overgang van basis naar sportbrok, voorbereiden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

overgang van basis naar sportbrok, voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 01:18

zoals topic naam al zegt. mijn paard gaatverhuizen naar een stal waar ze prestatiebrok voeren.
hijis nu 1 kg basisbrok per keer 3 keer daags gewend.
hij gaat daar naar 2 keer daags sportbrok.

ikheb geen flauw idee hoe hij erop gaat reageren. ik weet ook niet met hoeveel ik zou moeten beginnen.

is hetverstandig al voordat hij naar die stal gaat hem telaten wennen aan sportbrok?
hij heeft eigenlijk alleen maar basis gehad in al die jaren en hoe kan ik het beste hem er aanlaten wennen?

het is een paard van 1.78 en ruim 800 kilo.. ik rijd hem verder4 keer in de week, maar niet heel erg intensief(L niveau) verders longeren en losgooien.

van zijn basisbrok wordt hij vet, vandaar datie op zo weinig staat. ik voerhem nu herbasan bij(kilo) wil ik ook blijven doen op de nieuwe stal

hij gaat eind mei daarheen..

iemand tips?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 01:20

Is je paard gevoelig voor veranderingen?

BTW,
jouw paard weegt geen ruim 800 honderd hoor,
denk eerder krap 700 Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 01:22

Toen wij van stal veranderden hebben we de eerste week half/half gegeven. Dus per voerbeurt een halve schep 'oude' brok en een halve schep 'nieuwe' brok. Daarna zijn we volledig overgegaan op de nieuwe brok. Geen problemen mee gehad. Die van ons kan idd wat heftig reageren op verandering van voer (aan de dunne, ingevallen flanken) maar in dit geval ging alles prima. Misschien een idee om het zo te doen?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 02:46

Mengen is inderdaad de beste manier om over te schakelen op een andere soort brok. Sommige paarden kunnen heel gevoelig reageren (koliek, bijv.) wanneer er iets in het voer veranderd wordt. Mijn tinker is daar een voorbeeld van.
Andere paarden hebben daar weer weinig of geen last van.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 07:54

weet verders dus niet of hij er gevoelig voor is, hij heeft altijd op dezelfde manege gestaan en dus altijd hetzelfde voer gehad.
maar ik ga het gewoon langzaamopbouwen.. heb nog 2 maanden, dus zou goed moeten komen.

en hij weegt echt geen krap 700 kg.. moe je hem maar eens int echt zien Knipoog het is een tank het is absoluut geen slank gebouwd paard. alleen zijn benen zijn al kolenschoppen Knipoog
moetdarbij ook wel zeggen datie btje aan de dikke kant is Haha! je moet eerst ff goed prikken voor je een rib vind Knipoog maar we zijn aant afvallen samen dus Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:16

Ik geloof best dat het een groot paard is, maar Belgen wegen al vanaf 800 kilo...
Ik durf er wel een wedje op te leggen hoor Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:52

Nescio heeft ongeveer net zo'n postuur en is net zo groot, die is ooit eens geschat door de DA op ruim 700 kg. Zo'n meetlintje dat je kunt gebruiken om het gewicht te bepalen gaat tot 650 kg en dat was bij hem veel te kort....
ruim 800 kg lijkt me wat veel, maar dik 700 lijkt me zeer waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:55

Gewoon een zak basisbrok meenemen naar je nieuwe stal, en de eigenaar vragen om het even rustig in een paar dagen tijd om te bouwen naar zijn eigen brok. Eerste dag 50-50, tweede dag ook, derde dag 75-25 en indien er geen diarree of koliekerigheid volgt, gewoon over naar de sportbrok.

Niet te moeilijk over doen, als je nog nooit voerproblemen hebt gehad, ben je met een paar dagen probleemloos over op de andere brok. En die 2x per dag daar went 'ie ook wel aan.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:15

Ik zou het mengen met het voer dat je nu geeft zo kan ie er langzaam aan wennen.
Je kan ook nu alvast een zak dat ze gaan voeren door zijn voer doen.
Ik vindt het trouwens wel een grote overstap hoor van basis naar prestatie brok.
Kijk goed hoe je paard daar op reageert hij zal wel meer energie krijgen zo.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 19:19

ik ben juist blij dat hij op prestatiebrok gaat. mijn paard is zo gezegd moeilijk vooruit te branden. ik kan hem dan wel meer basbis brok geven.. maar hij vervet daar alleen maar van. sinds ik herbasan voer(lekker veel haver in) is hij ook vlotter, heb graag dat hij er meer energie van krijgt.
maar ik ga even navragenwelk merk ze op de nieuwe stal voeren, ik weet dat hij nu treurniet krijgt.. dus die is zo te kopen.

maar tnx voor de tips! en ik ga ff eenmanier verzinnen om eens er achter te komen hoe zwaar hij dan wel is Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:13

Ik schakel redelijk gemakkelijk over van de ene op de andere brok. Dit omdat Imker niet zoveel krijgt. Als het nu over 6 kilo per dag gaat, dan is het een ander verhaal.

Je zegt trouwens dat je paard niet vooruit te branden is en toch behoorlijk dik? Imker was dat ook, en nu ik over ben gegaan op een High-Energy voer, en de helft minder voer, gaat het veel beter.

Meer brok in een sloom paard resulteert vaak in een nog dikker, slomer paard.
Laatst bijgewerkt door Imker op 24-03-04 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:35

Heb die overgang laatst gemaakt (en weer terug ook trouwens).
Heb nix bijzonders gedaan, had gevraagd welke brok ze voerden, kreeg ik als antwoord 'gewone' brok van Pavo. Nou, okee, basisbrok dus.
Sta ik goed en wel 2 weken op die stal, pony knettergek, écht druk, toch maar eens gevraagd of ze niet een papiertje hadden waarop stond welke brok het precies was. Toen zei de stalhouder dus ook dat het sportbrok was. En dát heeft mijn dame nou eenmaal niet zo hard nodig Schijnheilig
Nu koopt ie speciaal voor mij zakken basisbrok, en is eldien weer behoorlijk afgekoeld.
Ze krijgt 2 kilo per dag, niet heel veel dus.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 21:25

Citaat:
Je zegt trouwens dat je paard niet vooruit te branden is en toch behoorlijk dik? Imker was dat ook, en nu ik over ben gegaan op een High-Energy voer, en de helft minder voer, gaat het veel beter.

Meer brok in een sloom paard resulteert vaak in een nog dikker, slomer paard.


ja dat is dus het probleem wat iknu heb. van basisbrok vervet hij gewoon. hij kan er niet de energie uit halen die hij nodig heeftom dat grote lijf vooruit de branden.
hij heeft nl op 2 kg per keer gestaan toen ik hem kreeg en dat heb ik al afgebouwd naar 1 bix.
onzemerrie reageerde eerst heel fel op sportbrok, maar daar loopt ze nu lekkerder op, ze is ook mooi op gewicht. toen ze basisbrok kreeg viel ze sneller af.