Energiearm voer en tips tegen verveling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Energiearm voer en tips tegen verveling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 13:00

Hoogstwaarschijnlijk krijgt Tjalko 6 weken boxrust voorgeschreven ivm een peesblessure. Ik vraag me nu af wat ik het beste kan doen met zijn voerschema.

Ik heb heb hem nu (heeft nu tot vrijdag iig boxrust) op 1/4 bix (sportbrok) staan (nog geen kilo per dag) en op 3 keer een goeie berg kuilgras. Een vreindin van me voert hem in de ochten een paar kilo peen bij en ik doe dat 's avonds ook. Ik vraag me af of dit voldoende is om hem te voorzien in zijn vitamines en mineralen en of ik misschien iets van slobber of muslie zonder eiwitten bij kan voeren. .. Iemand een idee?

Als Tjalko echt 6 weken boxrust krijgt, wil ik iets kunnen doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken. Ik heb een boekje besteld over paardenmassage, maar misschien dat jullie nog andere ideeen hebben?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:25

Alle brok weglaten en alleen ruwvoer geven...Mijn paard staat al ruim een jaar op enkel kuil een een halve kilo basisbrok per dag..Gaat prima..Wel onbeperkt ruwvoer aanbieden.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:26

Liksteen of een geurappel, maar niet ieder paard vind die dingen interressant Haha! Misschien kun je ook wel een radio in de stal op een veilige plek neerzetten, met het geluid zacht,heeft hij iets te luisteren Verward

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:27

Par haalt overal nogal veel energie uit, dus ben sinds een tijdje overgestapt op Subli pony brok en Dodsons en Horrels pasture mix *non heating*
Ze is al veel rustiger geworden maar krijgt toch alles binnen.
Ook heb ik het kuil vervangen door goed hooi, omdat daar ook minder in zou zitten.

Bij haar merk ik duidelijk verschil.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:37

van sportbrok overschakelen naar een onderhoudsbrok en dan geleidelijk aan nog wat minderen. Zeer grof stengelig hooi geven ofwel kuil en 1 portie per vervangen door stro. Zit zeer weinig energie in maar hij heeft toch wat te knabbelen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:38

Ik zou het kuil vervangen door 'droog' hooi, kunnen ze zoveel van eten als ze willen... Heeft ie de hele dag wat te doen.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:44

Tegen verveling: zo'n bal kopen met gaatjes erin. Brokjes erin en het paard is de hele dag zoet. Als ie ermee rolt, komen er steeds een paar brokjes uit. Het kan ook zijn dat ie er agressief van wordt omdat het niet snel genoeg eruit komt, maar over het algemeen werken die dingen prima!

leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:46

Hee marijn, wat rot voor je zeg en vooral ook voor Tjalko natuurlijk, weet je ook de oorzaak van de peesblesure..

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 13:50

Majo schreef:
Tegen verveling: zo'n bal kopen met gaatjes erin. Brokjes erin en het paard is de hele dag zoet. Als ie ermee rolt, komen er steeds een paar brokjes uit. Het kan ook zijn dat ie er agressief van wordt omdat het niet snel genoeg eruit komt, maar over het algemeen werken die dingen prima!


Dit soort dingen mogen dus juist niet! Hiermee stimuleer je dat je paard tegen een bal aan gaat schoppen en dat zal de pees niet ten goede komen...

Leonci: geen idee hoe hij eraan komt. Hij liep van de ene op de andere dag ineens kruepel. Den dus dat hij is uitgegleden in stal...

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:59

Majo schreef:
Tegen verveling: zo'n bal kopen met gaatjes erin. Brokjes erin en het paard is de hele dag zoet. Als ie ermee rolt, komen er steeds een paar brokjes uit. Het kan ook zijn dat ie er agressief van wordt omdat het niet snel genoeg eruit komt, maar over het algemeen werken die dingen prima!


Zo'n bal is een dure oplossing voor zo'n korte tijd.
Ik zou de brok minimaliseren, onbeperkt hooi en voor de vitamines heeft Pavo speciale koeken. Een tot twee koeken, afhankelijk van hoe groot het paard is, per dag is voldoende voor de volledige vitamine- en mineralenbehoefte.