Ik kan niet met bit rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Ik kan niet met bit rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 11:01

Sinds augustus/september vorig jaar rij ik Stan met een hackamore. In mei gaan we wedstrijden starten en aangezien dat niet mag met een hackamore, moet ik hem weer met bit wennen... Scheve mond

Met hackamore loopt meneer echt perfect !! Is heel nageeflijk en licht in mijn handen, dacht dat hij dat met bit ook wel zou zijn . Gister ben ik dus weer voor het eerst met een bit gaan rijden (enkelgebroken bustrens). ~~}>

Ik was vrij onzeker, want het is voor ons beiden een tijdje geleden en ik weet hoe hij altijd was met bit... Rolleyes Met opstappen bedacht hij dat hij wel alvast kon gaan lopen en zodra ik er opzat, pakte meneer rechts het bit vast en was ik nergens meer. Ben een half uur aan het kl*ten geweest, in de hoop dat hij het bit los zou laten en nageeflijk zou worden. Maar niets was minder waar... Zodra ik mijn teugels oppakte, gooide meneer zijn neus naar voren, maakte zijn nek lang, werd zwaar in mijn handen en verdwenen de rem en het stuur. Hij ging al 'tralalalalala' en 'toeterend' door de bak. Lips are sealed

Ik hoop dat iemand tips heeft, wat dit is niet fijn rijden, terwijl ik wéét dat hij zo lekker kan lopen en hij moet er toch weer aan wennen! }>

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:06

Heb je zijn gebit al na laten kijken? Het kan natuurlijk zo zijn, dat hij haken heeft of scherpe randen, waardoor hij het bit vastpakt.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 11:18

imker schreef:
Heb je zijn gebit al na laten kijken? Het kan natuurlijk zo zijn, dat hij haken heeft of scherpe randen, waardoor hij het bit vastpakt.


De DA is er vorig jaar bijgeweest. De reden dat ik niet met bit kon rijden, was omdat hij een bult in zijn mondhoek krijgt (bindweefsel). Hier heeft hij geen last van. Alles is toen nagekeken , dus het ligt niet aan zijn gebit... Zat er meer over te denken om er een scherper bit in te hangen ofzo... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:20

imker schreef:
Heb je zijn gebit al na laten kijken? Het kan natuurlijk zo zijn, dat hij haken heeft of scherpe randen, waardoor hij het bit vastpakt.


Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Als het gebit in orde is, zou ik gewoon een aantal verschillende bitten uitproberen (ook verschillende materialen). Misschien zit het bit dat je nu hebt, hem wel gewoon helemaal niet lekker. Als dit allemaal in orde is en je paard er nog steeds vandoor gaat, kom je denk ik op het punt 'opvoeden' terecht. Een hackanmore werkt natuurlijk een stuk scherper in dan een trensje (bij gelijke druk), dus het zou goed kunnen dat hij gewoon een loopje met je neemt als hij daar de kans voor krijgt.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:21

Sja, dat is mooi balen. Kan je DA je niet beter adviseren wat voor bitje je kan gaan gebruiken? Een scherper bit werkt ook scherper in bij de mondhoeken en als hij daar al bindweefselproblemen heeft, lijkt het mij dat je dan alleen maar MEER verzet gaat krijgen.
Moeilijk probleem.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:28

Ik zou inderdaad goed opletten met een scherper bit, precies om de reden die imker noemt ..

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:57

Volgens mij is het gewoon verzet tegen het bit. Als je er dan een scherper bit in hangt, krijg je waarschijnlijk alleen maar meer verzet. Ik zou juist een zo zacht mogelijk bit proberen, bijvoorbeeld een dubbelgebroken trens. Ik zou ook goed controleren hoe het bit in de mond ligt, ligt het bit stabiel of schuift het veel heen en weer? Zit het niet te strak of te los?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:59

Een vraagje tussendoor...
Je wilde je paardje toch verkopen?

Dan lijkt het mij zoiezo slim om hem weer aan een bitje te laten wennen.
Wat zegt je instuctrice hiervan?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 12:13

Miss_Petit schreef:
Een vraagje tussendoor...
Je wilde je paardje toch verkopen?

Dan lijkt het mij zoiezo slim om hem weer aan een bitje te laten wennen.
Wat zegt je instuctrice hiervan?


Nee, hij staat al een flinke tijd niet meer te koop

Stanley is altijd zo tegen het bit geweest... Vanavond ga ik een appelbit proberen en een dubbelgebroken is ook nog een optie. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:19

Gebruik je tot nu toe een 'engels' bit, want het kan zijn dat de ruimte tussen zijn kaken te klein is voor die redelijk dikke bitten.
Kijk eens naar de Myler's, die zijn dunner en veel keus in soorten.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:33

Ik snap nooit zo goed waarom mensen een rijtechnisch probleem als eerste met een ander bit oplossen...
Het lijkt me logisch dat hij een loopje met je neemt omdat hij die hackamore is gewend ik zou het eerder nog wat tijd geven dan dat ik met allerlei bitten in de weer ga.
En instructie lijkt me ook niet overbodig inderdaad.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 13:37

Ik ken meneer inmiddels goed genoeg om te kunnen weten dat hij idd gewoon een loopje met me neemt. Hij gaat ook zeker wel de tijd krijgen om weer aan een bit te wennen, maar dan wel met een ander bit. Ik heb geen zin om m'n nek te breken.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:39

Bij ons op stal hangt nog steeds een advertentie dat hij te koop staat Knipoog

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 13:42

Miss_Petit schreef:
Bij ons op stal hangt nog steeds een advertentie dat hij te koop staat Knipoog


Is dat zo?!? Iemand zou voor mij dat briefje weghalen en een briefje ophangen dat ik op zoek was naar een bijrijder... Schijnheilig

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:09

Citaat:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen een rijtechnisch probleem als eerste met een ander bit oplossen...
Het lijkt me logisch dat hij een loopje met je neemt omdat hij die hackamore is gewend ik zou het eerder nog wat tijd geven dan dat ik met allerlei bitten in de weer ga


soms kan dat net dat beetje zijn wat een paard nodig heeft. ik heb die vanmij altijd met een k&k ultra gereden.. super zacht.. maar het was op een gegeven moment zo erg dat ik met nek en schouderklachten niet meer konrijden. nu met een ongebroken trens rijd ie super, lekker licht en wil hij vor me werken(ik longeer hem zowiezo nog steeds met die k&k trens en af en toe hang ik hem er weer in.. doetie het wat minder goed maar lang niet zo slecht als daarvoor)

en als stan altijd al moeilijk is geweest met het bit, dan vind ik dat je best wel eens naar een ander kan gaan zoeken.. enkelgebroken vind ik persoonlijk nix omdat nootekraker effect.. ik weet nie hoe dik je bit is?
maar probeer gewoon eens wat en wissel vooral regelmatig, zodat hij niet op 1 bepaald bit gaatlopen.

succes!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:47

probeer eens met een leren bitje te rijden, of doe zeemleer om een bit, werkt denk ik wat zachter voor die bult

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 14:48

gekke_koei schreef:
Citaat:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen een rijtechnisch probleem als eerste met een ander bit oplossen...
Het lijkt me logisch dat hij een loopje met je neemt omdat hij die hackamore is gewend ik zou het eerder nog wat tijd geven dan dat ik met allerlei bitten in de weer ga


soms kan dat net dat beetje zijn wat een paard nodig heeft. ik heb die vanmij altijd met een k&k ultra gereden.. super zacht.. maar het was op een gegeven moment zo erg dat ik met nek en schouderklachten niet meer konrijden. nu met een ongebroken trens rijd ie super, lekker licht en wil hij vor me werken(ik longeer hem zowiezo nog steeds met die k&k trens en af en toe hang ik hem er weer in.. doetie het wat minder goed maar lang niet zo slecht als daarvoor)

en als stan altijd al moeilijk is geweest met het bit, dan vind ik dat je best wel eens naar een ander kan gaan zoeken.. enkelgebroken vind ik persoonlijk nix omdat nootekraker effect.. ik weet nie hoe dik je bit is?
maar probeer gewoon eens wat en wissel vooral regelmatig, zodat hij niet op 1 bepaald bit gaatlopen.

succes!


Ik ga het proberen met een appel-bitje. Ga eens kijken of hij daar lekker op gaat knabbelen en zich kan gaan ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:01

Diana_Mabel schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen een rijtechnisch probleem als eerste met een ander bit oplossen...


Daar ben ik het mee eens. Maar stel nu dat het geen rijtechnisch probleem is, maar dat het bit gewoon niet fijn in de mond ligt (of zelfs pijn doet), dan is dit nu eenmaal alleen maar door een ander bit op te lossen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 07:56

Quellian schreef:
Ik ga het proberen met een appel-bitje. Ga eens kijken of hij daar lekker op gaat knabbelen en zich kan gaan ontspannen.


Daar mag je alleen geen wedstrijden mee rijden geloof ik dus zou dat dan in ieder geval afwiselen met een ander bit.
Succes de komende maand, hoop dat je hem op tijd bit-klaar hebt.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 08:16

ik heb eideloos getobt met bitten tot ik er een pardentandarts bij kreeg die me liet zien dat Morrie erg weinig pek in zijn enorme gigantische mond heeft, een gebroken bit past er van z'n lang-zal-ie-leven niet in, gewoon geen plek voor, tenzij de tong eruit hangt.

Ik heb nu een ongebroken appel-trens om te longeren (klooit ien ook met z'n tong mee) en een geweldig martelwerktuig om mee buiten te rijden: een ijzeren, ongebroken pelham. Als ik les heb gaatde onderste teugel en de kinketting eraf en heb ik een ongebroken trens

Ook het materiaal maakt uit: ijzer vindt Morrie heerlijk, maar appelbit of RVS wil ie z.s.m. weer uit z'n mond

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:42

Quellian"]
[quote="Miss_Petit schreef:
Bij ons op stal hangt nog steeds een advertentie dat hij te koop staat Knipoog


Is dat zo?!? Iemand zou voor mij dat briefje weghalen en een briefje ophangen dat ik op zoek was naar een bijrijder... Schijnheilig
[/quote]

Zal ik doen Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 16:45

Miss_Petit"]
[quote="Quellian"][quote="Miss_Petit schreef:
Bij ons op stal hangt nog steeds een advertentie dat hij te koop staat Knipoog


Is dat zo?!? Iemand zou voor mij dat briefje weghalen en een briefje ophangen dat ik op zoek was naar een bijrijder... Schijnheilig
[/quote]

Zal ik doen Haha!
[/quote]

Super! Dank je wel! OK dan!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:47

Met een appelbitje mag je wel starten, zover ik weet....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:45

Ja? Hoorde pas geleden iemand zeggen tegen een andere ruiter die een appelbit in had dat dat niet mocht. Zal het eens nakijken....

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 17:52

Vippie schreef:
Ja? Hoorde pas geleden iemand zeggen tegen een andere ruiter die een appelbit in had dat dat niet mocht. Zal het eens nakijken....


Als je dat wilt doen, heel graag!! OK dan!