Paard dat bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Paard dat bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 22:20

heej bokkers,
ik had laats een bericht gezet over een paard van een meisje van stal dat bijt. Nu heeft dat zelfde paard haar onder haar oog gebeten!!! Dit kan gewoon niet vind ik!!!!
ze was te laat om hem een klap te geven, mAaar dit kan echt nog een keer goed uit de hand lopen.
wat kan ze hier nou aan doen?¿? Verward

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:22

Een flinke mep geven! elke keer weer.
Heeft ze niet gedaan zeker toen hij gebeten had?!

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 22:23

neej want toen schrok ze zo, en daarna is het al te laat....

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:25

Waarom bijt het paard?
uit angst, van pijn, om te spelen, uit dominantie, uit valsigheid (denk erom, een paard word niet vals geboren, en het heeft dan dus een oorzaak)
Als je de oorzaak weet kan je het probleem verhelpen.

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 22:27

nou ik moet eerlijk zijn toen hij voor het eerst op stal kwam staan heeft hij dat nooit gedaan, ze heeft hem toen ook niet goed verzorgd laat ik maar zeggen. daar hebbe we op stal nog een hele discussie over gehad. en nu gaat ze er weer goed mee om. maar hij bijt nu wel en niet alleen haar maar iedereen...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:36

Konsekwent een mep verkopen, iedere keer dat hij het probeert/doet }> !
Als het mogelijk is, zou ik hem terecht wijzen, nog voordat hij gebeten heeft !
Dat betekend, dat als je in z´n buurt staat, je hem voortdurend in de smiezen moet hebben en dan het liefst vanuit je ooghoeken Knipoog , hij moet niet doorhebben dat je hem in de gaten houdt ...
Als hij aanstalten maakt om te happen .... pats, aan de zijkant van z´n mond!
En voor de mensen die menen dat ze hierdoor kopschuw worden Knipoog : dat valt reuze mee hoor, ze weten verdraaid goed waarom ze gestraft worden!
Wij hebben (hadden Knipoog ) ook zo´n kandidaat op stal; een jong ruintje, op zich een hardstikke lief beest Lovers .
Als ik naast z´n box sta en met iemand sta te beppen of naar de shetti´s kijk, kwam´ie ook steeds een beetje aan m´n schouder "happen". Ik duwde hem dan gewoon weg, maar dat hielp ook niet erg Scheve mond .
Hij bedoelde het nog niet eens kwaad, maar het duurde een dag of wat, toen ik door kreeg dat ´ie steeds opdringeriger begon te worden!
Toen ben ik "hardere" maatregelen gaan nemen Clown en na 2 dagen had ´ie door dat ik hier niet van gediend ben, probleem opgelost OK dan! !

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:38

Hoi allemaal,

Ikzelf heb ook een paard gehad wat beet en sloeg naar alles wat bewoog. Duidelijk was dat hij een slechte jeugd had gehad, donkere stal, veel geslagen en slecht verzorgd. Het diertje kende geen liefde. Met een hoop geduld en zeker niet slaan heb ik het minder gemaakt. Je hebt er echt heel veel geduld voor nodig. Straffen door je stem te verheffen helpt en belonen als hij het zachtjes doet. Slaan werkt zeker averechts. Eventueel kun je wel terug bijten op dezelfde plek waar hij bijt. Maar ik blijf zeggen met geduld gaat het ook weg. Helemaal uit eigen ervaring op het laatst sabbelde hij. Daarom zeg ik belonen als het zachtjes gaat. Jammer dat het meisje een tijd niet goed voor haar paardje gezorgt heeft ze zou het nu met veel geduld en liefde goed moeten maken.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 22:39

Hoe niet goed verzorgd? verwaarloosd, slecht behandeld, te lief geweest?
Hoe bijt het paard?
met de oren in de nek en bek open? (angst, dominantie)
oren naar voren? (speels)
heel snel en onverwacht?(reactie op een pijnprikkel)

Slaan helpt niet altijd, probeer eerst de oorzaak op te sporen.

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 08:18

nou ze kon gewoon niet zo goed met hem omgaan, in het begin luisterde hij goed, gaat ze alsnog sporen kope. Bloos! beetje onzin vind ik als het paard gewoon goed luisterd. en ze kan er nie mee omgaan ze trapt maar wat in het rond en hij kreeg toen ook een wondje daar. en hij wou ook na een tijdje nie meer voor haar lopen. hij had geen respect meer voor haar, hij bleef gewoon stil staan en je kon doen wat je wou maar hij kwam niet vooruit. en hij doet het heel onverwacht dat bijten, als je gewoon voor z´n stal staat grijpt ie je ineens in je arm. maar niet met z´n oren naar achteren, maar als je met hem gaat lopen en wat druk op het halstertouw geeft of er aan trekt gaat hij je ook bijten, maar dan ook nie zachtjes nee echt hard!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:33

Ik ben met mijn paard inmiddels met een anti-bijtcursus begonnen. Die van mij bijt namelijk om te spelen, gaat ie eerst lekker kriebelen enzo, en dan is het opeen HAP!! Nu ben ik dus de hele tijd aan het aaien en kriebelen en klooien bij zijn mond, zodat hij eraan went dat ie mag spelen, maar dat het bij spelen moet blijven. Iedere keer als ik hem aai en hij probeert te happen krijgt hij een zacht, corrigerend tikje tegen zijn neus. Ik moet zeggen dat het heel goed helpt, en hij is zelf ook veel vrolijker, omdat hij niet iedere keer een keiharde dreun krijgt. Soms helpt slaan gewoon niet...

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:09

mijn verzorgshetje is nog maar 9 maanden, dus heeft (gelukkig) nog maar kleine tandjes, maar ze probeert je wel vaak te bijten. gewoon om aandacht te trekken. als ik met mn rug naar haar toe sta bijt ze in mn kont (ik heb een lekkere kont Knipoog ) maar dan krijgt ze altijd een tik op haar neus, en als ze aan iets knaagt wat niet mag ook. het helpt heel goed, een maand geleden beet ze zovaak het kon, nu weet ze dat ik het niet wil en doet ze het niet meer. ja soms uit speelsigheid, maar het is een veulen he als ik nu in haar stalletje zit en haar kriebel, gaat ze me terugkriebelen en mn jas likken Lovers
maar gisteren was er een vriendinnetje van me mee (9 jaar) en t shetje d8 gelijk: lekker hapje, dus die zet zn tanden in haar jas. meisje geschrokken, ik boos, pony verbaasd. maar toen ze een tik had gehad heeft ze het niet meer geprobeerd Haha! (de shet dan he)
gewoon consequent zijn

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:38

Een tik geven denk ik, een paard dat een ander paard gemeen bijt bv. in de wei krijgt ook een pak slaag terug hoor. Paarden lossen dit onder elkaar ook op met "geweld". En je wilt toch dat hij denkt dat jij het dominante paard bent. En de baas van jullie tweeen.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:01

eVeLyNtJuHhH schreef:
neej want toen schrok ze zo, en daarna is het al te laat....


Dan vind ik het niets gek dat hij nogsteeds bijt.
Daarna is helemaal niet te laat.
Hij heeft dan toch gebeten met niet slaan stem je dat toe, wél een mep geven juist tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:07

Lucky beet mij ook het was dan wel speelsigheid (oren naar voor) maar het ging steeds harder op een gegeven heb ik hem een dreun gegeven..ik was het zo zat..
Maar het heeft wel geholpen! Hij doet het niet meer!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:59

Slaan enz zou ik dus niet doen. Slaan zit vaak vlakbij agressie en dat maakt het enkel maar erger.

Wil je dit probleem oplossen, dan moet je eerste de oorzaak weten. Als je niet weet waarom het paard dit doet, dan kun je het ook niet juist oplossen.

Het is heel moeilijk om dit zo hier op te lossen, maar er moet zeker iets gebeuren. Dit word gewoonweg gevaarlijk.

Ik kan alleen zeggen haal iemand er bij die hier ervaring mee heeft en die dit zonder veel geweld en diervriendelijk kan oplossen. Ik zou zelf ook wel willen komen, maar het is wat ver weg. Of ze moet met het paard naar mijn clinic komen.

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:14

Bij mijn paard als hij speels wil happen speel ik ff mee maar als hij moet ophouden maak ik het eerst duidelijk met mijn stem als hij dan nog niet ophoud heeft hij het er zelf naar gemaakt... Een mep dus...
Ooeh wat zijn wij gemeen Extreme duivel
Een meisje bij mij op stal dat paard heeft moeite met naar binnen gaan in de stal na een paar keer zijn hoofdgestoten te hebben...
Hij is pas 2½ jaar en wil dus ook altijd uitproberen dat doet hij dus ook maar dat moet hij niet uitproberen bij de eigenaar.
Die krijgt een mep als hij gaat zitten klooien als hij heel hard gaat trekken of een stuk omhoog gaat...
En als hij het dan nog niet doet dan krijgt hij die hengstenketting tegen hem aan.
Het klinkt zielig maar je krijgt er later alleen maar last van anders.
Je kunt beter consequent zijn dan alles toe laten...
Het kan ook dat het paard het uit angst doet... of sja klinkt raar dat hij denkt dat hij boven jullie staat...
Ik denk dat je ook moet proberen vertrouwen te zoeken op een een of andere manier...
Dat paard van 2½ jaar weet dondersgoed dat hij het niet mag maar nog wil hij spelen sja hoort bij zijn leeftijd... Haha!

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:17

gewoon kijken wat er mis is als je elke keer een knal geeft maak je hem ook alleen maar vals want je gaat steeds eerder slaan

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:35

Natal beet uit dominantie, ik ben hem gewoon gaan vastzetten in de stal, bij poging van bijten hup pats op zijn borst als hij echt raak bijt tik op zn neus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:01

Pasja schreef:
Bij mijn paard als hij speels wil happen speel ik ff mee maar als hij moet ophouden maak ik het eerst duidelijk met mijn stem als hij dan nog niet ophoud heeft hij het er zelf naar gemaakt... Een mep dus...
Ooeh wat zijn wij gemeen Extreme duivel
Een meisje bij mij op stal dat paard heeft moeite met naar binnen gaan in de stal na een paar keer zijn hoofdgestoten te hebben...
Hij is pas 2½ jaar en wil dus ook altijd uitproberen dat doet hij dus ook maar dat moet hij niet uitproberen bij de eigenaar.
Die krijgt een mep als hij gaat zitten klooien als hij heel hard gaat trekken of een stuk omhoog gaat...
En als hij het dan nog niet doet dan krijgt hij die hengstenketting tegen hem aan.
Het klinkt zielig maar je krijgt er later alleen maar last van anders.
Je kunt beter consequent zijn dan alles toe laten...
Het kan ook dat het paard het uit angst doet... of sja klinkt raar dat hij denkt dat hij boven jullie staat...
Ik denk dat je ook moet proberen vertrouwen te zoeken op een een of andere manier...
Dat paard van 2½ jaar weet dondersgoed dat hij het niet mag maar nog wil hij spelen sja hoort bij zijn leeftijd... Haha!


Dit deed Lucky dus ook..speelsigheid en ff laten merken dat hij bovenaan stond..nadat hij een dreun heeft gekregen is hij weer terug op zijn plaats gezet en kan ik er weer alles mee doen..!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:21

Laat haar aub professionele begeleiding zoeken met dat paard voordat het paard de stempel "vals" krijgt en in de worst moet!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:32

bijt=tik
ik vind niet dat je dit moet kunnen verdragen,om wat voor reden ook.

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 10:08

hij bijt ook als hij in stapmolen moet, hij vertikt het altijd om in de stapmolen te gaan dus gaat hij maar stil staan of tijdens het lopen je even bijten. en dat is echt heeel vervelend. en als je dan kuilgras pakt dan loopt hij er wel in. maar ik zelf vind dat geen goeie manier, hij moet er ook ZONDER kuilgras gewoon normaal in kunnen lopen.(ik ben blij dat mijn paard nog nooit heeft gebeten) Bloos

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:44

Zo te horen een domunantie probleem. Alleen los je dit niet zo makkelijk op. Waarscheinlijk word hij nog gevaarlijker als je dit domunantie probleem probeerd op te lossen. Hij gaat vechten voor zijn positie en dan ben je niet blij. Toch moet dit opgelost worden. Laat haar dus eerst iemand er bij halen die weet hoe hij dit moet doen en laat haar zelf dan ook een paar lessen van hem nemen om er zelf ook mee overweg te kunnen.

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 16:42

ja maar ik ken eigenluk niemand die daar goed mee om kan gaan

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:47

Als een paard echt bijt om je mee te hebben (en dus niet zomaar eens achter je hapt) vind ik dat je hem een tik mag geven. Als een paard mij pijn doet krijgt hij een tik terug. Ik geef wel vaker een harde mep tegen hun borst (dat maakt veel lawaai en doet niet zoveel pijn als op hun hoofd en dominante paarden doen dit ook als een ander hen wil lastigvallen).