paardrijden met 1 arm wie weet hoe??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:44

Ik kan het al 28 jaar, dus jouw vriendin kan het ook.
Ik heb dressuur gereden, gesprongen, en sinds 3 jaar rij ik western. En ik kan ook gewoon met "2 handen" rijden.

Voor tips en ervaringen is ze bij mij van harte welkom hoor, PB me maar voor m'n telefoonnummer.
(Ik heb trouwens links een prothese, vanaf m'n elleboog)



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:52

Is goed hoor. Misschien kan ik iets voor haar betekenen. Ik kan me voorstellen dat ze moeite heeft met bv ophoudinkjes maken en druk verdelen. Als je de "foefjes" van je arm weet, is er heel veel mogelijk. En die kun je idd alleen maar leren van iemand die het zelf ook heeft; dat leert een ergotherapeut je niet.
(Ik heb trouwens makkelijk praten hoor, ik ben zo geboren dus ik ben gruwelijk handig met dat ding)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:04

Ik heb hele springparcoursen gedaan met 1 hand (publiek met de handen voor de ogen Haha! ), is wel te doen. Ook dressuurmatig wel, maar je moet even weten hoe je je teugels vast moet houden. Ik hou ze een soort van gekruist in m'n hand en een ophoudinkje geef ik dan door m'n wijsvinger of m'n pink aan te spannen, of allebei.

Als ze dat zou willen, is er misschien ook wel op haar stomp te rijden. Ligt er even aan hoe ver ze haar arm nog heeft. Als ze de elleboog nog van zichzelf heeft, weet ik nagenoeg zeker dat daar best mee te rijden is, mits ze voldoende motoriek er in heeft.
Het draaien in het bovenlichaam is in eerste instantie logisch, maar ook vrij makkelijk af te leren. Is voor mij zelf ook een blijvend aandachtspunt. Komt omdat je de schouder van de arm die niet meedoet "vergeet" en je er niet meer van bewust bent.
Verder zit er een gevaar in te eenzijdige spierontwikkeling omdat je alles met 1 hand gaat proberen op te vangen. Maar daar heeft ze ongetwijfeld ergo- en/of fysiotherapie gehad na het ongeluk.

Fijn te horen dat ze zich niet laat kisten door het ontbreken van haar arm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:05

Fellor schreef:
Ik denk dat het wel kan, maar dat je wel een paard moet ehbben dat speciaal op 1 hand is ingereden of omgeleerd.


Je wil niet weten hoeveel paarden ik (in)gereden heb..... Haha! En ik weet zeker dat niemand ooit aan ze gevoeld heeft dat ze ingereden waren door iemand met 1 arm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:18

Ik heb vroeger gewoon op de manege leren rijden, maar ik heb 1 heel groot voordeel boven jouw vriendin: ik ben zo geboren dus ik weet niet wat het is om 2 armen te hebben.
Ik heb van jongs af aan een prothese gehad, en heb daar een soort van gevoel in ontwikkeld. Ik kon dus al rijden, voor ik eens uit pure ellende ging sturen met 1 hand. Zomers heb je nl. vaak extra pijn door warmte-uitslag en zweetirritatie in de koker van de prothese. Dus dan wil je die arm graag ontlasten.
En waar ik met springen tegenaan liep, was dat de rugband van m'n prothese bij het springen (vooral als het wat hoger stond) belemmerde in het m'n hand mee naar voren geve en het meegaan in m'n bovenlichaam. Want als de rugband strak komt te staan, gaat de hand open, en zit je ineens boven een oxertje van 1.20 met een losse teugel. Daar komen brokken van..... Haha!

Toen ben ik gewoon zelf gaan grasduinen met 1 hand aan de teugels. Ik heb gelukkig altijd de kans van eigenaren gehad om hun paarden te rijden, dus ik kon altijd wel iets pakken om te oefenen. Zo heb ik puur voor mezelf een manier ontwikkeld om op 1 hand te rijden.
Tuurlijk ben je beperkter dan met 2 handen, want je kunt ook niet bv even 1 teugel even binnenwaarts bewegen. Maar met de juiste kneepjes vind je daar een alternatief voor. Je moet niet verwachten dat een paard dat meteen maar snapt, maar de meesten pakken het met een paar keer rijden al heel goed op. Soms is het zelfs wel heel prettig voor het paard, want zagen, vastzetten of te wijd rijden KAN gewoon niet als je met 1 hand rijdt.

Ik denk niet dat ze snel een instructeur zal vinden die haar daar perfect mee kan helpen. Maar met een paar tips (en trucs) en haar eigen dosis doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen, zou ze best eens een heel eind kunnen komen.
Ze heeft het voordeel dat ze al kon rijden voordat ze haar arm moest missen, dus ze weet waar ze naartoe moet rijden (qua gevoel), weet wat een ophouding vroeger deed etc. Het is nu de kunst om dat te gaan "naapen" maar dan met 1 hand. Maar nogmaals, met de "juiste" (waarschijnlijk zijn er meer manieren, ik zal vast het wiel niet uitgevonden hebben Tong uitsteken ) teugelvoering kun je met 1 hand heeeeeel veel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HappyFlow, Leliesan en 37 bezoekers