Rare vraag: paard loopt je achterna.... speels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Rare vraag: paard loopt je achterna.... speels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 17:08

Ik heb misschien een rare vraag: Verward

Maar gister was ik met mijn paard in de wei haar waterbak aan het schoonmaken. Aan de andere kant van de wei staat er ook een, ik liep er dus heen en ze kwam me (bijna piepend/schreeuwend) achterna lopen.

Toen ik weer van de ene bak weg liep naar de andere, maakte ze weer zo'n raar geluid en schudde met der kop en begon van die bokkensprongen te maken. Ik dacht: leuk, eens kijken of ze me achterna loopt in de wei....

Maar toen ik naar het midden liep kwam ze (meer aangestormd dan lopend) mij achterna, ik werd toch wel bang en liep gauw onder het stroomdraad door naar de andere kant Bloos! .

Nou is mijn vraag: ik lees dat veel mensen hier met hun paard spelen door ze achter hun aan te laten lopen/rennen. Maar is dit wel verantwoord, hoe weet ik dat ze me niet wil aanvallen??? Verward

Dat lijkt er namelijk op, als ze op je af komt stormen, ze heeft dan wel niet haar oren ofzo in de nek, maar vond het wel griezelig...

Is dit normaal??

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:12

Als ze niet met d'r oren naar achteren op je af speurt wil ze je vast niet aanvallen. Mijn pony doet het ook heel vaak en schud dan ook met z'n hoofd heen en weer, het is gewoon spelen.
Zolang ze niet met d'r oren naar achter op je af komt rennen valt ze je echt niet aan. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lindsjah op 23-03-04 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:12

Gewoon goed rechtop blijven staan, zeker niet terugwijken als ze zo op je afkomt. Als je denkt dat ze je wil aanvallen, kun je gewoon even met je touw zwaaien om te tonen dat ze efkes te gek doet.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:15

Splash komt ook onwijs snel op je afgerent , en 2 meter voor dat ie bij je is drukt ie eindelijk eens op het knopje van zijn rem Haha! Hij heeft me nog nooit geraakt en staat altijd optijd stil Haha!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:17

Als ze te hard op je afkomt rennen dan moet je blijven staan, met je gezicht naar haar toe en op het moment dat jij het idee krijgt dat ze niet gaat stoppen, maak je je zo groot mogelijk. Zwaai dan in een keer je handen de lucht in. (zie het als steigeren, dit zou de leider in de kudde ook doen). Volgens mij ziet jouw paard dit als spelen, maar ze moet wel weten dat ze met jouw niet zo kan spelen als dat ze dat met een paard doe.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:21

haha dit doet mijn pony ook, bokkend en galloperend.. maar indd ook geen oren in dr nek. als je dan gewoon stil blijft staan en dr aan aaite geeft doet ze heel lief, dit heeft dus echt met speelsheid te maken....

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:24

Mikkie schreef:
Als ze te hard op je afkomt rennen dan moet je blijven staan, met je gezicht naar haar toe en op het moment dat jij het idee krijgt dat ze niet gaat stoppen, maak je je zo groot mogelijk. Zwaai dan in een keer je handen de lucht in. (zie het als steigeren, dit zou de leider in de kudde ook doen). Volgens mij ziet jouw paard dit als spelen, maar ze moet wel weten dat ze met jouw niet zo kan spelen als dat ze dat met een paard doe.


Als je idd liever niet hebt dat ze te dichtbij komt moet je idd doen wat Mikkie hierboven zeg , als ik dat bij Splash doe draait ie zich om en rent van me af....

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:37

Lindsjah schreef:
Zolang ze niet met d'r oren naar achter op je af komt rennen valt ze je echt niet aan. Knipoog


Grapjas!! Silly's moeder kijkt ook heel lief voordat ze je aan stukken wil rijten!!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:44

mijn paard doet dat n et alsik met hemin de bak bezig ben. weldoet hij het heel erg als ikmet hem aan de hand aan het wandelen ben. galoppeertie weg enzo, hoofd tussen de benen, gaatie steigeren. als ik dan mee ga rennen istie helemaalblij, net een veulentje af en toe enmeneer is al bijna 16 Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:52

spelen!! Gam nam vandaag ook weer eens het initiatief en daagde me uit. Ik lach me dan rot om hem met zijn stoere bokkesprongetjes. Maar hij is gelukkig, altijd voorzichtig met me.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:04

Mikkie schreef:
Als ze te hard op je afkomt rennen dan moet je blijven staan, met je gezicht naar haar toe en op het moment dat jij het idee krijgt dat ze niet gaat stoppen, maak je je zo groot mogelijk. Zwaai dan in een keer je handen de lucht in. (zie het als steigeren, dit zou de leider in de kudde ook doen). Volgens mij ziet jouw paard dit als spelen, maar ze moet wel weten dat ze met jouw niet zo kan spelen als dat ze dat met een paard doe.


Inderdaad, verder als het paard je achterna loopt dan ziet hij jou als leider. Zo oefen ik met jonge paarden aan de hand wandelen. Schuinachter me lopen, ik stil staan = paard stil staan. Zoniet beetje mopperen en terug duwen (eventueel met zweep in de hand naar achteren dreigen). Na een paar keer letten ze heel attent op je. En stoppen ze al voordat ik stil sta bij wijze van spreken. Dat is dus verantwoord Knipoog

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:25

oja die 2 van mij lopen me ook de hele tijd achterna als ik mest uit de padock haal. ik doe 2 stappen naar de volgende drol en die 2 mafketels lopen dan ook 2 stappen en gaan vervolgens op mijn lip staan kijken wat ik aan het doen ben. Erg lastig maar ook erg leuk.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:29

Tos wam zo ook altijd op mij af, en heeft nooit iets verkeerd gedaan
Mabel komt altijd heel stoer aangedraafd, kop der op en showen maar...
Een keer boe roepen en ze staat aan de andere kant, maar dat moet je er niet bij vertellen Schijnheilig

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:45

Die van mij doet dat ook, is idd speelzigheid.
Je moet alleen wel uitkijken dat je je niet te vaak de wei/bak uit laat jagen want dan kan het wel een dominatiekwestie worden......jij wijkt uit voor haar/hem dus ben je geen leider, want die gaat niet aan de kant......maar kan me wel voorstellen dat, als je het nog niet mee hebt gemaakt, het de eerste keer nogal intimiderend kan overkomen.....

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:46

ik zou het aanleren om naast je mee te lopen zonder touw maar nooit op zij springen laat haar maar schrikken door opeens je armen wijd te doen als ze op je af komt galopperen dan weet ze dat ze dat niet moet doen..

Snowywhite

Berichten: 85
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:46

Die van mij is af en toe ook zo debiel *LOL* !! En ik kan me voorstellen als je 600 kilo op je af ziet stormen dat je dan niet zeker weet of het spelen is. Haha! Gewoon goed opletten. En je niet bang laten maken. Anders kun je het beter niet doen. Of probeer het eens in de bak, dan is de ruimte wat kleiner en kan ze niet van een hele lange afstand naar je toe rennen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:14

die van mij is juist altijd heel rustig als ik er ben. dan komt ie gewoon rustig met zijn oren naar voren op me af en loopt met me mee. Als ik stop dan stopt ze ook en als ik weer verder loop volgt ze me weer. en als ik weg ga blijft ze nog even in de hoek van de wei staan kijken zo van waar ga je nu heen?

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:11

Zolang ze niks gemeen doen zie ik er geen kwaad in.
Die van mij doet dat ook wel eens en ik zie dan gelijk of ie het speels of kwaad bedoeld, die van mij doet dat alleen uit joligheid, spelen dus.

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:58

Anton doet het ook, hij doet het spelend, jou pony denk ik ook.
Anton vindt het gewoon gezellig als ik ben hem in de wei kom, als ik dan een stukje ren komt hij me ook achterna gegaloppeerd. Hij maakt er ook sprongen en bokken bij maar hij zou me nooit raken, hij is veel te zuinig op mij Ach gut .

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 16:24

Nou, als ik jullie hoor moet ik het meer zien als spelen....

Ik hoop dat zij het ook zo ziet *LOL* Ik ga straks weer ff naar der toe, en zal eens kijken wat ze gaat doen... ennuh

Ik zal blijven staan... uhhh hoop ik. En stoer kijken!

OK dan!

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:28

het is denk ik idd een vorm van spelen, als ze zo naar je toe gaat rennen enzo. dolly doet dat ook wel eens, dan komt ze echt keihard naar je toe rennen en op het laatste moment stopt ze of gaat ze opzij. het enige waar ik dan altijd erg op let is dat ik stil blijf staan, want als ik ineens opzij ga, en dat was net de richting waar zij heen wilde raakt ze in de war en heb je kans dat ze je plat loopt Knipoog
als ze je trouwens rustig achterna loopt is dat vaak een teken van onderdanigheid (oid)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:34

mijn shet kan dit ook zo leuk..van boom naar boom rennend..mijn broertjes pakt ze ook echt weleens..die rent ze achterna en ze pakt dan zachtjes met dr tandjes hun mouwen vast..
ze speelde dus echt..
sinds ik er een andere pony heb bij staan speelt ze liever met hem..

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:33

Kane doet dat ook heel erg. Op het moment dat ik in de paddock kom weet ie al dat ie mee mag en loopt ie braaf achter me aan Lachen Soms als ik hem niet rij dan maak ik er ook een spelletje van. Dan volgt ie me en jaag ik hem soms weg hoe vaker ik hem weg jaag hoe leuker hij het vindt. Lekker ff gek doen om me heen beetje bokken , beetje gillen om vervolgens weer naar me toe te komen stukje lopen en weer weg jagen Haha! Altijd een komisch gezicht

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:36

mijn shetlander loopt ook altijd achter me aan
maar met andere bedoelingen Tong uitsteken
als je dan even niet oplet bijt hij je gewoon

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 17:52

Jaag ze vaak maar beetje speels weg....en dan hebben ze zelf wel de neiging om 20x keer het land door te racen....dusss zijn ze weer even bezig. Zorg iig dat ik degene ben die de baas blijft. Ze mogen alleen in de buurt komen wanneer ik dat toesta. Vind ik het niet prettig, dan jaag ik ze weg....