op de zaak) dat kan ik mailen aan je. Laat maar even via PB weten of je dit wilt en geef dan gelijk je e-mailadres op.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:49

Yorghos schreef:
Ik ga straks beroepsmatig paarden verhuren. Ik heb zelf een goede verzekering afgesloten, maar laat daarbij de huurders (of de ouders bij minderjarigen) tekenen dat ze op eigen risico aanwezig zijn en rijden. Ook aanvaard is geen aansprakelijkheid voor verlies, beschadiging van eigendommen.
Je kunt je nooit voor 100% indekken met zo'n contract, maar ik vind het toch belangrijk om af te sluiten, naast een goede verzekering.


Geloof dat er voor manegeruiters een verzekering vast zit aan het ruiterpaspoort. Moet je de ruiters dan wel aan laten vragen, kost iets van een tientje per jaar.
Maar dan moet het wel een erkende manege zijn? Weet het ook niet precies.
Misschien geldt het ook voor bijrijders/verzorgers?

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:09

Aansprakelijkheid is in de wet vastgelegd. Het is wel goed om een dergelijk contract te hebben, maar alleen om duidelijk te maken aan alle partijen dat het werken met paarden altijd risico's met zich meebrengt en dat de eigenaar daar niet altijd voor verantwoordelijk is.

Als de eigenaar weet dat het paard weleens heel lelijk bokt, dan moet hij dat wel zeggen tegen de bijrijdster. Ook als de eigenaar helpt bij het rijden en daardoor (bijvoorbeeld omdat hij het paard opjaagt) de bijrijdster eraf valt, is de eigenaar ook (deels) aansprakelijk.

Een contract vrijwaart de eigenaar niet van aansprakelijkheid, maar schept wel enige duidelijkheid. Als de bijrijdster dan later de eigenaar toch voor de schade aansprakelijk wil stellen, dan kan dat. De rechter zal hier dan een uitspraak over doen.

Wat wel overeind blijft: het werken met paarden brengt een risico met zich mee. Als iemand gewond raakt doordat het paard bijt of de bijrijdster valt eraf: dat is het risico. Paarden zijn onvoorspelbaar en je kan er altijd afvallen. Hiervoor is de eigenaar niet aansprakelijk. Alleen als de eigenaar erbij betrokken is en het ongeval gebeurt omdat de eigenaar iets doet of nalaat, is deze aansprakelijk.

Een contract is verstandig, maar helpt niet om aansprakelijkheid te verleggen. De wet is duidelijk en de rechter zal uitmaken waar de aansprakelijkheid voor dat betreffende geval ligt.... Succes!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:31

Tessebes"]
[quote="PriscaZ schreef:
In de bokt staat als reclame voor het volgende nummer een artikel over bijrijders. Ben benieuwd wat daar allemaal in staat...


Ik moest het even 10x lezen, maar ik neem nu aan dat je bit bedoelt?
[/quote]

inderdaad ja, ik was blijkbaar zo vol van alle bokttopics Pling dat het even fout ging... maar in de bit van volgende maand staat er dus een artikel over.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:42

Toen ik over een bijrijder aan t denken was, was k dus ook daarover aan t denken.

Het lijkt me wel handig, om afspraken op papier te hebben staan. Als er wat met je paard gebeurd terwijl de bijrijder er is, of diegene verongelukt, dan is het al snel jou probleem.
Tuurlijk draait t ook om vertrouwen, anders laat je diegene jou edele 4voeter niet verzorgen. Maar zelfs vrienden kunnen in bepaalde gevallen hierdoor ruzie krijgen. Dus k zou gewoon de belangrijke punten op papier zetten. Je weet maar nooit.