Welke hoefschoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Welke hoefschoen heb je gekozen en waarom?

Old Macs, omdat...
6 (12%)
Marquis, omdat...
8 (16%)
Smit-Rijssen, omdat...
13 (26%)
Easy Boot, omdat....
11 (22%)
Anders, nl....., omdat.....
12 (24%)

Totaal aantal stemmen: 50



DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 19:06

Ik heb een hoefbevangen paard die duidelijk pijn lijdt als er een ijzer ondergeslagen wordt.
Dus schoenen zijn voor haar een uitkomst. Ik gebruik ze nu al 3 a 4 jaar (nog steeds het eerste paar !! ) en vanaf stap één loopt ze er mee als een 3-jarige (zie is 19). Ze draaien nauwelijks tot niet en haar hoeven zijn al zo verbeterd dat ik haar nu al enkele keren zonder hoefschoenen heb kunnen berijden over het harde en kiezelige zandpaden.

Overigens heb ik voor mijn andere paard ook een paar OM's staan voor het geval het buiten sneeuwt/glad is, want met OM's loopt ze een stuk zekerder en geen last van sneeuwklompen.

Het hoefmechanisme is prima en uit onderzoek is ondertussen al wel komen vast te staan dat de vering stukken beter is dat van een ijzer. En een betere vering is dus minder belastend voor voet en pezen.
Dus voor mij schoenen (indien nodig) en geen ijzers !!


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:21

Mijn andere paard loopt ook al 9 jaar zonder, no problemo, maar bij een ex-hoefbevangenpaard kunnen dikke kiezels wel eens erg pijnlijk zijn nl Haha!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:59

pony25 schreef:
De schoenen zijn ervoor dat er geen steentjes in de hoeven blijven zitten en daardoor de want afbreekt

Ik gebruik Old Mac's (naar volle tevredenheid, maar dat terzijde) en ook mij gebeurdt het regelmatig dat er toch een klein steentje in de schoen terecht komt.
In de 3 jaar dat ik ze nu gebruik (hetzelfde paar !!! ) heb ik 2x af moeten stappen omdat Missy duidelijk last had van een steentje in haar schoen.

Misschien dat andere merken 100% 'afsluiten', maar die van mij iig niet. Dus ook met schoenen moet ik kontroleren of er geen steentjes in de hoeven blijven zitten na het rijden. Maar daar hebben ze toch hoevekrabbers voor uitgevonden Haha!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:30

Ik heb de mijne nog bij Kraemer in Duitsland besteld, maar tegenwoordig zijn ze ook in Nederland te koop.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers