Wat zouden jullie doen? Stal komt beloftes niet na

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Wat zouden jullie doen? Stal komt beloftes niet na

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 11:34

In november vorig jaar ben ik van stal veranderd en stal ik Ozis op een gloednieuwe pensionstal in Roosendaal. Ik heb het er altijd erg naar mijn zin gehad en de faciliteiten zijn er echt top OK dan! Klink allemaal geweldig natuurlijk maar helaas zit ik nu wel met een groot probleem Scheve mond

Toen ik daar voor het eerst kwam kijken werd er mij verteld dat er nog het een en ander moest worden aangelegd omdat het allemaal nog maar net opgestart was. Zo konden ze oa. nog geen weidegang bieden omdat het gras nog moest worden gezaaid ed. Goed, geen probleem, tot het voorjaar zouden de paarden iedere dag in de paddock gaan en daarna konden ze lekker de wei op OK dan!

Alle beloofde faciliteiten kwamen er...behalve de wei.... Het begint nu voorjaar te worden en van de week heb ik er dus naar gevraagd. Het antwoord verbaasde me toch enigzins... De paarden krijgen geen weidegang meer, ze willen er liever een buitenbak plaatsen...Daar ben ik natuurlijk absoluut niet blij mee Boos! ! De tijdelijke oplossing van de paddocks vond ik geen probleem maar om haar daar nu voor altijd in te zetten vind ik geen goed idee.... Volgens mij vinden de paarden er ook geen fluit aan om de hele dag in de paddock te staan Scheve mond En dat is dus al een groot probleem...

Daarbij nog het volgende... De paarden staan nu dus iedere dag in de paddock. Eerst was er mij verteld dat de paarden er s'ochtends vroeg ingaan en er s'middags rond een uur of 5 weer uitgaan. Het is nu echter al een paar keer gebeurd dat Ozis gewoon binnen blijkt te staan of dat ze er veel vroeger uit worden gehaald.... Afgelopen zondag was ik lekker vroeg en was ik om +- 13.45 al klaar met rijden en ik dacht nog: ''dan kan Ozis zo lekker weer naar buiten'' Dus ik wil haar net weer buiten zetten komt de staleigenaar eraan. Zegt hij, Kun je Ozis misschien binnen zetten want alle paddocks zijn nu bezet. Tja, dat is nou niet echt de bedoeling natuurlijk Toen stond ze dus weer de rest van de dag binnen....

Voor mezelf is het een perfecte stal maar als er geen weidegang mogelijk is voor Ozis dan denk ik niet dat ik daar blijf staan.... Hoe zouden jullie dit probleem oplossen? Toen ik daar kwam stallen heb ik er nog speciaal naar gevraagd en werd mij verzekerd dat die wei er zou komen Scheve mond Daarbij is het ook nog een behoorlijk probleem dat ik Ozis niet zomaar overal kan stallen... Mocht ik van stal wisselen dan moet ik in ieder geval weidegang, ruime stallen en een binnenbak hebben. (de bakbodem moet absoluut goed zijn ivm Ozis haar beenprobleem) En zie dat maar eens even te vinden Scheve mond

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:48

Is er misschien een mogelijkheid om met een aantal stalgenoten (of desnoods alleen) een weide in de nabije omgeving te huren?

Misschien is het een optie om de paddocks samen te voegen tot één groot geheel en inzaaien met gras?

Zo niet, en als de stal ook echt geen weidegang kan bieden in de nabije toekomst, dan zou ik als ik jou was toch op zoek gaan naar een andere stalling...

Natas

Berichten: 158
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:55

Ik zou denk ik ook kijken of je je paard in de zomer niet 2 maanden ofzo ergens anders op het land zou kunnen krijgen. Dan hoef je verder niks van deze faciliteiten te missen.

Verder denk ik dat als je paard een ochtend buiten heeft gestaan dat dat genoeg is. Vooral als er verder niks te doen is. (Ik bedoel als er geen eten in de paddock staat) Mijn paard stond op zijn vorige stal ook van 9 tot 5 in een bak zonder eten die vond er helemaal niks aan. Dan staat hij liever op stal, of op de wei.

Als je echt weidegang op stal wilt dan zou ik een andere stal zoeken.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:56

ik zou het bespreken met je stalgenoten, waarschijnlijk rekenen zij er ook op dat er weidegang is/komt. Misschien kun je het nog een keer bespreken met de staleigenaar, als meerdere mensen graag weidegang willen gaat hij misschein wel overstag. Ik hoop dat je het kunt oplossen, maar als het daar niet lukt zou ik als ik jou was toch op zoek gaan naar een andere stalling met weidegang.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:10

GAAN. Weidegang is voor mij absolute voorwaarde; al het andere is daaraan voor mij ondergeschikt.
Het is op elke stal wel iets. Goede verzorging van de paarden en weidegang zijn mijn criteria, de rest is mooi meegenomen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:21

Als die weidegang niet meer gerealiseerd wordt, zou ik direct opzoek gaan naar andere stalling!

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:26

Ik heb ook bij een stal gestaan waar weidegang beloofd werd. In het eerste jaar kwam ze ook veel buiten. Langzaam aan werd het steeds minder... Heb geprobeerd overleg te plegen maar de eigenaar vd stal had elke keer wel weer een andere smoes...

Uiteindelijk ben ik weggegaan en ze staat nu op een stal waar ze elke dag weidegang krijgt en dat is toch het allerbeste wat je kan doen!!!

Een paard MOET gewoon in de wei kunnen!!!!

Dus zoek een andere stal!!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:52

Als er geen weidegang mogelijk word en je paard regelmatig in de winter ook niet in de paddock kan of gezet word zou ik toch een betere plek voor mijn paard gaan zoeken. Straks word je paard ongelukkig en jij uiteindlijk ook. Succes met je beslissing.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:57

ik zou gaan. Weidegang is het belangrijkste.
Ik zou geen wei apart gaan zoeken vanwege de dubbele lasten. Ik zou toch om me heen gaan kijken voor een andere stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:05

Het komt er op neer dat je met mooie praatjes gelokt bent en nu komt er dus niks van terecht. Daarom zou ik eens om me heen gaan kijken naar een andere stal, waar ze al een wei (met gras!) hebben Knipoog.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:10

Kyra schreef:
ik zou gaan. Weidegang is het belangrijkste.
Ik zou geen wei apart gaan zoeken vanwege de dubbele lasten. Ik zou toch om me heen gaan kijken voor een andere stal


veel stallen zonder land vinden het geen probleem als je je paard op een zomerwei zet en reserveringskosten betaald voor je box. Dus geen dubbele lasten, vaak ben je zelfs goedkoper uit.

Maar als je paard ook niet buitenkomt in de paddock komt volgens afspraak moet er misschien eens over gepraat worden houwel de ervaring leert dat dat niet helpt...
Dus rustig aan maar eens naar een ander stalletje gaan kijken....

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:12

ikke schreef:
GAAN. Weidegang is voor mij absolute voorwaarde; al het andere is daaraan voor mij ondergeschikt.
Het is op elke stal wel iets. Goede verzorging van de paarden en weidegang zijn mijn criteria, de rest is mooi meegenomen.


mee eens. Wij konden ook op een superstal in de buurt gaan staan, binnenbak, stapmolen, direct aan de hei. Maar, géén weide, dus dan is het meteen uitgesloten, hoe tof het er ook is.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:14

ik zou naar een andere stal gaan..
ik zou mijn paard nooit ergens stallen waar hij niet de wei op zou kunnen!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:29

Tjee, Weidegang was mijn belangrijkst breekpunt om ergens voor een stal te kiezen! Want 20uur per dag op een stal is niet goed voor het paard. En ik heb een Fjord en ik vind dat ze minimaal overdag op de wei moet kunnen.
Nu mag ze tijdelijk van de DA niet op de wei, maar straks gaat ze natuurlijk weer wel.
Als er nog niet ingezaaid is, zou ik er niet van uitgaan dat ze voor de zomer al op de wei staan. Over het algemeen is het zo dat inzaaien in de herfst zorgt voor gras in het voorjaar, ga je pas in het voorjaar inzaaien dan heb je daar pas eind zomer/ herst profijt van.
En als je paard nu al minder met andere paardjes buiten in de paddock kan staan zonder duidelijke reden... Dan zou ik daar zeker niet blij mee zijn.

Chubby"]
Is er misschien een mogelijkheid om met een aantal stalgenoten (of desnoods alleen) een weide in de nabije omgeving te huren?
[/quote]
Of eens vragen bij stalgenoten wat die er van vinden dat er geen weidegang zal komen, wie weet heb je medestanders, en als iedereen voor weidegang is, is het raar omdat niet door te zetten.

[quote="Chubby schreef:
Zo niet, en als de stal ook echt geen weidegang kan bieden in de nabije toekomst, dan zou ik als ik jou was toch op zoek gaan naar een andere stalling...

Dat zou ik ook doen idd! Op zoek naar een andere stal waar je (je paardje dan Knipoog ) het wel zeker weten krijgt!
Succes, ik weet ook niet of je bij jullie makkelijk een andere stal met weidegang kunt vinden!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 13:59

Het is me in ieder geval duidelijk hoe jullie er over denken OK dan!

Citaat:
Is er misschien een mogelijkheid om met een aantal stalgenoten (of desnoods alleen) een weide in de nabije omgeving te huren?


Ik heb het er al wel over gehad met mijn andere stalgenoot (de rest is allemaal familie/goede vrienden en die zullen er natuurlijk weinig van zeggen Knipoog ) Mijn stalgenoot was er ook niet blij mee en heeft het toen zelf nog eens gevraagd. Ze kreeg hetzelfde antwoord en denkt er ook aan om weg te gaan als het niet veranderd. Aangezien de rest van de pensionklanten allemaal familie/vrienden zijn en er dus geen problemen mee hebben zullen ze het voor ons 2 waarschijnlijk niet veranderen Scheve mond

Een weide in de omgeving huren is opzich ook een optie maar dat zullen we dan even samen moeten bekijken. (ook qua kosten natuurlijk)

Als mijn stalgenoot er vanavond is zal ik eens vragen of ze samen met mij eens met de staleigenaar wil gaan praten. Als ik destijds had geweten dat die weide er niet zou komen was ik er uberhaupt al niet gaan staan Scheve mond En als ze echt niet van mening veranderen dan moet ik toch maar weer opzoek naar een andere stal.... Ik hoop dat er nog iets te regelen valt in ieder geval.

Even nog iets heel anders, wat vinden jullie van het volgende:
Sinds een tijdje is mijn paard begonnen met luchtzuigen. Eerste wou ik direct een band aanschaffen maar de staleigenaar leek dat nog niet nodig en adviseerde me om het nog even aan te kijken. Goed, gister kwam ik op stal en riep ik zoals altijd naar mijn paard. Er kwam dus geen koppie uit haar stal... Ik dacht eigenlijk dat er iets mis met haar was maar toen ik ging kijken zag ik dat ze een rekje in haar staldeur had gekregen. (zodat ze niet meer met haar hoofd uit stal kan) Dus ik meteen gevraagd waar het voor was zeiden ze: ''ja ze zuigt lucht en we hebben liever niet dat ze dat op het gangpad doet ivm de andere paarden'' Dit vond ik erg vreemd aangezien een paar paarden van de staleigenaar zelf al eeuwen luchtzuigen Scheve mond Ik vond dit dus eigenlijk niet zo leuk en ik ben bang dat het luchtzuigen dan alleen maar erger wordt ivm verveling. Kan ik hier wat van zeggen of is dit de eigenaar zijn goed recht?

Verder naast het ontbreken van de weidegang en het rekjes-incident van gister overigens niks slechts over mijn stal of staleigenaar. Het zijn hele aardige mensen die verder super voor de paardjes zorgen OK dan!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:58

Deze twee punten die je in bovenstaand bericht beschrijft zouden voor mij toch de doorslaggevende reden zijn om weg te gaan.

Mijn menig over luchtzuigen is de volgende. Paarden vervelen zich en ontdekken iets nieuws, luchtzuigen, om die verveling tegen te gaan.
Door een rek te plaatsen verplaats je het probleem alleen maar in de stal.

Ik lees dat je paard sinds kort begonnen is met luchtzuigen. Hij zocht dus afleiding in de stal, had dus te weinig afleiding of te veel spanningen op stal. Dit zou voor mij ook al een reden zijn om mijn paard daar weg te doen.

Door veel weidegang, structuur (weinig spanningen) en afleiding te geven, voorkom je dit probleem.
Weidegang staat voor mij op nummer 1 wanneer het om een stalling zou gaan.

Paarden zijn al zo ver verwijderd geraakt van de oorspronkelijke omstandigheden waarin ze leven. Laat ze daarom het grazen behouden.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:18

Spreek de eigenaar er nog 1x op aan, wat je toen hebt afgesproken. Als hij dan voet bij stuk houdt, dan zoek je lekker een andere stal.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:32

Zeker na dat tweede berichtje, wegwezen!
Er wordt niet aan afspraken gehouden en ze doen dingen zonder het aan jou te melden, allebei goede redenen om te vertrekken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:03

Ik kan maar een ding zegggen. Weggaan!! Een stalhouder die zich niet aan afspaken houdt over weidegang, paddockduur en nu weer zonder overleg een rekje plaatsen.

Waardoor je paard opgesloten wordt in een hokje zonder contact met andere paarden. ook al worden ze goed verzorgt je moet het toch hebben van een stalhouder waar je op aan kan.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:29

ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen, ik ben er mee eens: Weggaan! En zeker nu hij zomaar zo'n rek plaatst zonder met jou te overleggen, het gaat toch zeker over je eigen paard die ze een beperking op leggen: niet meer met haar hoofdje uit haar stal kunnen. En hij komt geen afspraken na. En je ziet zelf ook dat je paard er het niet na zn zin heeft want hij gaat luchtzuigen ,en zo te horen vind je het daar ook niet helemaal top meer!! Ze kunnen wel mooie faciliteiten hebben,maar dat is dan meer voor het baasje dan voor het paardje want die word er niet echt vrolijker op, en paardrijden doe je met zn 2e!!!

Ohw nu heb ik toch wel wat toegevoegd Haha! Tong uitsteken

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:14

Ook ik zou zeggen, ga hard op zoek.
Ze laten in al hun acties zien dat je niet van ze op aan kan. Het ene moment zeggen ze dit het volgende moment doen ze dat.
Probeer voor de zomer een nieuwe stal te vinden, dan kan je paard lekker in de wei staan van de zomer!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:20

Hoe groot is het stuk land waar je paard weidegang op zou moeten hebben en hoeveel paarden zouden daar op moeten staan.je hebt het over een buitenbak die er in de plaats moet komen.Als het de afmeting van een buitenbak is en er staan meer dan 3 paarden dan zou het ingezaaide stuk er binnen no time uitzien als een buitenbak...

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:28

Is het je bedoeling om je paard weidegang te geven en ook te blijven rijden, anders is het mss een optie om ergens voor een maand je paard op een weide te zetten en hem ook lekker vakantie te geven. Maarja een maand is erg weinig, maar net weer te lang als je paard niets te doen heeft voor de rest. Ik zelf zou nooit op een stal gaan staan als mn paard niet in een weide kan. Op onze stal word er ook een hele hoop beloofd en erg weinig nagekomen. Althans, nu wij iemand hebben die de stallen verzorgd gaat het wel beter, maar de beloofde binnenbak is er na 7 jaar nog steeds niet...en word bij iedere nieuwe klant belooft..

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 10:51

Gister heb ik nog even een gesprekje aangeknoopt met de staleigenaar wat betreft het hekje voor Ozis haar stal. Het antwoord viel me eerlijk gezegd een beetje tegen…. Ik heb gewoon netjes gevraagd of het hekje misschien weg mocht omdat ik vond dat mijn paard anders wel erg geïsoleerd raakt. Zijn antwoord was dat hij dat liever niet had omdat de andere het gedrag anders over zouden kunnen nemen. Toen ik daarentegen zei dat ik bang was dat het gedrag van mijn paard dan alleen maar erger zou worden zei hij dat hij daar niks aan kon doen. Met andere woorden, mijn paard is dus niet zo belangrijk Boos! … Toen zei hij dus dat ik het rekje er af mocht halen maar als hij mijn paard zou zien zuigen ging het rekje er direct weer op…. Daar schiet ik dus niet zoveel mee op aangezien het dan waarschijnlijk een ja nee spelletje zal worden…. Als ik er ben gaat het rekje eraf, ben ik weg gaat het er weer op… Tja, blijkbaar heb ik niet zoveel te willen Scheve mond … Wat ik hier nu weer tegenin moet gaan brengen…

Gister heb ik het ook nog met mijn stalgenootje over het weideprobleem gehad. Ook zij gaat weg als de wei er niet komt. Waarschijnlijk gaan we nu dus samen opzoek naar een nieuwe stal… Geen idee alleen waar ik die zal moeten vinden in de buurt…

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:20

IK zou eerst bij al je stalgenoten (in ieder geval die met wie je bevriend bent, of wel eens mee kletst) vragen wat zei ervan vinden en dan naar de staleigenaar. Ook zeggen dat je daarom op die stal bent gekomen. Samen sta je toch sterker.

Misschien is het inderdaad wel slim om eerst alvast eens rond te gaan kijken voor een andere stal. Als meerdere stalgenoten dat ook doen, heb je misschien wat meer om indruk mee te maken.

Anders: Gewoon gaan. Je ergert je er dan toch alleen maar dagelijks aan en dat is geen fijn paardrijden. Het moet leuk zijn om naar je paard te gaan en je moet daar kunnen ontspannen. Dat lukt alleen als je je daar fijn en op je gemak voelt... en dat is als het zo doorgaat duidelijk niet!