[Springen] wat wil jij zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

[Springen] wat wil jij zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 16:38

Naar aanleiding van een ander topic, ben ik nu eens benieuwd wat de bokkers nu willen zien wat betreft springen.

* wat betreft houding/ stijl van de ruiter.
* wat betreft techniek, houding en instelling van het paard.

Wat zien jullie graag?
Waar werken jullie naar toe?
En hoe bewerkstel je dat?

Ik ben benieuwd Lachen

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 16:51

Ten eerste vind ik persoonlijk het belangrijkste het plezier voor ruiter en paard en óntspanning!

Verder zie ik graag wat betreft het paard:
* een gelijk voor en achterbeen
* bascule (vermogen om zich rond te maken)
* inzet

Bij de ruiter:
* Stil been
* stille hand, ontspannen, en buitenhand (dus geen gepluk aan de binnenhand maar de wending in d.m.v. buitenhand, buitenbeen.
* Rustige stille zit "alsof het vanzelf gaat"
* Controle

Inzet, controle en ontspanning staan voor mij het hoogst.

Ik probeer dat te bereiken, door afwisseling, variatie in hoogte, afstanden, balkjes, binnen, buiten, bos, enz.

Bij spanning, terug naar de ontspanning, pas dan weer verder.

En natuurlijk les/ juiste begeleiding en streng voor mijzelf zijn,
( vd 10 keer ligt de fout bij mij niet bij het paard).

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:12

dat zegt al een heleboel waar ik het mee eens ben. vind hoe een paard springt niet eens heel belangrijk. als ze er maar plezier in hebben. een goede sprong is mooi maar uiteindelijk gaat het er toch om dat ie erover gaat. tomboy (rodrigo pessoa) en topgun (jan tops) sprongen vreselijk maar wel effectief.
bij de ruiter zie ik naast al genoemde dingen graag respect voor het paard. dus niet hinderen, helpen waar nodig en niet gelijk straffen als het een keertje niet helemaal naar wens gaat (tenzij hij er een potje van maakt natuurlijk). zie er zoveel die bij het minste of geringste het paard een dreun verkopen, ik snap ook wel eens wat niet dus waarom moet het paard dan alles wel gelijk begrijpen?
in een combinatie wil ik een band zien. dus geen gelegenheidsduo's. denk dat vertrouwen en regelmaat het belangrijkst zijn om dit te bereiken. zonder vertrouwen kom je nergens met springen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 17:14

peggel schreef:
denk dat vertrouwen en regelmaat het belangrijkst zijn om dit te bereiken. zonder vertrouwen kom je nergens met springen.


Helemaal mee eens.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:17

Ik voeg met volledig bij peggel en Miss_Pepit aan.
Als er geen vertrouwen is tussen ruiter en paard zal een combinatie het niet ver schoppen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 17:25

Ik had het er laatst over met crossmonster,
dat karakter ook zwaar weegt.

Wat heb je aan een super paard wat niet wil?
Dan liever een paard met minder capaciteiten maar wel de wil en inzet.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:51

Eigenlijk ben ik het wel eens met wat er al genoemd is, maar wat ik voor mezelf nog wil toevoegen:

Ik heb liever paarden die respect hebben voor het hout. Ik kan me er gruwelijk aan ergeren als ze de ene balk na de andere eraf tikken zonder enige aanleiding (dus afstand is goed, ruiter zit niet in de weg enz).
Een balkje kan altijd gebeuren, maar daarna mogen ze toch wel even wat voorzichtiger zijn.

Ps. ik spring zelf niet, maar heb op springstallen gewerkt en vind het nog steeds heerlijk om naar te kijken Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:53

Ik wil voor het paard nog even 'afdruk' en 'vermogen' toevoegen.
Die zijn voor mij heel belangrijk, ik vind springen alleen leuk als het spectaculair aanvoelt.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 17:55

@ antoinette, kan ik mij goed indenken. Vooral die paarden die grof een balk aantikken en totaal niet onder de indruk zijn of verbeteren.

@ Sjuimpje, spectaculair voelt en/ of uitziet?
Foto van toevallig? Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:06

Miss_Petit schreef:
@ antoinette, kan ik mij goed indenken. Vooral die paarden die grof een balk aantikken en totaal niet onder de indruk zijn of verbeteren.


Precies, paarden die totaal niet onder de indruk zijn als ze een balk eraf tikken en het dus nog rustig 10x doen.

Gelukkig heeft Magic die eigenschap niet. Ze is voorzichtig, maar niet zo dat ze ook echt heel bang is van de hindernissen zelf.
(Behalve soms tijdens het dressuren als je er al 10 langs bent geweest Boos! ).

Misschien dat ik er extra fel tegen ben omdat, zoals ik al zei: ik zelf niet spring en dus meestal degene ben die moet bouwen Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Antoinette op 25-03-04 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 18:10

Nu ik erover nadenk, is voorzichtigheid, respect voor het hout ook wel een belangrijke eigenschap Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:23

Wat ik graag zie is lossigheid, ik ben gek op lossigheid Haha! Haha!, niet te verwarren met lenigheid........ ik bedoel lossigheid in de ruiter en lossigheid in het paard, geen vaste schouders, handen, armen en rug

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 18:24

Kortom een ontspannen plaatje?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:26

YEP Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:51

Het moet voor mij vooral spectaculair voelen, als het er net zo uitziet is dat leuk meegenomen, maar aangezien ik dat zelf niet zie vind ik het eerste voor mij belangrijker.

Ik heb toch niet genoeg lef en inzicht om iets te kunnen doen met springen, ik krijg mijn kick als ik net zoals vorige week bij ons in het bos de crossbaan spring en Ozep op elke sprong het gevoel geeft een meter over te hebben.

Ik heb in mijn profiel wat plaatjes staan,
dat zijn trainingsfotootjes.

[edit]heb nog wat stills gevonden die een beetje het gevoel weergeven wat ik graag krijg:
Afbeelding

Afbeelding

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:26

Ben geen spring talent maar naast alle dingen die er al genoemt zijn *vooral ontspannenheid, vertrouwen etc.* vind ik het als toeschouwer geweldig als het "spettert".

Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar bij de ene combinatie straalt er een soort van energie en kracht uit terwijl bij een andere combinatie bij dezelfde sprong het er heel verveelt uit kan zien Haha!

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:28

chantal_cs schreef:
Ik voeg met volledig bij peggel en Miss_Pepit aan.
Als er geen vertrouwen is tussen ruiter en paard zal een combinatie het niet ver schoppen.


Jullie halen de woorden uit me mond *LOL*
Volgens mij wil iedereen het zo zien OK dan!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:49

* wat betreft houding/ stijl van de ruiter.

De ruiter moet het paard niet hinderen door krampachtig de ideale houding proberen aan te nemen, ieder paard springt anders en daar pas je je zit/houding op aan, ga mee met je paard en de sprong.
Verder gelden de basisdingen die eigenlijk vanzelf spreken: stille doch meegaande hand, stil been doch actief aan het paard enz enz
Verder ga ik met Peggel mee in de combinatie die zeker bij het springen 1 geheel moet vormen en 100% vertrouwen moet hebben in elkaar.

* wat betreft techniek, houding en instelling van het paard.

Voorbenen goed gebogen (al dan niet de ene knie iets voor de andere dat maakt nl geen verschil boven de sprong maar komt door de manier van aanrijden) en niet vooruitgestoken (hertesprong).
Achterbenen moeten goed volgen en niet erachteraan zwabberen.
Paard moet lekker uit vrije wil de hindernis naderen en niet onder dwang springen.

Afbeelding
Denies met Tjo in actie, kijkt goed naar voren, benen netjes, handen mogen meer langs de hals..

Afbeelding
lol met je knol... (alle foto's wordt Tjo zonder bit in gereden overigens, ook wel leuk detail)

Afbeelding
oeps niet verwacht dat ze dat zou gaan springen denies?

Heerlijke foto's vindt ik zelf, was een van de eerste keren dat denies met Tjo ging springen... dit was een jaar geleden, inmiddels springen ze 80cm parcours en gaan ze as zondag de oefencross rijden, wat vetrouwen in elkaar hebben al niet kan doen.... go for it girl!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 20:06

Vippie schreef:
Paard moet lekker uit vrije wil de hindernis naderen en niet onder dwang springen.


Vind ik een hele goede!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:09

Nog een toevoeging,
ik vind het ook geen gezicht als een paard tè veel op een sprong aantrekt. Met name als daarbij de kop in de lucht wordt gegooid en de rug wordt weggedrukt.
Ik zie paarden ook het liefst springen zonder inwerking van een martingaal.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:18

houding ruiter.
hakken laag
sturen buiten teugel
soepele binnenhand
niet te vroeg in verlichte zit gaan. als het paard springt ga je eigenlijk automatisch mee.


paard:
gecontroleerde galop. die goed regelbaar is. dat je 100% het tempo kan regelen.
moet niet te overdreven hoog springen. moet netjes aangaloperen, mooi rond over de rug. een goede stevige af zet en hij moet naar je toe springen niet dat je hem er soort van plat overheen duwt.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:21

Sjuimpje schreef:
Nog een toevoeging,
ik vind het ook geen gezicht als een paard tè veel op een sprong aantrekt. Met name als daarbij de kop in de lucht wordt gegooid en de rug wordt weggedrukt.
Ik zie paarden ook het liefst springen zonder inwerking van een martingaal.


helemaal mee eens.
met het spectaculair springen ben ik het echter niet eens (weet dat ik nu veel kenners ga beledigen). vind het niet handig als een paard over een sprong van 1m springt alsof er 1.50m staat. dit scheelt je bij iedere hindernis bijna een halve seconde. aan het eind van het parcours ben je dan dus langzamer met meer kans op tijdsoverschrijding. het ziet er misschien mooi uit, voelt goed (vind ik niet maar dat is persoonlijk) maar is totaal niet economisch. daarbij heb je eerder kans op blessures aangezien de op te vangen sprong groter is. een paard moet er ook niet te dichtbij blijven want dan heb je eerder een balk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:27

Ik heb ook niet gezegd dat hoog springen functioneel is Haha!
Alleen vind ik het wèl kicken En aangezien ik zelf alleen voor de lolles spring...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:33

Plezier zien bij zowel het paardje als bij de ruiter.
En dit kan alleen als de ruiter een goede zit heeft, zacht in de mond is en het paardje springen leuk vind/aanleg heeft.

Afbeelding
Dit vind ik bijvoorbeeld een geweldige foto.
Ontspannen (zowel pony als berijder) en toch zeker geen gemakkelijke sprong...

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:42

Pinky_girl schreef:
Plezier zien bij zowel het paardje als bij de ruiter.
En dit kan alleen als de ruiter een goede zit heeft, zacht in de mond is en het paardje springen leuk vind/aanleg heeft.

Afbeelding
Dit vind ik bijvoorbeeld een geweldige foto.
Ontspannen (zowel pony als berijder) en toch zeker geen gemakkelijke sprong...

erg leuke foto super hoor zo'n sprong OK dan!