problemen met mijn jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

problemen met mijn jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 18:35

Hoi allemaal,

Ik heb hier al meerdere topics over aangemaakt maar nog niet echt iets ontvangen waar ik iets aan heb (no affence of course, iedereen die meedenkt is welkom) dus probeer ik het nog een keer!
Ik heb een merrie van 1 jaar die bij mij thuis geboren is. Afgelopen zomer SAMEN met haar moeder op het land gestaan en als ze op stal stonden geleerd vast te staan, voetje te geven, lekker te poetsen en aan het einde liep ze best netjes mee aan het halstertouw --> de basis.
Toen ging ze naar een stal met allemaal andere veulens, een grote loopstal. Deze veulens hebben de hele zomer bij elkaar in de wei gestaan en kenden elkaar dus al, echter zijn ze wel op dezelfde dag als mijn veulen op dezelfde stal gezet.
In het begin kon mijn veulen het echt niet naar haar zin krijgen daar. Ze werd weggeslagen, stond zielig in een hoekje en hooi was helemaal not done. Gelukkig is dat beter gegaan en heeft ze op zich haar plekje gevonden, zal wel onderaan de rangorde zijn, maar daar moet iemand staan denk ik dan maar.
Bij mij op stal was overigens een regel dat ze gewoon naar me toe mocht lopen als ik binnen kwam, in de loopstal als er iemand binnenkomt wordt ze direct weggeschopt, aangezien ze daar van mening zijn dat mensen naar een paard moeten lopen en niet andersom.
Nu komt het probleem, ze slaat naar iedereen die haar wil pakken behalve mij. Echter zeggen de mensen waar ze staat dat ik daar niet op kan vertrouwen, aangezien ze mij geheid ook zal pakken. Ze konden haar halster niet om doen die was afgerold, dus toen ik dat wilde gaan doen lukte dat meteen. Toch zeggen ze daar dat het paardje geen basis kan zijn voor een betrouwbaar paard in de toekomst omdat ze echt link is. Helaas moet ik hun wel serieus nemen, aangezien ze jaarlijks 15-20 veulens hebben en er zeker wel verstand van hebben.
De oorzaak kan een begin zijn naar een oplossing... er malen er meerdere door mijn hoofd:
1. Ik heb haar verwend (maar op wat voor manier dan? Ze heeft het toendertijd nooit bewust geprobeerd)
2. Ze voelde zich daar ernstig in de steek gelaten, heeft de 1e maand alleen maar van zich af moeten bijten en vertrouwd alleen mij nog maar
3. Doordat de mensen haar gingen wegschoppen is ze zich nu zelf gaan verdedigen en schopt ze ook naar hun als hun haar een keer willen hebben. Ik heb haar nooit weggeschopt als ze naar me toe kwam (behalve als ze aan het etteren was natuurlijk) dus ze weet dat ze bij mij veilig is.
4. Er zijn mss net als kinderen, veulens die niet geschikt zijn voor een creche ( Knipoog ) in dat geval kan ze eventueel naar mijn huis en bij ons op het land met wat schapen.... iemand daar ooit ervaring mee gehad dat een paard niet een groepsdier is? Mijn merrie kan iig niet in een kudde staan.

Mij is aangeraden haar te verkopen... Ik vind dat geen oplossing aangezien ze dan mss van handelaar naar handelaar gaat. iets wat helemaal nix is voor een beest wat nu zulk gedrag vertoond. Ik vind dat dit opgelost moet kunnen worden, en wil dit ook graag. Ik wil zo graag over 2 jaar met haar aan de slag gaan!

Het is een lang verhaal, sorry maar ik zit er behoorlijk mee... kan iemand me helpen?



kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 20:36

bedankt allemaal voor jullie reacties, hier heb ik zeker wat aan! Het is idd een jaarling die me erg aanspreekt. Haar moeder is een knappe merrie (v Ramiro) en vader is Padinus (voor de mensen die hier interesse naar hadden Knipoog )

Mijn oom (waar ze nu staat) zegt dat ze het eerste half jaar is verwend door mij... maar waarom heeft ze naar mij dan nog nooit getrapt in het eerste half jaar. En ik heb haar ook echt wel op haar kop gegeven als ze brutaal was! Boos! maar ook duidelijk beloond als ze braaf was
Ik heb zelfs regelmatig bij zijn veulens gekeken en vergeleken hoe hun er toendertijd mee om gingen en daar ook mijn manier op aan gepast!

Ik denk idd ook wel dat het komt daar de benadering naar haar toe. En de reden dat ze niet naar mensen toe mag lopen? Ik vroeg het me ook af, hij geeft als antwoord dat hij geen polonaise aan zijn lijf wil (als iedere jaarling dat gaat doen, wordt het iets te gezellig) snap ik ergens wel... maar ik ben toen maar een tijdje niet meer gaan kijken omdat ze er anders niets meer van snapte.*Naar mijn baasje mag ik wel lopen, naar die enge grote mannen niet, ik snap het niet meeeeeer*

Een andere aanpak zou haar denk ik wel meer liggen, maar ze heeft aan de andere kant wel een plaatsje gekregen in de kudde, ze mag nu gewoon tussen de andere veulens staan zonder dat ze haar iets doen. Ik ken nog wel een jaarling die alleen staat, als ze samen met die merrie op een weiland kan staan....

nog meer mensen die zoiets hebben meegemaakt of hier een idee over hebben?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 bezoekers