6-jarige hengst weiden met shetlander ruin???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

6-jarige hengst weiden met shetlander ruin???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 20:55

Nu ik toch serieus op zoek ben naar een leen-shetlander voor mijn kwpn-hengst, wil ik graag even weten of mensen hier ervaring hebben met het voor het eerst weiden van een hengst met een shetlander ruintje...
Mijn paard heeft dus vanaf zijn tweede levensjaar, toen hij uit de hengsten wei kwam, alleen in de wei gestaan.
Hij heeft een blauwe maandag bij schapen gestaan, maar daar wou hij mee "spelen" en dat kosste de schapen bijna hun wollige ruggetjes, hij trapte daar namelijk speels op Verward
In de hengsten wei was hij trouwens wel het sulletje, hij liep bij allemaal fjorden, maar die discrimineerde hem nogal, hij hoorde er niet echt bij Verdrietig

Nu wil ik graag een maatje voor hem in de wei, hij is namelijk liever op stal waar wij zijn dan in zijn uppie in de wei en nee, castreren is geen optie, hij is ziek op dit moment (artrose en ataxie) en mag zowiezo niet geopereerd worden, en dat was ik zowiezo al niet van plan.

Maar hoe zijn de ervaringen?
Zou hij het te gek vinden, of zou hij dat hele beestje af raggen Verward
Benieuwd naar ervaringen.

(Vandaar trouwens een LEEN-shetje, zodat ik niet met een vers gekochtte shet aankom, waar hij niks van wil weten).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:03

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het een succes wordt. Ik denk dat ie die shet afmaakt.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:13

is een kwestie van " vriendjes of niet" denk ik..
moet je gewoon proberen..

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:40

Tja, het is het proberen waard. Maar omdat hij al zo lang alleen gestaan heeft ben ik bang dat het niet gaat lukken.
Dennis is nu 7 en heeft wel altijd bij andere paarden gestaan. Hij vind het niet erg om alleen te staan(hij gaat zich na verloop van tijd vervelen, maar maakt er geen probleem van) maar in een groep(of dat nu merries, ruinen of hengsten zijn maakt niet uit) vind hij het gezelliger. Hij is niet extreem dominant en voor veulens is hij echt 'papa'(ook voor KWPN veulens die 2x zo groot zijn als hij zelf is Tong uitsteken ).

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:31

Een hengst en een ruin kan lang goed gaan, zolang de ruin maar ouder en groter is en zo 'natuurlijk overwicht' heeft.

een shetlandruin zal absoluut het onderspit delven bij zo'n kwpn-hengst. Was de shet een hengst, maakt ie nog kans; die kleine hengsten zijn heel fel, daar kon je kwpn-hengst nog wel van onder de indruk raken.
Zelfde als beide ruin zijn.

Overigens; die ponies raken er wel 'verpest' van kwa makheid. Reken er niet op dat ie na gebruik als speelbal geschikt zal zijn als brave kinderpony.

ahintofte
Berichten: 158
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: Nederhorst den Berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:37

Bij mij werkt het in iedergeval niet....shet maakt mijn hengst echt af als ie de kans krijgt.
Maar mijn shetlander is 10 jaar hengst geweest en denkt dus ook nog steeds als hengst...nee was geen goede combi!