psychisch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 15:54

hallo,
Zoals sommigen weten heeft Nescio last van zijn rug gehad doordat het zadel (door de zadelmaker!) verkeerd opgevuld was. Ik heb hem nu 2 maand niet gereden, en wil weer beginnen met het zadel erop te leggen voor het longeren. Het zadel is opnieuw opgevuld. Alleen word Nescio nu nog steeds erg boos als je het zadel erop legt. Als je geen zadel erop hebt, mag je er op drukken wat je wilt, het doet hem geen pijn.
Is dit psychisch, en hoe en wat kan ik het verbeteren? Verward

Groetjes! Irene

p.s. met nescio gaat het nu super! OK dan!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:07

Ik denk dat je paard het 'vertrouwen' in het zadel weer moet krijgen, en dat je gewoon moet doorzetten om hem te overtuigen dat het zadel nu geen pijn meer doet Lachen

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:10

het lijkt wel alsof ik je over Wjukkel hoor praten. Ook heeft Wjukkel tijdens het rijden nog steeds rariteiten, het is net een bommetje die er op elk moment vandoor kan gaan Scheve mond

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 02:19

Misschien kun je er beter een paardenfysiotherapeut bij laten komen?
Je hebt nl wel de oorzaak van het probleem weggehaald, maar dat betekent niet dat het probleem dan ook weg is.
Dus oorzaak was het zadel, probleem was rugpijn.
Doordat je zadel nu wel goed is, betekent dat niet dat de rugpijn dan ook weg is.
Maar dit kan een fysio dus voor je oplossen.

Ik vraag me trouwens af of alleen het zadel opnieuw opvullen wel genoeg is.
Past hij nu echt goed?
Heb je er iemand met verstand naar laten kijken?

Ik weet wel een goeie fysio, als je interresse hebt, moet je me maar even pbĀ“en, dan sla je waarschijnlijk meteen 2 vliegen in 1 klap, deze heeft nl ook echt verstand van zadels.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 02:58

Ja,dat denk ik wel. Ik train ook een paard die nare ervaringen heeft overgehouden aan het slecht rijden met een niet passend zadel.
Ik ben daar van overtuigd omdat het bijna onmogelijk is om op te stappen. Ik rijd dat paard altijd eerst zelf, als na 10- 15 minuten de eigenaresse er op stapt, doet ze helemaal niets meer. Bovendien is ze dan ook rustig.
Het nadeel bij dit paard is dat ze vreselijk slecht is gerden, puur op de voorhand. Dat zijn we dus nu aan het corrigeren. Dat gaat heel erg goed want na 10 minuten wordt ze erg rustig en schiet ze niet meer weg voor je been. Ze krijgt dus vertrouwen in de nieuwe manier van lopen met iemand op haar rug. We leren haar dus dragen en dat is erg aangenaam voor een paard. Het enige wat wij doen is rustig blijven en het dier erg veel vertrouwen geven. Dus met respect behandelen. Paarden vergeten nare ervaringen, zeker met pijn of angst of een combinatie ervan, niet erg makkelijk. Wij gaan dus gewoon heel rustig om met haar en geven haar alle tijd die ze nodig heeft. Het is moeilijk in te schatten maar je moet ervanuit gaan dat je een flink aantal keren moet rijden op de nieuwe manier die zijn plezierig is gaan vinden. Dan zal die negatieve ervaring langzaam gaan slijten of in ieder geval het grootste gedeelte. Hoe vaak dat is, is moeilijk te zeggen omdat dat verschilt per paard en afhankelijk is van de deskundigheid van de ruiter.
Een fysiotherapeut laten kijken, is denk ik een goed idee. Maar die kan niet toveren: die kan je enkel de rust geven dat er niet iets ernstigs meer is waardoor je met een gerust hard aan het werk kan. Jij moet het immers samen met je paard oplossen. Wij adviseren altijd, het liefst elke dag 10 minuten, stappen over balkjes aan de hand. Heel makkelijk en heel effectief. Daarnaast moet je deskundige begeleiding zoeken van iemand die je paard recht kan stellen= problemen die zijn ontstaan door middels van rijden dus zeg maar natuurlijk corrigeren met alle respect naar het paard. Wil je meer weten PB me dan even anders wordt het verhaal zolang.

Maar het kan echt helemaal goedkomen hoor

sweetlady
Berichten: 28
Geregistreerd: 01-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:29

het kan micschien dat je zadel toch wel iets drukt, dat je het zelf niet in de gaten hebt, het zit natuurlijk wel strak om het paard heen he!