Bandages...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlotte_F
Berichten: 657
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Leiden

Bandages...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 18:49

Hoe kan ik zien dat mijn pony werkbandages nodig heeft en moeten ze er aan wennen?

En watvoor bandages/beschermers kan ik het beste kopen?

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:50

Zo te lezen weet je er erg weinig van, dus ik raad je ook aan om ze NIET te gebruiken, als je niet weet hoe je ze aan moet leggen kan het zelfs erg gevaarlijk zijn..

Charlotte_F
Berichten: 657
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 19:00

ik weet wel hoe ik ze aan moet leggen maar ik moet ze nu zelf kopen

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:43

Niet, paarden hebben in principe geen bandages nodig.
Als je de benen van je pony wil beschermen kun je beter peesbeschermers kopen, beschermen meer en zijn makkelijker.
Ze zullen waarschijnlijk de eerste passen hoog hun benen optillen, maar daarna vinden ze het meestal wel okee.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:47

Zou niet aan bandages beginnen. Gewone peeskappen voldoen prima en zijn veel makkelijker in het gebruik.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:55

Inderdaad. Ik begrijp echt niet dat mensen nog helemaal de benen gaan bandageren voor het rijden. En daarna ook nog es die dingen oprollen. Pff, ik moet er niet aan denken.
Bovendien heeft mijn paard er ook echt een hekel aan. Als wij bruiloft rijden met de rijvereniging, moeten we dus bandages om. Maar no way dat hij stil blijft staan, omdat z'n benen uitzetten, wat dus niet kan. En omdat het verrekes warm wordt onder die dingen (in de p&s stond 40 graden).

En men zegt ook dat paarden daar hele slappe benen van krijgen. Als je zelf ook altijd je benen inwikkeld, is het daarna ook weer vreemd om 'bloot' te lopen. Lijkt mij tenminste.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:07

Ik denk ook dat ze er slappe benen van krijgen. Eigelijk hebben paarden helemaal niets om hun benen nodig hoor.
Ik doe het alleen wel eens voor de foto, maar verder niet Haha!
Als je toch wat wil voor bescherming kan je beter peesbeschermers kopen...Enne...ze hoeven niet aan bandages te wennen denk ik...zorg eerder dat ze er NIET aan wennen.. Scheve mond

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:15

Je kunt inderdaad beter peesbeschermers en strijklappen kopen dan bandages want die gaan met een beetje warm weer ontzettend broeien.. Doe het ook wel eens voor een foto ofzo maar heb voor de rest altijd beschermers om.

LOTUS
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:50

JE KUNT BANDAGES GEBRUIKEN TER ONDERSTEUNING, VAAK ALS JE WAT ZWAARDER GAAT TRAINEN. ZORG DAT JE VAN BOVEN AF BEGINGT EN MET GELIJKE SLAGEN NAAR BENEDEN GAAT EN WEER OMHOOG. JE KUNT 3 METER BANAGES GEBRUIKEN. FLEECE.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:52

je capslock staat aan

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:55

LOTUS schreef:
JE KUNT BANDAGES GEBRUIKEN TER ONDERSTEUNING, VAAK ALS JE WAT ZWAARDER GAAT TRAINEN. ZORG DAT JE VAN BOVEN AF BEGINGT EN MET GELIJKE SLAGEN NAAR BENEDEN GAAT EN WEER OMHOOG. JE KUNT 3 METER BANAGES GEBRUIKEN. FLEECE.


Je hoeft niet zo te schreeuwen Knipoog

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:10

Vonnie84 schreef:
En men zegt ook dat paarden daar hele slappe benen van krijgen. Als je zelf ook altijd je benen inwikkeld, is het daarna ook weer vreemd om 'bloot' te lopen. Lijkt mij tenminste.
Wel mee eens. Ze krijgen er slappere pezen van ja. Alss je het een enkele x gebruikt kan het geen kwaad alleen als je ze vaker gaat gebruiken dan raken die pezen 'gewend' aan die steun van de bandages als het ware. Als je dan een keer zonder bandages gaat rijden zijn die pezen ineens die steun kwijt en dan kunnen ze een aardige opdonder krijgen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:12

mariska18"]
[quote="Vonnie84 schreef:
En men zegt ook dat paarden daar hele slappe benen van krijgen. Als je zelf ook altijd je benen inwikkeld, is het daarna ook weer vreemd om 'bloot' te lopen. Lijkt mij tenminste.
Wel mee eens. Ze krijgen er slappere pezen van ja. Alss je het een enkele x gebruikt kan het geen kwaad alleen als je ze vaker gaat gebruiken dan raken die pezen 'gewend' aan die steun van de bandages als het ware. Als je dan een keer zonder bandages gaat rijden zijn die pezen ineens die steun kwijt en dan kunnen ze een aardige opdonder krijgen.
[/quote]

Niet mee eens. Ik gebruik bandages tegen het aantikken in de zijgangen, niet omdat ik zijn pezen ondersteun. Bandages ondersteunen de pezen net zo min als peesbeschermers doen.
Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende soorten bandages en peesbeschermers, dat het risico van het oververhitten van de pezen nihiel te noemen is.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:17

maar tegen het aantikken kan je ook gewone peesbeschermers voor gebruiken als zou je het alleen daarom doen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:23

mariska18 schreef:
maar tegen het aantikken kan je ook gewone peesbeschermers voor gebruiken als zou je het alleen daarom doen.



Ieder gebruikt wat hij/zij prettig vind. Ik train thuis vaak met peesbeschermers en strijklappen, maar als ik op les ga, vind ik het wel wat verzorgder om met bandages of 3-in-1beschermers op pad te gaan, mede omdat ze dan ook al wat beschermd te trailer opgaan.

Ik heb ook geen zin om hier discussies over te gaan voeren, als je geen bandages wilt gebruiken, moet je dat ook zeker niet gaan doen, maar respecteer degenen die wel willen bandageren.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:24

ja, en bandages zorgen in ieder geval wel voor erg warme benen! Ik gebruik alleen peesbeschermers als ik buiten rij of ga springen...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:25

imker schreef:
3-in-1beschermers op pad te gaan

Wat zijn dat? Bloos

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:27

Lenn"]
[quote="imker schreef:
3-in-1beschermers op pad te gaan

Wat zijn dat? Bloos
[/quote]
dat vraag ik me eerlijk gezegd ok af

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:38

Afbeelding

Action (bst.nr.: 20004)
Deze 3 in 1 beenbeschermer zorgt voor een optimale bescherming en ondersteuning. Speciale schokabsorberende voering.
€ 81.66

van www.divoza.nl Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:44

Thanx Vonnie! Imker staat dus rondom in deze beschermers (ook van Action/Indra). Heeft ong. dezelfde werking als bandages (tegen het aantikken) en is makkelijker in het gebruik. Alleen helaas ook een klein ietsiepietsie duurder...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:48

ik gebruik idd ook altijd peesbeschermers en strijklappers,omdat ze anders alles aantikt en wondjes krijgt.
bandage's gebruik ik soms,omdat het dan leuk staat,mar meeste voor bescherming.

Charlotte_F
Berichten: 657
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 23:06

Maar wat kan ik nou het beste voor vervoer doen?, bandages of transport beschermers???

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:30

ik zelf heb daarvoor transportbeschermers,vind ik het beste ervoor Lachen
ze zien er niet voor niets.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 15:16

Van een dierenarts heb ik tijdens een ehbocursus geleerd dat transportbeschermers ondingen zijn en je je paard beter kan bandageren, helemaal t/m de kroonrand. Ikzelf gebruik lange lappen en bandageer dan het peesgedeelte. Zo kan ze niet op de bandages gaan staan en blijft alles goed beschermd vast zitten. Transportbeschermers kunnen nog wel eens loslaten of afzakken...

Voor tijdens het werk juist weer geen bandages omdat het dan te warm wordt! Maar ja, ieder z'n eigen ding...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:52

Antwoord op de vraag hoe weet je dat je bescherming nodig hebt: Als je paard zich zelf tegen de benen schopt/tikt (voor en achter) of als hij met zijn benen langs elkaar schuurt. (links en rechts)

Je hoort het, andere mensen kunnen het zien en als ze dit vaak en echt hard doen, hebben ze regelmatig wondjes aan de benen.

Peesbeschermers en strijklappen zijn inderdaad veel makkelijker in gebruik dan bandages. Daarbij hoef je er dan alleen maar op te letten dat je ze niet strak aan deoet, terwijl je bandages om doen echt moet leren van iemand die het al goed (!) kan.