Hoe vaak mest jij uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe vaak per week mest je uit? Of hoe vaak wordt er voor je uitgemest?

7 dagen in de week (elke dag)
57 (69%)
6 dagen in de week
5 (6%)
5 dagen in de week
Geen stemmen
4 dagen in de week
1 (1%)
3 dagen in de week
3 (3%)
2 dagen in de week
2 (2%)
1 dag in de week
4 (4%)
minder vaak dan 1 dag in de week
Geen stemmen
meer dan 7 dagen in de week (meerdere keren op een dag)
10 (12%)

Totaal aantal stemmen: 82


Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Hoe vaak mest jij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 23:33

Ik ben dus benieuwd hoe vaak jullie per week uitmesten, elke dag, of maar een paar keer.
Ik vraag me dit af, omdat ik vanavond een paard moest voeren en toen ik zijn stal binnen kwam, ging ik bijna over mijn nek van de stank. En ik ben wel wat gewend. Uiteindelijk hebben we 4 tot 5 grote kruiwagens er uit gehaald, en de stal was nog niet eens leeg! En dan vinden de eigenaren het gek dat het paard rotstraal heeft!
Soms kan ik me er zo kwaad om maken, de familie telt 4 mensen, waarvan 2 er erg bij betrokken zijn. Maar even uitmesten, ho maar! Volgens mij wordt er bij hun alleen maar 2 keer per week uitgemest, en dan wordt de stal niet eens echt goed uitgemest.
Er wordt met het paard heel onregelmatig gereden. Soms 1 keer in de week, en dan gelijk 1,5 uur in de bak ploegen!
Terwijl ik soms alles alleen moet doen, 2 pony's. Uitmesten, opstrooien, voer maken, rijden en wandelen. Alles doe ik soms alleen, en ik zorg dat elke dag twee stallen uitgemest worden en dat ze in ieder geval naar buiten zijn geweest, al is het in de losgooibak. En mocht het gebeuren dat ik heel weinig tijd heb, dan moet ik helaas opstrooien, maar dit gebeurt zelden!

Maar ik ben dus benieuwd hoe vaak er bij jullie uitgemest wordt.
Laatst bijgewerkt door Kusia op 25-03-04 00:19, in het totaal 3 keer bewerkt

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:34

Wij hebben krullen in de stal en ik pot de stal ivm droge hoeven
Ik mest bijna iedere dag uit, soms 1 dagje niet ivm drukte
En om de dag nieuwe krullen erop, soms vaker maar dat ligt eraan hoe nat t is

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:39

Ik weet niet wat je precies onder uitmesten verstaat, maar ik 'doe de stal' elke dag.. en alsk niet kan doet mn zus dat voor mij Lovers

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 23:42

Lenn schreef:
Ik weet niet wat je precies onder uitmesten verstaat, maar ik 'doe de stal' elke dag.. en alsk niet kan doet mn zus dat voor mij Lovers

Uitmesten, zo als het woord het zegt Knipoog
Mest uit de stal halen, dus drollen en nat stro. Of alles helemaal leeg halen.
Gewoon, zodat je voor jou gevoel een schoon stalletje hebt, zonder stront en nat stro, op dat moment dan Haha!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:44

ik doe elke dag mesten Lachen

dus mest en natte plekken eruit,schoon stro laten liggen en nieuw stro erbij Lachen

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:48

Ik mest gewoon iedere dag uit!
Mijn pony loopt goed voor mij dus verdiend hij ook een schone stal!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:52

Bij ons op stal wordt er 1x per week gemest en opstrooien iedere dag royaal!!
Maar ik mest zelf bijna iedere dag wel even uit, of trek het anders even recht.
Ik haal de drollen weg en de grote natte plek die er iedere dag weer is Haha!

Ik heb er zeker in de winter geen problemen mee als er een wat viezere onderlaag in de stal ligt. Dat is toch weer warmte. Maar ten eerste moet daar wel een dikke schone laag overheen en het liefst moet die onderlaag ook droog zijn. In de zomer mag er wat minder in de stal liggen.

Ik heb de poll niet ingevult, omdat ik het meestal doe, maar kan niet met zekerheid zeggen hoeveel keer per week. Hangt er ook vanaf hoe de stal eruit ziet.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:53

ik mest meestal iederen dag, maar dan niet de hele stal leeg, alleen de vieze plekken..
als ik erge haast heb wil ik ook wel eens een dagje opstrooien maar dan mest ik de volgende dag echt wel uit Lachen

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:54

onze paarden staan op strohaksel. we halen een paar keer per dag de drollen eruit, of gooien die in een hoek, zodat ze het niet door de stal lopen. daarnaast mesten we de stal ook iedere dag uit, dus alle natte plekken weg en nieuw strooisel erbij. maar ik ben in 3 stappen van mijn voordeur in de stal en ben overdag meestal thuis, ik kan me voorstellen dat niet iedereen het zo kan doen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:55

Elke dag wordt er gemest, 2 keer per week zaagsel bij... (woensdag en zaterdag)
Laatst bijgewerkt door Tigger op 24-03-04 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:56

Iedere dag haal ik de poep en natte plekken weg en wordt de stal ook royaal opgestrooit. Alleen mijn opa denkt er anders over (die verzorgt Solide als ik moet werken, ik heb namelijk onregelmatige diensten), die gooit de poep in een hoek waar ze niet komt, strooit wel royaal op en wil maar 2x in de week de poep eruit halen. Op zich ook niet verkeerd, maar ik hou van een schone stal en ik denk dat het voor Solide ook alleen maar beter is.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:08

elke dag drollen en natte plekken wippen, 1 x volledige stal uitmesten. En opstrooien.

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:15

Elke dag uitmesten, en opstrooien met nieuw stro. Het komt natuurlijk wel eens voor (+/- 1 x i/d maand) dat ik hem niet uitmest, maar alleen opstrooi.
En dan eens in de zoveel tijd, gaat de hele stal leeg (lees: alle ranzige randjes verwijderen Haha! ) en beginnen we als het ware weer opnieuw.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:15

op onze stal worden elke dag de stallen opgestrooid en 1x in de week met de shovel helemaal leeggemaakt. ik haal zelf elke dag de mest eruit en evt. de hele natte plakken.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:20

Op de kinderboerderij gebeurt het toch wel een paar keer in de week.
De stal van mn bijrijdpaard gebeurd 1-2 x in de week. De laaste tijd hoef ik het niet schoon te maken, omdat hij netjes zn behoefte in de weide doet.
Hij kan nl zo van zn stal de weide inlopen.
Daar staat wel tegenover dat hij dagelijks ongeveer 11 mesthoopjes heeft, die ik opruim uit de weide.
Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:24

ik doe elke dag uitmesten en alle natte piesvlekken eruit halen.... als ik dat niet doe, dan is binnen 3 dagen de box te vies om in te liggen... Banjer denkt qua uitwerpselen soms wel eens dat ze een shire is ofzo... Haha!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:36

dagelijks. Bij de shetten alleen de drollen en bij de een om de dag en bij de ander 1 a 2 keer in de week ook de natte plek eruit.
Bij smurf haal ik dagelijks de natte plek erook uit. Anders wordt het zo'n zooi. Ook dagelijks stro erbij

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:38

ikzelf mest 2x per week en de eigenaar nog een 3e en als ik doordeweeks nog wat extra tijd heb haal ik tussendoor ook nog de mest/natte plekken weg en gooi er wat extra zaagsel en hooi bij, alleen heb ik door school ook niet echt meer dan 2x per week tijd Boos! (eigenaar is zwanger en haar man komt mest nu op zaterdag, doordeweeks heeft hij oko geen tijd)
maar gelukkig gaat ze binnenkort weer de wei op Lachen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:41

Noooit! dat wordt voor me gedaan. Lachen
En dat wordt vrijwel dagelijks gedaan.
Ps. Iceprincess ben 't met je eerste onderschriftje eens Tong uitsteken

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:43

beautyfull_mickey schreef:
ik doe elke dag mesten Lachen

dus mest en natte plekken eruit,schoon stro laten liggen en nieuw stro erbij Lachen


Ik ook, alleen 1x in de week heeft ze een rustdag, en wordt ze alleen opgestrooid Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 01:01

Als ik in de winter paarden op stal heb staan, zijn het meestal potstallen.
Iedere dag de mest eruit en opstrooien. Natte plekken blijven liggen.
Om de paar weken de hele stal leeg. Ligt er een beetje aan hoe netjes ze zijn, bij de ene gaat alles om de 2 weken eruit, bij de andere om de 4 weken.
Bij voldoende opstrooien, staan ze altijd droog. Ik ben dan ook niet zuinig met stro Bloos

Merrieboxen worden 3 tot 4 keer per dag gemest. In de ochtend mest en natte plekken eruit en de bodem laten drogen.
's Middags opstrooien en in de loop van de avond nog enkele keren de mest eruit scheppen.
In de zomer worden alle stallen op deze manier gemest. Voorkomt stank en vliegen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 01:12

Elke dag.
In principe is een potstal een goed systeem, maar niet al te fijn als je zelf met een schep en kruiwagen alles eruit moet halen. Om problemen te voorkomen (ook met ammoniaklucht in onze stallen) mesten we elke dag uit als de paarden buiten staan. We scheppen drollen en natte plekken weg, laten de bodem drogen (eventueel schoonmaken, heel soms ontsmetten) en het stro + vers stro erover.
's Zomers staan eigenlijk alleen de gebruiks- en pensionpaarden op stal en wil ik ook nog wel eens drollen wippen. Dit voorkomt inderdaad een hoop overlast van vliegen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 02:24

Ik haal iedere dag de natte zooi eruit en de mest. Gelukkig mest mijn paard tegenwoordig aan één kant van haar stal. Als ik haar 's-morgens buitenzet haal ik het natte stro eruit, en dat gedeelte van de stal krijgt de hele dag om te drogen totdat ik haar rond zessen ga binnenzetten, strooi dan van te voren de stal op met vers stro, zo'n 3 plakken. Ik zal blij zijn als het weideseizoen weer aanbreekt, scheelt een hoop werk (en geld). Van een potstal ben ik geen voorstander. Het schijnt heel slecht voor de hoeven te zijn, rotstraal tot straalkanker.... Je moet dan wel iedere dag de hoeven uitkrabben.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 07:47

Goh wat hebben mijn paarden het slecht Knipoog . Ze worden 2x in de week gemest en dan haal ik alles weg op het schone stro na. Janneke is vrij schoon op zichzelf en verstopt haar mest onder kunstzinnige strobouwwerken Schijnheilig . Ze krijgen elke dag 1 flinke plak stro (grote baal) en als ze helemaal gemest zijn 2 plakken.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 07:52

Ik mest 2 keer per dag uit...
Ik schep s'ochtends even gauw de drollen eruit en dan s'avonds weer de drollen en de hele natte plekken en dan strooi ik hem ook op.