hoe vaak train jij met je wedstrijdpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 20:03

ik ben benieuwd hoe vaak per week je echt intensief moet trainen om op wedstrijdniveau te komen. wil ooit misschien ook wedstrijden starten als mijn lijf het toelaat, maar ik vraag me af hoe vaak ik dan per week doelgericht moet rijden. en nog iets: is springen lichamelijk zwaarder dan dressuur? wat vinden jullie?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:10

Ik ben na de springles altijd helemaal op. Dan moet ik echt even een minuut of 10 kunnen zitten en wat drinken. DAn kan ik er zo weer een rijden. Maar dat ligt er oook aan wat je gewend bent. Ik ben gewend veel paarden te rijden dus dan word het allemaal wat makkelijker. Na de dressuurles ben ik eigenlijk helemaal niet moe.

Ik rijd mijn paard (die geen wedstrijden loopt) vrijwel elke dag. Het gebeurt zelden dat ik een dag niet rijd. Hij moet ook elke dag gereden worden want hij is zo fris dat hij anders doordraait als hij der niet uitkomt.

Ik denk dat je met elke dag rijden natuurlijk wel het hardste opschiet. Maar ik denk dat 4 x in de week ook genoeg is. Maar dan ligt het ook aan het nivo wat je wilt rijden.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:35

Tja, het ligt er maar aan wat je wedstrijdniveau noemt. Een paard dat goed in conditie is en netjes aangereden kan wel een B-proefje rijden. Het ligt ook aan je paard natuurlijk, ik 'dressuur' meestal niet meer dan drie keer in de week, dan nog een keer longeren en verder lekker buitenrijden. Springen is natuurlijk wel wat zwaarder, maar ook dat moet je natuurlijk oefenen, dus dan merk je toch ook of je paard het aankan?

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:39

Ik train 4 x in de week en rijd Z-dressuur.
1 dag wordt hij door mijn instructeur gereden die ook een sprongetje met hem maakt en hij heeft 2 dagen vrij.

Voor mijn paard is dat een uitstekend schema, maar dat kan natuurlijk per paard verschillen.
Sommige paarden hebben het echt nodig om iedere dag te lopen, anderen juist weer niet omdat anders de verveling toeslaat.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:43

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-04-22 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:44

Ik train mijn paard 5-6 x in de week.
we starten L2
Ik rij hem zeker 3 x ong. een 1/2 - 3/4 uur. waarvan 1 x naar dressuurles.
Dan zet ik hem nog 1 x in de week aan de longe aan het werk. En 1 x de weg op. Lekker rechtgericht voorwaarts rijden.
Meestal heb ik op zat. wedstrijd, zoniet dan rij ik hem gewoon dressuurmatig of ik ga wat met hem springen.
Hy heeft altijd 1 x in de week vrij.
Ik train hem zo afwisselend omdat ie het anders zat word.

Maar dat verschilt natuurlijk per paard.

_________________
***COSTA = THE BEST!! (nou ja, meestal dan...)***

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: carlijn83 op 2001-12-11 19:45 ]</font>

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:45

ik rijd nu m1 dressuur. Maar als we buiten wedstrijden rijden rijdt ik veel meer nu heb ik zoiets van ik probeer hem nu wel op niveau te houden en zómers train ik hem weer extra om op hoger te komen! Ik rijd 1x per week les als ik dan les heb rijd ik hem de dag ervoor niet dan is die wat feller! Ik hoop wel 3/4 te rijden per week!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:53

Ik rijd zeker wel 5 keer in de week dressuur. Af en toe spring ik in de les. Dressuurles vind ik lichamelijk een stuk zwaarder (ook voor mijn paard) dan een dressuurles, maar dat komt ook omdat ik niet zo fanatiek spring.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:59

ik heb 1 keer in de week een wedstrijd, heel soms 1 week niet

dan heb ik de ene week 1 keer en de andere week 2 keer les
verder rijd ik hem dan nog 1 keer of longeer ik hem
ik rijd nu m1 dressuur, maar train hier niet heeeeel erg overdreven veel voor
ik probeer mijn pony gewoon happy te houden, en bij hem is het meestal het geval dat ie op een wedstrijd veel beter loopt dan thuis, al gaat het de hele week slecht, meestal is ie er wel weer op de wedstrijd

ik train dus niet heel veel en ben in 5 maanden van nix (jonge pony) naar m1 dressuur en l springen gereden

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 23:00

Ik rijd mijn paard waar ik L2 mee rijd 5x in de week, waarvan 3x dressuur, 1x naar buiten en 1x springen.
Ik rijd ook nog een 4-jarige, die rijd ik 3x in week (als ik tijd heb...), 2x dressuur en 1x naar buiten.

Ze lopen allebei als het weer het toelaat elke dag een paar uur buiten.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 23:00

Ik reed zo'n 3x per week, en reed toen L dressuur

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 23:10

3 a 4 keer in de week en dan rijd mijn moeder hem nog 1 keer in de week. Maar meestal maar 3 keer. (ligt er aan of ik springles heb, belangrijke wedstrijd e.d)

Pling Pling Pling

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 00:07

hai, wanneer me paarden in het cross seizoen zitten en ik heb er genoeg tiojd voor, train ik ze 2 keer per dag 3 kwartier ofzo. en dan nog in de molen.

Wanneer ik geen tijd heb, train ik ze tot ze fijn lopen en dan stop ik. En dan 1 keer springles, 2 keer dressuurles, 1 dag wedstrijd, 1 dag aan de fiets en 1 dag vrij en dan nog een dag dressuren.

Het licht net aan je paard hoeveel training hij/zij nodig heeft, ik heb mijn arabiertjes sneller op conditie dan de KWPNérs.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 01:50

Mmm,
Ik had Zeppie M lopen maar moet eerlijk zeggen dat ik meestal 1 x in de week trainde en soms 2 keer...

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 09:25

Ik train 3x per week (inclusief 1x les) en longeer 2x per week. Ik rijd nu L1. Als ik in het weekend een wedstrijd heb, longeer ik 1x per week. Ik zorg wel dat mijn paard 2 dagen per week rust heeft, want dat heeft ie echt nog wel nodig.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:00

Pablo loopt L2 dressuur en B springen, hij is 4 jaar oud, mijn moeder en ik rijden hem samen en zijn schema ziet er als volgt uit:

ma half uur les (Ma)
di 3 kwartier rijden + longeren (Ma of ik)
wo molen + wei
do om de week half uur les (ik) of 3 kwartier rijden + longeren (Ma of ik)
vr 3 kwartier rijden + longeren (Ma of ik)
za 1 uur springles (ik)
zo wedstrijd of wei (soms longeren)

Kortom, hij werkt heel regelmatig, dat heeft hij ook echt nodig. Mijn ervaring ook met andere paarden is dat je voor een constant resultaat toch heel regelmatig moet trainen. Dat kan overugens ook in een buitenrit, helaas is dat bij ons niet echt goed te doen, te drukke wegen.

Toevoeging:
ik vind springen fysiek zwaarder, maar na een half uur prive les dressuur ben ik ook aardig stuk.
_________________
Mijn herinnering!
Ik teken een wankel paard
en denk aan liefde

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-12-12 12:04 ]</font>

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:28

Voel me overdreven fanatiek: mijn paard komt er dagelijks met de hele groep eruit (buitenbak).
Verder rijd ik bij goed weer ongeveer 5 keer per week dressuurmatig, waarvan 1 uur priveles. Dat rijden varieert van 20 minuten (alleen loswerken) tot maximaal een uur (les).

Zomers longeer ik soms weken niet en nu met dit slechte weer een stuk vaker, omdat het onmogelijk voor mij is om dagelijks naar de binnenbak te gaan.

Dit paard heeft heel veel plezier in 't werk! Wanneer ik een tijdje fanatiek rij, dan vind ze dat geweldig, maar ook af en toe drie dagen alleen longeren/los laten is ook erg goed.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:50

ik denk dat het van je rijkunsten afhangt!
ja, echt waar, ik meen het!
Ik rijd gemiddeld denk ik 3 keer in de week, Peter haalt dat niet mijn zijn paard, maar zijn paard is wel een stuk verder dan Ten (okee, dat paardje is ook ouder), maar ik denk dat Peter gewoon ook een stuk handiger is! Hij doet iets 1 keer, hooguit 2 keer en dan is het klaar, terwijl ik wellicht 5 of 6 keer nodig heb, voordat het helemaal toppie is.

Ik denk dat dat ook de redeb is dat mensen als Sjuimpje en Janna helemaal niet zo heel veerl trainen met hun paarden: waarom zouden ze, het lukt ze in minder keren ook wel, nou, fijn voor het paardje toch? Ik zelf zal hgelaas iets vaker moeten rijden (maar ik heb niet het idee dat Ten daar nu heel erg mee zit hoor, grinnik!)

Naja, het is niet anders vrees ik.......

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:26

Ik rijd nu 5x in de week, 1x per week effe longeren en 1 dag in de week heeft Imker vrij. Je moet er wel op letten dat je wat afwisseling in je schema aanbrengt, want anders wordt het voor jou en voor je paard een sleur (vind ik dus)
Als ik een paar weken achter elkaar geen wedstrijden rijd, dan komt het wel eens voor dat hij 2 dagen vrij heeft.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 15:12

Ik probeer 4x per week te rijden, maar haal vaak maar 3x.
De rest komt hij los en vaak spelen we samen zodat hij wel beweging krijgt.
Longeren doe ik eigenlijk nooit
Jesper loopt (sinds zondag Haha! ) Z2 dresssuur.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 15:12

Het hangt denk ook heel erg van het type paard??

Als ik leys 3 dagen vij geef heb ik een probleem in zijn achterhand (spieren) ik train hem dus iedere dag. 2x per week aan de longeerlijn rest onder het zadel. De ene dag wat zwaarder dan de andere is ook maar net wat ik doe.

En net als steef ben ik na de springles dood. Maar meestal met een lekker gevoel.
Maare van een Lesje merilyn kan je ook behoorlijk moe worden *LOL* of was dat meer van mijn onvermoeibaar paard Frusty .

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 15:17

als ik een uur dressuur les heb gehad ben ik ook behoorlijk moe!
maar mijn instructeur houd me maar bezig (vriendelijke DRIL)
Spring les heb ik nog nooit gehad, wil ik wel gaan doen voor de fun.
en Joy loopt ook nog geen wedstrijden

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 15:20

Citaat:
Op 2001-12-11 19:03, schreef lonneke:
en nog iets: is springen lichamelijk zwaarder dan dressuur? wat vinden jullie?




Tja, ik vind dat beiden nogal 'makkelijk' vergeleken met bv. endurance. Als je over lichamelijk zwaar praat, nou, endurance is loeizwaar.
Stukken ernaast lopen (rennen) en kilometers in alle weersomstandigheden rijden door allerlei terijnen. Ook aan de training moet behoorlijk meer tijd worden besteed (met name boven de 60 km)

Jammer dat je maar 2 takken van de zeer uitgebreide paardensport noemt.... Maar goed, dat is een ander verhaal.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:10

carola ik denk meer dat lon zt te denken aan springen of dressuur en niet aan endurence.

Ik vind personlijk springen niet vermoeiend maar dat is omdat ik het niet fanatiek doe die keren dat ik spring is het 3 kwartier dressuur daarna balkjes lopen en 2 sprongetjes.
Ik kan soms helemaal kapot zijn na een dressuurles.

Zelf rijd ik 2 keer in de week dressuur waarvan 1 keer les 1 keer longeer ik en 1 keer rijd ik buiten of wedstrijd.
Ook ga ik nog 1 keer met 'm stappen buiten of zonder zadel of een eind wandelen of aan de fiets
hij staat overdag wel buiten dus hij komt er wel uit zou ie 24/7 op stal staan zou ik elke dag minstens wandelen

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:19

uhm, over dat vermoeiende, dat vind ik hartstikke meevallen, op dinsdag rij ik er 3 of 4 in de springles. En ik heb 2 keer per week dressuurles en daarnaast rij ik er dan nog 2.

En dan 1 keer in de twee weken Selectie training. Dat is 1.5 uur en dan45 min dressuur en 45min springen...

Ik denk dat het trainen niet alleen aan de ervaring ligt, maar ook welke tak van sport, en het ras...