Welke hoefschoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke hoefschoen heb je gekozen en waarom?

Old Macs, omdat...
6 (12%)
Marquis, omdat...
8 (16%)
Smit-Rijssen, omdat...
13 (26%)
Easy Boot, omdat....
11 (22%)
Anders, nl....., omdat.....
12 (24%)

Totaal aantal stemmen: 50


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:02

pmarena schreef:
Tessebes , van wie hoorde je dat van de Boa's Verward


*zoekt het even op...*

Van jou blijkbaar. Bloos!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:03

Ik heb zelf schoenen van smit-Rijssen. Ik prefereer deze schoenen, om de doodeenvoudige reden dat ze op maat gemaakt worden! De andere schoenen heb je alleen in standaardmaten en dat lijkt me toch minder goed zitten.
De test in BIT vind ik ronduit slecht. Waar blijven de argumenten ? Het hoefmechanisme wordt IMO verstoord door ijzers, niet door schoenen. Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, maar ik ben van mening dat een hoefschoen minder kwaad doet aan de hoef dan een ijzer.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:05

Ik kan je ook niet echt advies geven, behalve te kijken hoe je paard loopt Lachen .
Mijn paarden zouden wel op hoefschoenen kunnen lopen, maar mijn verzorgpaard heeft echt van die glijpassen en ik denk dat die zo stokkreupel is met het lopen op hoefschoenen .
Ik vind persoonlijk die Boa's er super uitzien OK dan! .

Citaat:
Tessebes , van wie hoorde je dat van de Boa's

Dat was pmarena Knipoog

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:08

Tessebes"]
[quote="pmarena schreef:
Tessebes , van wie hoorde je dat van de Boa's Verward


*zoekt het even op...*

Van jou blijkbaar. Bloos!
[/quote]

Kijk , daar was ik al bang voor Haha!

Ik heb dus NIET gezegd dat ze uitgaan , let daar wel even op Knipoog

Ze gaan gewoonweg een stukje losser waardoor ze gaan draaien aan de te smalle hoefjes van Rena , maar bij lange na niet zo los dat ze ervanaf zullen vallen.

Daar was ik eerst wel bang voor door het wat losser gaan...maar het is puur het laatste stukje dat net even losser gaat steeds.

Gisteren gebruikte ik de schoentjes voor de vierde / vijfde keer ofzo en ineens zaten ze nog knalvast toen we terugkwamen op stal , dus misschien was het een kwestie van even uitwerken van het materiaal...

Maar ze gaan dus NIET uit , dat is niet eerlijk om te vertellen hoor ,
ze voldoen helaas niet aan mijn verwachtingen maar het blijven erg leuke schoentjes

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:08

Ow sorry, weer niet verder gelezen als me neus lang is Bloos

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:09

Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:10

Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen Pmarena, ik dacht dat jij er ook een keertje 1 verloren was, maar dat was dus weer iemand anders met andere hoefschoenen. Verward

Over die op maat gemaakte hoefschoenen: Vergeet niet dat de hoeven van een paard ook veranderen, een op maat gemaakte schoen kan dus ook op een gegeven moment niet meer goed passen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:15

Bij een hoefijzer is dat net zo...een paard moet regelmatig bekapt worden toch ?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:15

Westernfreak schreef:
Bij een hoefijzer is dat net zo...een paard moet regelmatig bekapt worden toch ?


Ja, maar een hoefijzer wordt toch iedere keer op maat gemaakt. Dat is toch geen vergelijking?

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 00:32

Tessebes schreef:
Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen Pmarena, ik dacht dat jij er ook een keertje 1 verloren was, maar dat was dus weer iemand anders met andere hoefschoenen. Verward


Ik denk het ,want ik ben nog nooit een hoefschoen verloren , geen Boa en geen Mac Lachen

Ik vind het trouwens een prima vergelijking :

een hoef wordt bekapt en is dan perfect van model.


Hoef in hoefschoen die wat ruimte-speling heeft (zoals het hoort) :
wordt langer en komt wat krapper in de schoen te zitten , gaat de overgehouden ruimte benutten. Bovendien kun je zelf simpel met een vijl of rasp de hoeven grotendeels in model houden

IJzer onder de pas bekapte hoef : hoef wordt ook groter , ijzer blijft hetzelfde en hoef gaat er "overheen" groeien. Bovendien wordt het hoefmechanisme helemaal vastgezet , en je kunt zelf niet tussendoor een beetje onderhoud verrichten om de hoef in model te houden....


Na een tijdje komt de smid weer :

- hoef past weer keurig met extra ruimte in de schoen
- ijzer ligt er weer keurig passend onder.


Hoef gaat weer groeien waardoor de schoen wat meer opgevuld wordt ,
en gaat direct al groter / langer worden dan het ijzer bedoelt heeft...

Dus bij een hoefschoen ben je beter af qua duur van de pasvorm tussen het bekappen door , vind ik dan Lachen

Bovendien hebben ze hoefschoenen nauwelijks aan vergeleken met de 24 uur per dag dat een ijzer eronder ligt

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 10:29

pmarena schreef:
ze voldoen helaas niet aan mijn verwachtingen maar het blijven erg leuke schoentjes

Waarom voldoen ze niet? Wat was je verwachting er van??

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:13

pmarena schreef:
Hoef in hoefschoen die wat ruimte-speling heeft (zoals het hoort) :
wordt langer en komt wat krapper in de schoen te zitten , gaat de overgehouden ruimte benutten. Bovendien kun je zelf simpel met een vijl of rasp de hoeven grotendeels in model houden


Maar als een hoef groeit, dan doe je de hoefschoen automatisch toch minder strak? Er zit meer "rek" in een hoefschoen dan in een ijzer.

Verder bedoel ik overigens meer het veranderen van de hoef op de langere termijn, bijvoorbeeld in een jaar tijd.

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:12

Ja , dat bedoel ik , daarom zijn hoefschoenen beter.
Die hebben nog wat ruimte voor groei , en ijzer dat zit blijft precies hetzelfde qua vorm totdat het er weer af gaat.


Met het veranderen van de hoef over bvb. een jaar is het idd wel weer makkelijk om een ander ijzer aan te meten.

Maarja ,andere hoefschoentjes heb je ook zo aangeschaft ,
en er best vraag naat tweedehandsjes...dus wat dat betreft ...

Zoveel verandering dat een goed passende schoen ineens niet meer past hoef je overigens niet echt te verwachten volgens mij.

Ik had ook gehoop dat Rena haar voetjes wat breder zouden worden , maar helaas Scheve mond

Al met al vind ik dat hoefschoenen veel meer en belangrijker voordelen dan nadelen tov ijzers hebben .

Tsja...gemakzucht dan.

Soms komt de gedachte wel eens in me op : ik laat er gewoon weer ijzers onder timmeren , dan ben ik van al dat gedoe af ....

Maar dat is dan ook voor mij de enige reden om voor ijzers te kiezen , voor je eigen gemak.

Vera : ze voldoen niet aan mijn verwachtingen , omdat ik gehoopt had dat ik ze zonder poespas zou kunnen gebruiken.

Rena heeft dan wel hele smalle voetjes ,
maar zowel de lengte als de breedte ervan vielen precies in de maat 1 Boa's....

Ik had dus gehoopt dat het gewoon prima zou passen allemaal.

Helaas moet ik dus toch weer inserts gebruiken omdat ze anders draaien aan haar voetjes.

Voor een paard met mooie ronde hoeven lijken ze me nog steeds super !

Na wat PB-en met Cornelie hoop ik toch binnenkort een afspraak te kunnen maken met een hoefsmid die schoentjes aan kan komen meten bij Rena , via Smit .

Ben benieuwd !

Als dat kan dan zou dat erg mooi zijn natuurlijk

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:26

Ik heb rode (lekker fel kleurtje) easyboot's. Heb ze gekocht omdat ik graag buiten rij, maar mijn paard niet op ijzers wil hebben (in de winter is het te glad en gevaarlijk op het land, daarnaast heb je ook nog eens aftrappen in een dolle bui ofzo, etc, etc.) Mijn paard heeft ook geen ijzers nodig voor het normale dressuurwerk etc. Heb ze dus puur voor de buitenritten en ze bevallen prima. Ff paar uur buiten rijden, je trekt de schoenen aan en teruggekomen, kan ze weer lekker met blote voeten het land op. De hoef wordt zo niet zwakker e.d., wat met een ijzer wel het geval is omdat de hoef zelf minder hoeft te doen, er zit tenslotte bescherming tussen.

Vanaf het begin zaten de schoenen gelijk goed en ze loopt ook super op.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:06

Ik heb Marquis schoenen gehad voor Es.. Ik was in het begin heeeel enthousiast.. Na het opbouwen, toen ik ze dus wat langer mocht gaan gebruiken en er ook mee ging draven enzo op harde ondergrond, kwam ik er wel hard van terug. Es loopt er absoluut niet lekker op. Als ik hem laat draven over het asvalt met die schoenen dan loopt hij gewoon niet lekker. Hij verkort zn passen heel erg, ik moest gewoon goed kijken of hij niet kreupel liep.. Na ze toch nog wat langer geprobeerd te hebben heb ik ze terug kunnen sturen tegen een gebruikersvergoeding.. Misschien dat hij een afwijkende manier van lopen heeft waardoor die schoenen hem dwarszitten, voor hem werkte het iig niet maar ik hoor ook veel goede verhalen over Marquis.. Zoiezo is de service van Horsebalance heel goed. Ik zou toch zeker marquis boven een merk stellen dat ik uit het buitenland moest halen..
Nu heb ik een andere smid en loopt mijn paard perfect op het asvalt en heb ik dus geen hoefschoenen meer nodig. Als ik ze ooit weer nodig zou hebben dan zou ik voor Smitjes gaan vanwege het maatwerk en ik denk dat er veel mogelijkheden zijn als je met hem overlegt, goede service dus..

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:34

Ik krijg deze week 2ehands dallmer clogs en ik ben erg benieuwd
Mijn pony krijgt door het afwikkelen van haar voet vanzelf een opzet en als ik haar bekap dan vijl ik deze er dan maar vast in omdat anders de hoef kan gaan brokelen (ze noemen het ook wel een mustangrole).
Aangezien ik zelf bekap kan ik de voeten zo houden dat ze precies passen.
Ik krijg wel 1 maat te groot maar als het goed is kan ik hem wel aanpassen naar mijn benodigdheden.

Pmarena: dallmer heeft voor de achterhoeven een smallere ovale vorm misschien iets voor jou en rena's smalle voorvoetjes

Estragon: dat verkort lopen komt omdat hij in zijn beweging wordt gestopt denk ik door de hogere wrijving van dichte zolen.
Dallmer schoenen zijn open (evt een zooltje in te laten zetten door een smid net zoals bij ijzers)

En bij dallmer zijn ook alle onderdelen los te krijgen en is er keus uit verschillende zooltjes en evt kunnen er ook gewone ijzers onder gezet worden OK dan!

Als ik ze heb laat ik weten of het bevalt Haha!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:12

Ik heb easy boots, maar niet om mijn paard dagelijks op te laten lopen, maar als 'reserve-ijzers'. Mijn paard loopt gewoon op ijzers, maar ze heeft erg gevoelige zolen. Easy boots kunnen (denk als enige) ook over het ijzer aangetrokken worden. Dat is al eens van pas gekomen toen mijn paard een wondje op de zool had.
Verder heeft mijn paard platvoeten en de easy boots zijn mooi laag aan de achterkant. Geen problemen met beschadigde hoefballen of wat dan ook. Paard loopt er zo op weg. Voor smalle hoeven zijn ze minder geschikt, maar voor paarden met ronde hoeven prima!
Mijn paard verliest dus ook nogal regelmatig een ijzer en door een easy boot aan te trekken kan ik dan toch lekker door rijden.
Heb er al flinke ritten mee gemaakt en echt geen problemen met gewrichten of wat dan ook. Bovendien verlies je ze niet gauw. Ze zijn wat lastiger uit te trekken, maar is ook een handigheidje dat je even moet leren en dan valt het best mee.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 00:48

Jeetje, een hoop verschillende ervaringen!

Omdat Digger redelijk smalle hoeven heeft is waarschijnlijk S-R de beste optie Verward
Ik zag op de site van Old Macs dat ze ook vulstukken hebben, iemand ervaring daarmee?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:39

xx_Irisje schreef:
ik ben t met miekjuh eens.
ben tegen de hoefschoenen
door die hoefschoenen kunnen de hoeven en hun afwikkelingen niet meer goed heen werk doen.
als paarden lopen draaien ze vaak wat met hun hoef, dat hoort beetje bij hun loopje, maar door t profiel onder de hoefschoenen kunnen ze dat neit doen waardoor ze heel snel een ontsekking of verrekking te pakken hebben (kan t neit zo goed uitlgeggen hoe de dierarts t deed :S)

nu heeft een paard van ons maar 2 weken of hoefschoenen gelopen, ong. 3 x per week en zitten dr nu in alle 4 zn benen ontstekking. hij kan nauwelijks meer lopen.. en de dierrenarts is dr achter gekomen dat t door de hoefschoenenn is gkomen.. vandaar dat k dr tegen ben.


Tsja duidelijk een geval van de klepel en de klok.

IN de schoen hoort het paard nog wat speling te hebben voor en uitzetten en inkrimpen van de hef tijdens belasting en ontlasting. Paarden die draaien met hun hoef (en dit zijn de uitzonderingen) zijn idd in mindere mate geschikt voor schoenen, maar dat ligt helemaal aan het merk en wat je ermee wilt doen.
Vindt dat de schuld van onstekingen ed nogal te vaak bij de schoenen wordt gelegd (In jou verhaal lees ik dat je er meteen volop mee aan de slag bent gegaan terwijl overal bij ieder merk wordt gewaarschuwd dat je paard er eerst aan moet wennen, kan het fout lezen...), maarja je hebt bij nieuwe technologien altijd tegen en medestanders. Als ik alle elende zie die er door hoefijzers onststaan vraag ik me wel eens af hoe mensen daar over denken Verward Geef mij maar blote voeten...

Maar om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag.
Ik heb nu Smitjes uit Rijssen, bevallen opzich goed, goeie vering in de zool, goede afrol van de voeten, alleen irriteer ik me mateloos aan die riempjes om de koot, zeker nu er dus een stuk was gegaan tijdens het rijden en mn pony er met dr achterhoef (was riempje van de voorhoef) op ging staan en mn pony dus bijna onderuit ging, gelukkig was dit nog in stap. Daarbij zitten deze riempjes met kettingkes vast aan beide zijden en het risico dat daar een tak tussenkomt tijdens een wilde trainingsrit is wel erg groot...

Ik heb nu 2 schoentjes van Dallmer te leen, schelen behoorlijk in gewicht met de smitjes, geen riempje om de koot, goeie stevige constructie, zooldemping is wat minder door het hardere materiaal maar het draagvlak is de buitenrand net als ijzers dus dat is weer een voordeel en ze gaan wat langer mee.
Deze zijn ook aan te passen aan de hoef, ook weer een pluspuntje...
Helaas zijn ze voor Tjo een maatje te groot dus ga er maar niet mee rijden maar ga zeker deze schoentjes aanschaffen, al is het alleen al om het gewicht en het achterwege blijvende riempje...

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:10

Vippie:
Bij die dallmer clogs kan je ook een silicone zool bestellen maar dan moet je wel de combi clogs kopen die hebben een verwisselbare zool en als je wilt kunnen er ook gewone ijzers onder *LOL*
Als ik jou was zou ik eerst info aanvragen daar staat alles in (heb ik ook )

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:42

Lindy"]
[quote="Miekjuh"] schreef:
Ik kan eigenlijk alleen maar meer nadelen als voordelen bedenken, er zullen vast mensen zijn die heel blij zijn met de hoefschoen, maar na mijn idee is het niet dé oplossing..


Zullen we het eens over de nadelen van ijzers hebben?

[/quote]

Heb je mij hier ergens horen zeggen dat ik ijzers geweldig vind? maarja als een paard niet zonder kan ben k eerder voor ijzers dan voor hoefschoenen, maar zo heeft iedereen zijn eigen meningen en ideeen..

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 20:45

pony25 schreef:
Vippie:
Bij die dallmer clogs kan je ook een silicone zool bestellen maar dan moet je wel de combi clogs kopen die hebben een verwisselbare zool en als je wilt kunnen er ook gewone ijzers onder *LOL*
Als ik jou was zou ik eerst info aanvragen daar staat alles in (heb ik ook )

Hebben jullie een website van deze klompjes?? Haha!

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:48

ben ik dan de enige die denkt dat een paard ook zonder kan....? de mijne loopt op steen op zaagsel en in de bak en heb er nooit iets onder gegooid en trouwens ze staat fantastisch op der benen...(hoeven)

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:21

Mijn andere paard loopt ook al 9 jaar zonder, no problemo, maar bij een ex-hoefbevangenpaard kunnen dikke kiezels wel eens erg pijnlijk zijn nl Haha!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:46

Silenzio schreef:
ben ik dan de enige die denkt dat een paard ook zonder kan....? de mijne loopt op steen op zaagsel en in de bak en heb er nooit iets onder gegooid en trouwens ze staat fantastisch op der benen...(hoeven)


Nee je bent niet de enige, ook mijn paardjes lopen zonder problemen zonder ijzers..