Cypress Leylandii en de Laurierstruik giftig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Cypress Leylandii en de Laurierstruik giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 07:43

Deze struiken staan op het erf bij de paarden. Soms lopen de paarden er los rond. Volgens mijn veearts zijn de Cypress Leylandii en de Laurierstruik giftig. Als ze er 1 keer veel van eten, of veel keer een beetje. Dodelijk zegt hij.
Mijn stalhouder vertelde dat hij juist rekening had gehouden met de keus van zijn planten omdat hij zelf ook vee (koeien) heeft en dat deze struiken dus absoluut niet giftig zijn.
Ik geloof ze beide in wat ze zeggen, maar ze moeten nu eenmaal giftig zijn of niet, dus ben ik nu wel benieuwd of het zo is of niet..
Wie weet het?

oliveira

Berichten: 105
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Den Hoorn (Z-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:46

Hoi

Ik weet dat een leilandi giftig is. Alle conifeer soorten zijn giftig als ze er teveel aan eten. Verdrietig En een taxus zelf al bij een beetje. Een laurierstruik durf ik niet te zeggen. Maar overal waar te voor staat is natuurlijk niet goed.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:33

Langs mijn poetsplaats staan ook laurierstruiken. Die zijn niet giftig. Mijn vorige paard nam er iedere keer wel een hapje van, Imker vindt laurier daarentegen niet zo lekker en laat de haag met rust.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:39

Ik heb altijd geleerd: De groenblijvende planten/struiken/bomen zijn meestal giftig. Je kan het ook op internet opzoeken, heb je hele lijsten met giftige en niet giftige planten.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:20


Lhundol

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:57

wij hebben ook laurierstruiken. ze zijn WEL giftig!
iemand die ik ken is bloemist. hij heeft meteen zijn stuiken weggehaald toen hij geiten nam. 1 hap en je geit is dood. bij paarden gaat het iets minder snel omdat ze natuurlijk een veel grotere massa hebben. ze nemen bij ons ook altijd wel een hapje. maar ik zou je paard niet een paar uur alleen laten met zon struik....

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:44

Van de coniferen zijn de vrúchten giftig. Gelukkig smaakt de boom dermate smerig dat geen dier het eet.
Laurier giftig???? Wij doen laurierblaadjes in het eten

Oleander is een plant waar zelfs geiten vanaf blijven OK dan!
Overigens is klimop, hedera, ook giftig. Echter niet niet héél erg en het is niet lekker.
Brem is ook giftig, maar evenmin lekker. Onze paarden snoepen er wel van, maar het is gewoon niet lekker.

Taxus en Sint Jacobskruikruid zijn de twee grote linkmiegels. De laatste helemaal omdat die in stro kan zitten. Komt steeds meer voor in Nederland en is écht een probleem.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:49

Van laurier heb je volgens mij 2 soorten. De ene is de echte laurier, die ook in de keuken gebruikt wordt. Maar die wordt volgens mij niet zo groot. De andere wordt laurier, of laurierkers genoemd en is eigenlijk geen laurier maar heeft hetzelfde blad. Die zie je vaak als heg of grote struik en die is volgens mij wel giftig.

Mijn paard eet trouwens wel klimop als hij de kans krijgt, heeft er gelukkig nog niks aan overgehouden. Maar ja, hij heeft de eetgewoontes van een vuilnisbak Lachen