Asbest platen in wei verwerken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Asbest platen in wei verwerken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 18:43

Vandaag belde de eigenaar van het weitje waar mijn pony's lopen...
Of ik de pony's van het land wilde halen, want er kwam een graafmachine. Ik weet dat hij druk is met de boel te verbouwen, dus ik heb ze gelijk binnen gezet.

Toen kwam hij met de reden van het bezoek van de graafmachine... Hij gaat een gat graven van 4 meter diep, waar hij astbestplaten in gaat gooien... Of ik de wei dus ook nog even met een draadje af wilde zetten, anders zouden de pony's in een gat van 4 meter diep vallen... Scheve mond

Ik ben hier eigenlijk best van geschrokken ik vraag me af of dit dus zomaar kan... Als ik de gemeente zou bellen dan zou hij gelijk weten van wie het komt en trapt hij me gelijk weg van de wei, dus dat is geen optie... Maar het allerbelangrijkste waar ik me zorgen over maak, kan dit kwaad voor mijn pony's als die over een weekje weer niksvermoedend op dat stukje van de wei lopen... Weet iemand misschien wat ik hier mee kan? Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Nadir op 25-03-04 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:51

Volgens mij is het wel illgaal wat hij van plan is, maar volgens mij is asbest alleen gevaarlijk in stoffige vorm, wat dus rondwaait. Ik denk niet dat als het 4 meter diep ligt,de pony`s er last van hebben. Maar een fijn idee vind ik het niet.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:06

Het is idd zeker strafbaar wat hij gaat doen. Asbest in vast vorm is niet schadelijk. Zodra er in gehakt, gezaagt of geboort wordt (dus zodra er vezels vrijkomen) dan is het wel schadelijk.

Als het 4 meter diep komt te liggen kan het geen kwaad voor de pony's die daarna over die wei lopen, maar een fijn idee zoals soesie al zegt vind ik het ook niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:08

Hij gaat die troep dus gewoon dumpen... na mij komt de zondvloed. Lekker figuur. Verward

Schadelijk voor je pony's zal het niet zijn, maar ik vind het gewoonweg asociaal van die vent.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 19:08

Buitenzorg schreef:
Het is idd zeker strafbaar wat hij gaat doen. Asbest in vast vorm is niet schadelijk. Zodra er in gehakt, gezaagt of geboort wordt (dus zodra er vezels vrijkomen) dan is het wel schadelijk.


Maar als je een paar asbestplaten oppakt met een graafmachine, dan blijven ze toch niet heel? En kan het dan niet zo zijn dat de wind de vezels verplaatst, zodat ze uiteindelijk nog overal terecht komen? Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:09

4 meter diep?
Wat een grappenmaker Haha!
Omdat te laten uitgraven is hij vrijwel evenveel kwijt als wanneer hij het zelf afvoert.
Ik denk dat het een gat van krap anderhalve meter wordt.

Iedereen weet dat dit niet de manier is waarop het hoort, maar voor jouw ponys hoef je je geen zorgen te maken.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:27

Maar fraai is het absoluut niet, ik zou zonder meer zsm op zoek gaan naar ander land als het paarden van mij betrof. Ookal kan het in theorie geen kwaad, ik zou geen oog meer dichtdoen 's nachts denk ik. Scheve mond

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:42

Voor de ponies kan het absoluut geen kwaad, asbest is alleen gevaarlijk als je de vezels inademt (dus als je de platen zou snijden/breken o.i.d. onder de grond kan er niets mee gebeuren) wat niet wegneemt dat die boer wel heel asociaal bezig is !!! als hij betrapt wordt zal hij ook een fikse boete krijgen.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:53

Het is niet alleen a-sociaal en strafbaar van die kerel. Als jij hiervan geen aangifte doet, ben je medeplichtig!!!!!!!!!

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 19:57

ikke schreef:
Het is niet alleen a-sociaal en strafbaar van die kerel. Als jij hiervan geen aangifte doet, ben je medeplichtig!!!!!!!!!


Hier heb ik zelf nog niet aan gedacht... Vraag me nu dus ook af of 'ze' mij ook iets kunnen maken...
Tegen de tijd dat dit bericht op bokt staat, ligt de asbest al onder de grond... Verward

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:17

Ik snap niet dat hij zo moeilijk doet.
Als je asbest goed in plastic verpakt (en dat hebben boeren genoeg) kun je ze gratis afvoeren. Iedere 2 weken 4 platen zonder bijkomend kosten.
Dus gewoon een poosje laten liggen en om de week wegbrengen.
Wat hij doet is illegaal en dus strafbaar.
Is het trouwens zichtbaar vanaf de weg? Ik hoop dat hij betrapt wordt en heel flink mag dokken, door dergelijke mensen zit ons nageslacht straks in de ellende.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:26

Hihi, typische actie van de wat oude warse agrarier, of niet soms?
HArtstikke illegaal, strafbaar.
Je ponys zullen er zoals gezegd geen last van krijgen, tenzij de asbest aan de oppervlakte blijft liggen. Maar onder minstens 70cm. aarde zal jij er nooit iets van merken.

Over die medeplichtighied hoef je niet in te zitten; iedereen zal begrijpen dat jij in een lastige positie zat. Ik zou zelf WEL anoniem een en ander tippen.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:31

Tja hij is echt fout bezig zo.
Dat hij het niet laat afvoeren of zelf weg brengt, beetje raar dit.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 21:35

Margee schreef:
Ik snap niet dat hij zo moeilijk doet.
Als je asbest goed in plastic verpakt (en dat hebben boeren genoeg) kun je ze gratis afvoeren. Iedere 2 weken 4 platen zonder bijkomend kosten.
Dus gewoon een poosje laten liggen en om de week wegbrengen.
Wat hij doet is illegaal en dus strafbaar.
Is het trouwens zichtbaar vanaf de weg? Ik hoop dat hij betrapt wordt en heel flink mag dokken, door dergelijke mensen zit ons nageslacht straks in de ellende.


Ik begrijp zelf ook niet waarom hij zo moeilijk doet... Maar ik moet die man echt te vriend houden, anders kan ik mooi een ander plekje gaan zoeken voor de pony's... Op zich is het wel zichtbaar vanaf de weg, ik hoop dat iemand het gezien heeft als het al gebeurt is... *LOL*

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:47

Dees schreef:
Hihi, typische actie van de wat oude warse agrarier, of niet soms?
HArtstikke illegaal, strafbaar.
Je ponys zullen er zoals gezegd geen last van krijgen, tenzij de asbest aan de oppervlakte blijft liggen. Maar onder minstens 70cm. aarde zal jij er nooit iets van merken.

Over die medeplichtighied hoef je niet in te zitten; iedereen zal begrijpen dat jij in een lastige positie zat. Ik zou zelf WEL anoniem een en ander tippen.


Haha idd dat dacht ik gelijk ook *LOL* Zijn altijd de oude mannetjes die alles via, via kwijt willen. Maar 4 meter onder de grond heb je er nooit meer last van.... tenzij je een diep gat graaft Clown

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:13

Bij ons op stal gaan ze (als het dit jaar wel doorgaat) het asbestdak van de stal weghalen het lekt als een mandje. Ben er nu al bang van. Het is een heel groot dak kunnen wij dan wel bij de paarden in de buurt komen om ze te verzorgen? Neem aan dat een groot dak niet 1 dag werk is ofzo.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:49

Gouda, ik haalde mijn paard daar weg.
Lek asbest zal nl heel leuk kapotvallen zodra je het wil gaan verplaatsen. En schadelijk voor je gezondheid is het wel.
Lukt het niet je paard te verplaatsen, probeer of hij 24/7 buiten mag blijven. En doe bij ieder bezoek zelf een stevig mondkapje op!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:49

hier was ik al bang voor ja. De meiden op stal zeiden al dat het wel mee zal vallen maar ik dacht al van niet. 24/7 is de mijne niet gewent die staat al om een uur of 5 voor het hek dat hij naar binnen wil. De boer wil het plaat voor plaat gaan doen en zodat de paarden binnen kunnen blijven. De boer vind mij al een zeur dus denk dat ik mijn paard niet tijdelijk mag verplaatsen dan moet ik weg blijven denk ik. Ik heb een kennis die asbestkanker heeft gehad en een stalgenootje haar zwager is er aan overleden. Ik vind het maar eng allemaal. Aan de ene kant hoop ik dat het van de zomer doorgaat hebben wij geen lekkende stallen meer maar aan de andere kant brrr Nagelbijten / Gniffelen
Mocht hij wel 24/7 op de weide gaan hoe lang blijft het besmet terrein en moet ik met zo'n kapje op?

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 11:54

Ben vanmorgen wezen kijken, het gat is al gegraven... De asbest zit er nog niet in, dat wil meneer van t weekend gaan doen... Scheve mond

gouda schreef:
Bij ons op stal gaan ze (als het dit jaar wel doorgaat) het asbestdak van de stal weghalen het lekt als een mandje. Ben er nu al bang van. Het is een heel groot dak kunnen wij dan wel bij de paarden in de buurt komen om ze te verzorgen? Neem aan dat een groot dak niet 1 dag werk is ofzo.


Ik ben dus niet de enige die in zo'n lastige situatie zit...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:00

nee denk dat dit probleem bij heel veel oude (koeie) stallen voorkomt. Echt eng he. Komen die platen ook bij jullie van het dak van de stal af?

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 12:03

gouda schreef:
nee denk dat dit probleem bij heel veel oude (koeie) stallen voorkomt. Echt eng he. Komen die platen ook bij jullie van het dak van de stal af?


Bij ons van een oude caravanstalling... Het paardenstalletje is van hout... Ben er nog steeds niet blij mee... Vind trouwens jouw situatie wel wat gevaarlijker... Schijnheilig

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:17

Mensen mensen.
Asbest in platen vorm kan géén kwaad! Zeker niet als het in de bodem zit.
Mijn afstudeeronderzoek ging hierover. Weet dus waar ik het over heb.
Geen paniektrappen.
Zelfs de vezels die loskomen bij het boren en zagen erin hoeven niet schadelijk te zijn.


Maar het is wél strafbaar wat hij doet, en niet een beetje ook.
Een sanering ( = mijn werk nu o.a.) is duur. En als een eventuele volgende eigenaar erachterkomt kan hij het alsnog opruimen.

Terwijl je als particulier die platen GRATIS bij de gemeente kan brengen.
Als bedrijf betaal je een kleine bijdrage.

Snap iets niet helemaal. Gat graven kost meer dan platen weg brengen denk ik....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:20

Mondkapje zal niet helpen want de respirabele vezels (die zo klein zijn dat je ze in kan ademen tot in je bronchien die gaan ook daardoor heen.
Maar het verwijderen van dat dak is echt niet zo erg hoor. Als je de platen losschroeft en opstapelt is er niks aan de hand.
Die platen zijn ook niet puur asbest. Er zit maar minder dan iets van 10 % asbest in. Verschillend per merk.
Die platen die aan ons huis zitten (eterniet) die hebben maar 5% asbest.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:38

is het dus niet zo dat als de asbestplaten al antiek zijn en lekken (dus poreus) gaan breken bij het afhalen? Weet ook niet of ze afgeschroeft gaan worden of wat dan ook. Dacht altijd dat er dan zo'n bedrijf met van die marsmannetjes moest komen voor het verwijderen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:59

dacht dat het pas gevaarlijk werd als ze branden?