Wat te doen met de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Wat te doen met de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 17:37

Nu de lente/zomer weer in zicht is gaan mijn pony's weer dag en nacht de wei op. Er zijn twee weilanden waar zij kunnen lopen. In de ene wei hebben ze al de hele winter gestaan, en op de andere wei hebben de pony's van een vriendin de hele winter gelopen. Er staat dus weinig tot geen gras op. Scheve mond
Maar nu het beter weer wordt, gaat het weer groeien. Als ik de situatie zo laat zoals ie nu is, hebben mijn pony's van de zomer dus geen gras en kan ik net zoals afgelopen zomer de hele zomer hooi bijvoeren. Scheve mond
Nu zijn er twee dingen die ik kan doen:

1. Een wei in 2 stukken verdelen en ze dus eerst voorin en dan achterin te laten lopen. Nadeel: is dat ze het voorste stuk dan helemaal kapot lopen en ik kans heb dat daar helemaal niks meer groeit van de zomer.

2. Mijn vriendin vragen haar pony's van de wei af te halen, die wei te laten rusten en ze daar een maandje heen brengen zodat de andere wei aan kan groeien. Nadeel: Deze wei een paar straten verderop. We zitten midden in de cursus van het koetsiersbewijs. Het is geen doen om als ze daar op de wei staan de kar en het tuig daar naar toe te slepen. Schijnheilig Andersom kan ook niet, de pony is aan de hand een drama, maar dat is weer een ander verhaal. >;)

Dus wat zouden jullie doen? Of hebben jullie nog andere ideeen? Alle tips zijn welkom...

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:41

Hoi,
Ik zou altijd in de winter maar 1 stuk gebruiken als ik jou was. Kunnen de ponys van je vriendin niet bij jou ponys? Dan heb je in de winter een wei, die wel stukloopt maar na een zomer rust weeer goed is. En in de zomer ook en goed land. En tja anders jou 1e optie maar dan bijvoorbeeld de ponys nu op t achterste stuk laten Lachen scheelt je een stuk door de bagger lopen als je ze in de zomer op t andere stuk hebt..
succes ermee

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:43

Kunnen de pony's van jou vriendin niet bij jou pony's? Dat lijkt me heel wat makkelijker.
En anders toch op delen hoor, dan heb je in ieder geval nog wat gras.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 17:46

Mijn vriendin dr pony's kunnen niet bij mijn pony's samen. Simpelweg omdat ik van de eigenaar van de wei maar 2 pony's op zijn wei mag laten lopen. Schijnheilig
Zij huurt dat andere weitje van mij onder, zelf heeft ze ook een weitje maar ze wisselt het gedruende de winter af om niet een vreselijke blubberzooi te krijgen. OK dan!

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:49

Dan toch maar je wei opdelen... En dat volgend winter ook gaan doen! Dan heb je iig gras komende zomer.. (wel balen dat de paarden niet samen mogen)

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:55

Gewoon opdelen, het groeit toch wel weer aan . Ook altijd tot grote verbazing van mij *LOL* . En wij hebben enorme hoeveelheden land en wij moesten ook afgelopen zomer bijvoeren Boos! .

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:54

Zou het inderdaad in stukken opdelen. Afgelopen zomer groeide er door de warmte bijna nergens gras. Waar ik zomers in het land sta hebben ze normaal veel te veel gras, zodat je blij bent als ze de koeien er tussendoor nog extra overheen laten grazen. Dit jaar was een stuk van 0,5 hectare met 2 paarden echt kaal; zelfs met verweiden wilde het door de droogte niet groeien. Zou daar dus niet teveel naar kijken. Bijvoeren is dan jammer, maar je paarden staan wel lekker buiten en dat is nog belangrijker toch?@

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 10:31

Ik denk inderdaad dat ik de wei gewoon in twee stukken ga verdelen.
Toch lijkt het me handig als mijn vriendin dr pony's van het andere weitje afhaalt, zodat ik mijn pony's eventueel na de cursus van het koetsiersbewijs op die wei kan zetten. Dan kan die andere wei weer even tot rust komen. OK dan!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:19

xtwisterx schreef:
Mijn vriendin dr pony's kunnen niet bij mijn pony's samen. Simpelweg omdat ik van de eigenaar van de wei maar 2 pony's op zijn wei mag laten lopen. Schijnheilig
Zij huurt dat andere weitje van mij onder, zelf heeft ze ook een weitje maar ze wisselt het gedruende de winter af om niet een vreselijke blubberzooi te krijgen. OK dan!


Dus zit jij met de blub. Als zei niet weg kan zou ik stukjes opdelen van de weide waar je nu staat.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 11:36

Het weitje waar mijn pony's van de winter hebben gelopen is niet zo blubberig geweest. Alleen het gedeelte voor bij het hek waar ze veel lopen. Het weiland van mijn vriendin wordt veel sneller nat, vandaar dat ik had gezegd dat ze mijn andere weitje mocht gebruiken. Zelf gebruikte ik m toch niet. En anders betaal ik voor een wei waar ik niks mee doe. OK dan!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:40

ja dat is ook waar. En zo'n kaal stukje voor het hek dat is idd bij ons ook.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:01

Kan je niet alle pony's in 1 wei doen (of idd in stukken verdelen).

Wij hebben 2 stukken waar de pony's de wintermaanden op hebben gelopen, nu zijn we ze geleidelijk aan weer op de andere 2 stukken aan het zetten om ze aan het gras te laten wennen.

Als ze gewend zijn dan blijven ze dus daar en dan gaan we de wei waar ze van de winter hebben gelopen rollen en bemestten en dan 6 weken laten rustten.

Zo heb ik altijd voldoende gras.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 20:54

naiade schreef:
Kan je niet alle pony's in 1 wei doen (of idd in stukken verdelen).

Wij hebben 2 stukken waar de pony's de wintermaanden op hebben gelopen, nu zijn we ze geleidelijk aan weer op de andere 2 stukken aan het zetten om ze aan het gras te laten wennen.

Als ze gewend zijn dan blijven ze dus daar en dan gaan we de wei waar ze van de winter hebben gelopen rollen en bemestten en dan 6 weken laten rustten.

Zo heb ik altijd voldoende gras.


Zoals ik al eerder schreef: Knipoog

Mijn vriendin dr pony's kunnen niet bij mijn pony's samen. Simpelweg omdat ik van de eigenaar van de wei maar 2 pony's op zijn wei mag laten lopen. Schijnheilig
Zij huurt dat andere weitje van mij onder, zelf heeft ze ook een weitje maar ze wisselt het gedruende de winter af om niet een vreselijke blubberzooi te krijgen. OK dan!