Natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 18:17

Ik hoorde laatst iets over natuurlijk bekappen van paarden en ponies. Wie heeft daar ervaring mee? Ik hoorde ook dat ze daar dan eerst een tijdje kreupel van zijn ?! Ik heb wel op internet gekeken maar ik zou graag willen weten hoe jullie daar over denken.....
Groetjes.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:51


ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:52

Een paard hoort NIET kreupel te zijn na bekappen/beslaan. Mensen die beweren dat dat wel normaal is zijn dierenbeulen!
Kijk dus uit waar je mee bezig gaat, je bent niet de eerste die z'n paard naar de knoppen helpt met deze onzin.
Het is goed om je te oriënteren op wat er in de wereld te koop is, maar denk wel goed na alvorens het zomaar bij je eigen paard toe te (laten) passen. Precies zoals bij rijden is er ook bij hoefverzorging niet een methode de juiste voor alle paarden, je zult moeten kijken naar je paard en bedenken wat je ermee wilt en welke concequenties dat heeft.
Bedenk dat het meeste gewoon oude wijn in nieuwe zakken is, een leuk etiketje erop, graag natuurlijk dat is "in" en het verkoopt.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:56

Ik moet ook zeggen dat ik het niet helemaal eens ben met de 'natuurlijk bekappen manie' ... Paarden in vrije natuur leven veel anders als paarden hoe wij ze houden en gebruiken. Je erin orienteren kan natuurlijk geen kwaad en het zal vast eens goedpakken..Maar het is absoluut niet mijn ding..Waar komt die 'zo natuurlijk mogelijk manie' toch vandaan vraag ik me soms af?..

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:00

KellyenXena schreef:
Maar het is absoluut niet mijn ding..Waar komt die 'zo natuurlijk mogelijk manie' toch vandaan vraag ik me soms af?..


Vroeger had je paardenmensen, tegenwoordig mensen met paarden.
Het gros van wat heden ten dagen als nieuw en "natuurlijk" wordt gepresenteerd, is door Ernest van Loon al in de jaren '70 te boek gesteld en ook hij heeft die kennis weer afgekeken bij anderen *LOL* (geeft ie ook grif toe).

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:08

ikke"]
[quote="KellyenXena schreef:
Maar het is absoluut niet mijn ding..Waar komt die 'zo natuurlijk mogelijk manie' toch vandaan vraag ik me soms af?..


Vroeger had je paardenmensen, tegenwoordig mensen met paarden.
Het gros van wat heden ten dagen als nieuw en "natuurlijk" wordt gepresenteerd, is door Ernest van Loon al in de jaren '70 te boek gesteld en ook hij heeft die kennis weer afgekeken bij anderen *LOL* (geeft ie ook grif toe).
[/quote]

Bedankt voor je uitleg Knipoog Ik zie zulke zaken vaak nogal zwart zwit... Introduceer iets nieuws,verzin een mooi verhaal eromheen en u wordt slapend rijk..

Hiermee wil ik overigens niet ontkennen,dat er vast mensen/paarden zijn die ermee geholpen zijn.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:48

ikke schreef:
Een paard hoort NIET kreupel te zijn na bekappen/beslaan. Mensen die beweren dat dat wel normaal is zijn dierenbeulen!
Kijk dus uit waar je mee bezig gaat, je bent niet de eerste die z'n paard naar de knoppen helpt met deze onzin.



wat een onzin, natuurlijk loopt je paard niet goed als je de ijzers er af haalt. Mijn paard heeft ook een tijdje niet goed gelopen, maar er is altijd een overgangsfase. Ik laat haar sinds kort strasseren en ik ben er echt heel erg tevreden over. Geen slechte hoeven meer, geen ijzers, ze staat beter op haar benen, loopt beter. Ondertussen doet onze halve stal het al.
Daarbij is het inderdaad waar dat onze paarden anders leven dan wilde paarden, maar het gaat om de hoeveelheid beweging. Je kan dit dan ook niet doen als je paard 23 uur per dag op stal staat, maar ja da's zowieso niet echt goed voor een paard.....
Ik denk trouwens dat als het over natuurlijk bekappen gaat heel vaak gekeken wordt naar een of andere man in amerika, die kuddes wilde paarden onderzocht heeft. Strasser is weer iets heel anders, zij heeft een medische achtergrond, maar zoals gewoonlijk wordt alles onder hetzelfde kopje geschaard.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:24

ikke schreef:
Een paard hoort NIET kreupel te zijn na bekappen/beslaan. Mensen die beweren dat dat wel normaal is zijn dierenbeulen!
Kijk dus uit waar je mee bezig gaat, je bent niet de eerste die z'n paard naar de knoppen helpt met deze onzin.
Het is goed om je te oriënteren op wat er in de wereld te koop is, maar denk wel goed na alvorens het zomaar bij je eigen paard toe te (laten) passen. Precies zoals bij rijden is er ook bij hoefverzorging niet een methode de juiste voor alle paarden, je zult moeten kijken naar je paard en bedenken wat je ermee wilt en welke concequenties dat heeft.
Bedenk dat het meeste gewoon oude wijn in nieuwe zakken is, een leuk etiketje erop, graag natuurlijk dat is "in" en het verkoopt.


ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden OK dan!

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:36

Mist"]
[quote="ikke schreef:
Een paard hoort NIET kreupel te zijn na bekappen/beslaan. Mensen die beweren dat dat wel normaal is zijn dierenbeulen!
Kijk dus uit waar je mee bezig gaat, je bent niet de eerste die z'n paard naar de knoppen helpt met deze onzin.
Het is goed om je te oriënteren op wat er in de wereld te koop is, maar denk wel goed na alvorens het zomaar bij je eigen paard toe te (laten) passen. Precies zoals bij rijden is er ook bij hoefverzorging niet een methode de juiste voor alle paarden, je zult moeten kijken naar je paard en bedenken wat je ermee wilt en welke concequenties dat heeft.
Bedenk dat het meeste gewoon oude wijn in nieuwe zakken is, een leuk etiketje erop, graag natuurlijk dat is "in" en het verkoopt.


ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden OK dan!
[/quote]
logisch toch dat zo'n paard tijdje gevoelig/onregelmatig loopt. Je verandert de stand en de hoef moet weer genezen, mijn pony (25) liep kreupel met ijzers van welke hoefsmid ook, sinds ik haar natuurlijk laat bekappen is dit helemaal over, ja een heel heel klein beetje maar dat komt door haar leeftijd.

door de manier van bekappen zoals het normaal gaat komt en te veel druk op de hoefwand te staan waardoor deze loslaat van de zool en er dus een kier ontstaat waar lekker veel bateriën tussen kunnen gaan zitten. bij natuurlijk bekappen ronde ze e hoef iets waardoor de druk veel beter wordt verdeelt
Citaat:
Bedenk dat het meeste gewoon oude wijn in nieuwe zakken is, een leuk etiketje erop, graag natuurlijk dat is "in" en het verkoopt



en jij bent zeker in de ijzertijd blijven hangen met je ijzers????

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:02

lailapri"]
[quote="Mist"][quote="ikke schreef:
Een paard hoort NIET kreupel te zijn na bekappen/beslaan. Mensen die beweren dat dat wel normaal is zijn dierenbeulen!
Kijk dus uit waar je mee bezig gaat, je bent niet de eerste die z'n paard naar de knoppen helpt met deze onzin.
Het is goed om je te oriënteren op wat er in de wereld te koop is, maar denk wel goed na alvorens het zomaar bij je eigen paard toe te (laten) passen. Precies zoals bij rijden is er ook bij hoefverzorging niet een methode de juiste voor alle paarden, je zult moeten kijken naar je paard en bedenken wat je ermee wilt en welke concequenties dat heeft.
Bedenk dat het meeste gewoon oude wijn in nieuwe zakken is, een leuk etiketje erop, graag natuurlijk dat is "in" en het verkoopt.


ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden OK dan!
[/quote]
logisch toch dat zo'n paard tijdje gevoelig/onregelmatig loopt. Je verandert de stand en de hoef moet weer genezen, mijn pony (25) liep kreupel met ijzers van welke hoefsmid ook, sinds ik haar natuurlijk laat bekappen is dit helemaal over, ja een heel heel klein beetje maar dat komt door haar leeftijd.

door de manier van bekappen zoals het normaal gaat komt en te veel druk op de hoefwand te staan waardoor deze loslaat van de zool en er dus een kier ontstaat waar lekker veel bateriën tussen kunnen gaan zitten. bij natuurlijk bekappen ronde ze e hoef iets waardoor de druk veel beter wordt verdeelt
Citaat:
Bedenk dat het meeste gewoon oude wijn in nieuwe zakken is, een leuk etiketje erop, graag natuurlijk dat is "in" en het verkoopt



en jij bent zeker in de ijzertijd blijven hangen met je ijzers????
[/quote]

wel eens aan gedacht om gewoon een goede hoefsmid te nemen ?
Sorry hoor maar zie je niet wat voor onzin je schrijft ? Als je alle paarden in Ned neemt die op de traditionele wijze bekapt worden, hebben die allemaal zg losse wanden ?? Heel dit gedoe is gebaseerd op zg onderzoeken van 1 persoon (Jamie Jackson) bij wilde paarden in Amerika, die nog nooit onder het zadel zijn geweest, nog nooit asfalt gezien hebben, die geen parcoursen hoeven te springen. De hoeven van die paarden zijn onderzocht, er is geen rekening gehouden met het feit dat onder die omstandigheden de zwakste paarden een vroegtijdige dood sterven (is dus niet te vergelijken met het ned. paardenbestand)

Een hoefsmid hoort de natuurlijke stand van een individueel paard te respecteren, ook degene die natuurlijk bekappen, maar nee, een hoef HOORT er zo uit te zien, dus wordt die zo bekapt, dat is een utopie, niet haalbaar dus.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:13

ik heb 3 hoefsmeden geprobeert en loop nu stage bij een heel goede hoefsmid, zelf hij zegt dat het klopt, maar er simpelweg voor hem te weinig in e verdienen valt en zich daarom dus niet laat omscholen.

en er bestaan gellof ik ook goede hoefschoen waar kalkoenen in gedraait kunnen worden en ze dus gewoon een springparcoursje kunnen lopen.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:27

Ik hou het op bekappen, de natuurlijke manier zal wel fijner zijn.
Maar vergeet niet dat paarden niet gemaakt zijn om ruiters op hun rug te dragen. Nu worden ze wel nauwelijks voor niets anders gebruikt maar van oorsprong is het paard gemaakt om te grazen en voor te planten zeg maar.
Paardrijden is eigenijk onnatuurlijk, maar de mens (die van oorsprong ook niet gemaakt is om op een paard te zitten) houd nu steeds meer respect met zijn natuurlijke bewegingen.
Dat van het natuurlijk bekappen is afgeleid van wilde paarden, die nog steeds doen wat ze van oorsprong doen. Het paard op stal en onder de ruiter heeft een andere opdracht. andere bewegingen, ander voedsel,...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:39

Mist schreef:
wel eens aan gedacht om gewoon een goede hoefsmid te nemen ?
Sorry hoor maar zie je niet wat voor onzin je schrijft ? Als je alle paarden in Ned neemt die op de traditionele wijze bekapt worden, hebben die allemaal zg losse wanden ?? Heel dit gedoe is gebaseerd op zg onderzoeken van 1 persoon (Jamie Jackson) bij wilde paarden in Amerika, die nog nooit onder het zadel zijn geweest, nog nooit asfalt gezien hebben, die geen parcoursen hoeven te springen. De hoeven van die paarden zijn onderzocht, er is geen rekening gehouden met het feit dat onder die omstandigheden de zwakste paarden een vroegtijdige dood sterven (is dus niet te vergelijken met het ned. paardenbestand)

Een hoefsmid hoort de natuurlijke stand van een individueel paard te respecteren, ook degene die natuurlijk bekappen, maar nee, een hoef HOORT er zo uit te zien, dus wordt die zo bekapt, dat is een utopie, niet haalbaar dus.


Dat er alleen onderzoek is gedaan door Jamie jackson noem ik pas larie....
Ik ben het eens dat een paard niet kreupel hoort te lopen als er nieuwe ijzers ondergaan of als er opnieuw bekapt wordt.. MAAR als een paard ijzers gewend is is het imo niet meer dan normaal dat hij na het verwijderen van de ijzers gevoelig loopt op bepaalde ondergrond....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:41

Ik moet zeggen dat mijn paard er zelf mee begonnen is. Natuurlijk had Brenda al hele goede hoeven en heeft daarbij nooit op ijzers gestaan. Heb dat altijd al onzin gevonden. En onzin die me te veel geld koste.

Ik liet Brenda bekappen als het nodig was. Dus gewoon op de traditionele manier. Het duurde steeds langer dat het nodig was. Nu is het al 4 jaar geleden dat er ook maar wat aan gedaan is. En in die tijd dat ik me daar over verbaasde en met mijn eigen pony zelf bezig was. Kwam ik op internet dat natuurlijk bekappen tegen. Op dat moment snapte ik hoe het kwam dat Brenda al zolang niet bekapt hoefde te worden. En tot mijn nog grotere verbazing zag ik daar staan wat ik zelf bij mijn pony deed. En ja toen is het balletje gaan rollen.
Ik kan niet anders zeggen dan ideaal. Geen last meer van ijzers die los zitten of hoeven die te snel afslijten. Altijd mooie stevige op de juiste maat gehouden hoeven. Daarbij heeft mijn pony nog nooit zo goed gelopen als deze laaste jaren.

De omstandigheden waar ik mijn paarden hou is dan ook ideaal voor deze methode. De heledag buiten met inloop in loopstal. Verschillende gronden. Hard zacht nat enz. Een paard dat de hele dag op stal staat. Is voor deze methode inderdaat niet geschikt.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:25

lailapri schreef:
Je verandert de stand en de hoef moet weer genezen, mijn pony (25) liep kreupel met ijzers van welke hoefsmid ook, sinds ik haar natuurlijk laat bekappen is dit helemaal over, ja een heel heel klein beetje maar dat komt door haar leeftijd.

door de manier van bekappen zoals het normaal gaat komt en te veel druk op de hoefwand te staan waardoor deze loslaat van de zool en er dus een kier ontstaat waar lekker veel bateriën tussen kunnen gaan zitten. bij natuurlijk bekappen ronde ze e hoef iets waardoor de druk veel beter wordt verdeelt


Sorry,dit gaat dus nergens over..Zoals mist al zei,dan zou elk paard die op de 'normale'manier wordt bekapt dus een losse wand moeten hebben/gaan krijgen..Waar gáan dit soort theorien toch over Verward

Dat jou pony kreupel liep met ijzers van welke smid dan ook,wilt nog niet zeggen dat deze smeden hun vak niet verstonden of zomaar wat aanklooien.
Wij hebben ook een klant,met een haf met een vrij smalle wand en plaatjesrand..Hierdoor moet je zeer precies nagelen,omdat je best snel kans hebt op een nageldrukking.Er is gewoon weinig ruimte voor de nagel.En reken maar dat ze met een nageldrukking ook gaan kreupelen..
Waarom heeft dat natuurlijk bekappen dan de boel toch meteen gered? (no offence,zomaar een overpeinzing) Iets precieser nagelen,of gewoon op de normale manier bekappen was misschien al genoeg geweest.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:52

Lees nu maar eens de informatie die gegeven is op de site in reactie 1.
Een hoefijzer is per defenitie slecht voor een hoef omdat het hoefmachanisem (uitzetten van de hoef) niet werkt. ER is voldoende onderzoek gedaan naar deze manier van bekappen en het werkt voor duizenden paarden. Stasser is zelfs een expert in het behandelen van paarden met hoefbevangenheid! Zo heb je nog een hoop andere manieren van natuurlijke bekappen! Ik zie geen reden meer waarom ik ooit nog een ijzer onder de hoeven van mijn paard zou slaan!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:55

Josien kan het voor haar pony niet beter doen dan dat ze doet. Dit is ook natuurlijk bekappen; bovendien heeft ze blijkbaar het geluk in het bezit te zijn van een pony met keiharde hoeven. Een "surviver" dus Lachen en die zijn er gelukkig nog steeds.
Helaas is in de fokkerij lange tijd veel te weinig geselecteerd op de kwaliteit van de hoeven. Maakte niet uit, er kwamen immers toch ijzers onder ? Dit heeft in de loop der jaren de gemiddelde kwaliteit van de hoeven dusdanig aangetast dat de hoefproblemen steeds groter werden en veelvuldiger voorkwamen. Het gevolg is nu dat het nogal eens voorkomt dat de hoeven van verder uitstekende paarden een ramp zijn.
Niet zo gek dus dat sommige verstandige mensen zich dan eens achter de oren gaan krabben en zich gaan verdiepen in het hoe en waarom.

Je kunt je er vervolgens gemakkelijk vanaf maken en het afdoen met oude wijn in nieuwe zakken, maar ik denk dat het iets minder simpel ligt. Misschien is er met die oude wijn toch minder mis dan menigeen denkt.

Natuurlijk kan niet ieder paard bij het huidige gebruik zonder ijzers, en ik denk dan met name aan de mensport. Een paard met beste hoeven echter
kan veel meer zonder ijzers dan menigeen denkt. Een enduranceseizoen in klasse 1 of 2 kan prima zonder ijzers wanneer de hoeven van goede kwaliteit zijn. Het levende bewijs staat hier op stal, en dan moet er af en toe ook nog bijbekapt worden !

Mijns inziens zijn hoeven in de fokkerij veel te lang een ondergeschoven kindje geweest terwijl toch elk paard er zijn leven lang op zal moeten lopen.
Nog steeds zijn er hoefsmeden die bekappen op een manier alsof er vervolgens ijzers onder moeten. Ook wanneer dit helemaal niet de bedoeling is. Zijn ze nu eenmaal zo gewend. Hoeven worden dan dus voorbereid voor ijzers, die er vervolgens niet ondergeslagen worden. Een kind kan begrijpen dat dit niet deugt en dat dit anders moet. Dit anders kun je natuurlijk bekappen noemen of niet... whatever. Evengoed kun je stellen dat natuurlijk bekappen niet bestaat, want in de natuur werden hoeven nu eenmaal niet bekapt.
Hoe dan ook... streven naar hoeven die zoveel mogelijk lijken op natuurlijke hoeven lijkt me zo slecht nog niet.

Vanwege het gebruik door de mens (niet natuurlijk) is correctie nodig. Hoe ?? Ik zou zeggen: blijf zoveel mogelijk de natuur benaderen. En dat hoeft lang niet altijd te betekenen dat er ijzers onder moeten.

Uiteraard zijn er ook uitstekende hoefsmeden met liefde voor het vak die dat begrijpen. De smid hier wordt telkens weer lyrisch van de hoeven van het eerder genoemde paard ! Al is hij ook de eerste die toegeeft blij te zijn dat niet alle paarden zulke hoeven hebben Lachen Valt er voor hem geen droog brood meer te verdienen zegtie Haha!

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:00

KellyenXena schreef:
Ik moet ook zeggen dat ik het niet helemaal eens ben met de 'natuurlijk bekappen manie' ... Paarden in vrije natuur leven veel anders als paarden hoe wij ze houden en gebruiken. Je erin orienteren kan natuurlijk geen kwaad en het zal vast eens goedpakken..Maar het is absoluut niet mijn ding..Waar komt die 'zo natuurlijk mogelijk manie' toch vandaan vraag ik me soms af?..

Je zegt hetzelf al...Paarden in de vrye natuur leven veel anders...
Precies!!
en daar gaat het om!
De mens heeft een flinke inbreuk gemaakt op het leven van de paarden,hier en nu..
Een paard is niet gemaakt om 20 uren per dag op stal te staan,(wedstryden )ermee te ryden,enz,enz,
Paarden in het wild lopen niet op asfalt,dat klopt,maar trekken ook over rotsgebied ,kiezel enz.
Ik zie niets verkeerd om dat allemaal na te bootsen,om daar het effect van natuurlijke slytage mee te krygen.
Vreemd he,dat de paarden tegenwoordig met allemaal probleempjes worden geconfronteerd,zoals hoefkatrol,enz,enz,..
Paarden in het wild hebben dat niet..
Hihihi,het is wel duidelijk dat ik wel een voorstander ben!!
En ik strasser met Apachee gewoon lekker verder..
Ik ben wel degelijk tevreden!!! OK dan!

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:14

memory schreef:
Lees nu maar eens de informatie die gegeven is op de site in reactie 1.
Een hoefijzer is per defenitie slecht voor een hoef omdat het hoefmachanisem (uitzetten van de hoef) niet werkt. ER is voldoende onderzoek gedaan naar deze manier van bekappen en het werkt voor duizenden paarden. Stasser is zelfs een expert in het behandelen van paarden met hoefbevangenheid! Zo heb je nog een hoop andere manieren van natuurlijke bekappen! Ik zie geen reden meer waarom ik ooit nog een ijzer onder de hoeven van mijn paard zou slaan!


Dat een hoefijzer per defenitie slecht is bestrijd ik. Ik nodig je uit om 2 weken mee te gaan met mij naar een bepaalde plek aan de NL kust. Jij komt zonder ijzers met een paard wat biljardeerd met de achterbenen (=draaien tijdens het lopen). Vervolgens gaan we elke dag rijden in het bos en over het strand, minimaal twee tot twee-en-een-half uur. Het is noodzakelijk om elke rit 500mtr heen en terug over een asfaltweg te rijden, zonder berm. Ik ga met jou de weddenschap aan dat je na een week bent uitgereden, omdat de hoeven te sterk zijn afgesleten.
Ik weet uit ervaring dat ik ga winnen, dit is mij in een ver verleden namelijk overkomen.
Strasser is in mijn ogen zeker geen expert als het normaal gevonden word dat een paard drie maanden (!!!) kreupel kan zijn na de eerste behandelingen, dit is dierenmishandeling van de bovenste plank. Dat het noodzakelijk is om de stand van de hoeven te wijzigen, dat is zo, maar om dat dan in een keer te doen, zonder vorm van overgang, dat getuigd bij mij van regelrechte onkunde, onderzoek of niet.
Ik kan met de redenering van Lageveld meegaan, alles met mate, beleid en afgestemd op het individuele paard.

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:14

memory schreef:
Lees nu maar eens de informatie die gegeven is op de site in reactie 1.
Een hoefijzer is per defenitie slecht voor een hoef omdat het hoefmachanisem (uitzetten van de hoef) niet werkt. ER is voldoende onderzoek gedaan naar deze manier van bekappen en het werkt voor duizenden paarden. Stasser is zelfs een expert in het behandelen van paarden met hoefbevangenheid! Zo heb je nog een hoop andere manieren van natuurlijke bekappen! Ik zie geen reden meer waarom ik ooit nog een ijzer onder de hoeven van mijn paard zou slaan!

OK dan!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:20

Euh... de eerste bron voor NH-achtig denken is Xenophon (door Van Loon keurig genoemd overigens), ruwweg 500 jaar voor Xtus. Is de tweede schriftelijke bron die uit de gescheidenis kennen. Hij schrijft een heel verhelderend stuk over hoeven en ondergrond. Moeten de aanhangers van ijzers maar eens lezen.

Verder zijn ijzers een anachronisme;
- ooit uitgevonden om de paarden van ridders met harnas tegen uitglijden te behoeden, voor meer grip op záchte ondergrond.
- pas tijdens de eerste mechanisatie van de landbouw werd toepassing op grote schaal odig, wederom om de paarden genoeg grip te geven voor de steeds complexere mechanieken.
- pas als de ijzers in massaproductie zijn er door de vroege industriële revolutie het paard voor de koets en kar nog steeds hét aandrijfmiddel over nu pas op grote schaal verharde wegen is, wordt het als hoefversterking toegepast.

In de periode van mechanisatie en massatransport waren de ijzers noodzakelijk om de bedrijfzekerheid te vergroten. Elke zes weken nieuwe ijzers en je had er vrijwel geen omkijken naar. Onbeslagen vraagt meer aandacht en dat is verlies.

Nu, nu er weinig tot niet op verhard gewérkt hoeft te worden en in de regel al evenmin maximale tractie op zachte ondergrond nodig is, zijn voor de overgrote meerderheid van de normale paardenhoeven ijzers niet nodig.
Goede, harde paardenhoeven slijten overigens echt van een asfaltritje; na een paar uur rotsen klimmen en splitpaden afwandelen hier in de bergen mag ons setje graag een stukje van een 300 meter of zo asfaltweg dat we soms pakken afracen tegen elkaar. Vóluit in rengalop elkaar opjuttend naar beneden, als een motorcoureur zonder tempovermindering schuin door de bocht kletterend.
Op de rotsen hebben ze véél meer grip zonder ijzers, ze kunnen voelen waar ze hun klompvoetjes eerzetten, ja, ze voelen ook grotere scherpe stukken in het split en nee, de hoefjes slijten niet merkbaar van het stukje asfalt.
Bijkomend voordeel: er blijft eigenlijk NOOIT iets 'tussen de hoeven' zitten, want er is niets om tussen te gaan zitten....

Nog even voor het juiste perspectief:
- van de 6000 jaar dat mensen op paarden rijden, zitten er pas de laatste 120 jaar of zo op enige schaal van betekenis ijzers onder
- de Romeinse cavalerie trok over de broemde verharde Romeinse wegen heel Europa door; bijvoorbeeld van Valencia naar Duitsland in een paar maanden. Onbeslagen.... Oh, en ze bonden wel zooltjes onder de hoeven van hun ezels die op een betonnen vloer de graan- en olijfmolens aandreven.
- Xenophon reed voor een veldtocht tegen de Perzen in één jaar 5000 kilometer op hetzelfde paard door overwegend bergachtig terrein en over, op het winterseizoen na, betonharde paden. Onbeslagen....

Ok, het kán zijn dat een specifiek paard onder specifieke omstandigheden ijzers nodig heeft. Zet ze er dan gerust en met kennis van zaken onder, tuurlijk. Geen punt!
Wie echter vol blijft houden dat een hoef werkt met ijzers onder, heeft niet begrepen hoé die hoef werkt noch dat die hoef zonder ijzer niet conisch kan doorgroeien en dat dan wel moet juíst omdat die ijzers eronder zitten. als ze nodig zijn, zijn ijzers een noodzakelijk kwaad wat je niet toepast als het niet nodig is. Elementary my dear.... Knipoog
Nog eens goed over nadenken

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:30

Mmm... een hoefijzer per definitie slecht ?? Hangt van de definitie af toch ? Soms is het beter om het maar wel te doen.

Een paard hoefijzers onder slaan alsof dat de normaalste zaak van de wereld is vind ik pas slecht.

Een hoefijzer is een noodzakelijk kwaad, een middel om een paard te laten functioneren in omstandigheden die wij (de mens) gekozen hebben.

Hoefijzers zijn dus eigenlijk gewoon een paardenmiddel Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 01:50

Denk of typ ik echt zo langzaam ? Lachen Ik had dus de vorige reactie nog niet gelezen Haha!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 02:05

lageveld schreef:
Denk of typ ik echt zo langzaam ? Lachen Ik had dus de vorige reactie nog niet gelezen Haha!


Ik denk het laatste Knipoog
Dat klinkt wat positiever Haha!

Zelf wordt mijn pony ook op een natuurlijke manier bekapt.
Ze was altijd heel erg moeilijk met d'r hoeven, en met Lynn (www.naturalhorses.com) ging het hartstikke goed Lachen
Dat is al een rede voor mij, en ik vind haar gewoon super op d'r hoeven staan.
Voor mij niet anders meer

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 06:29

memory schreef:
Lees nu maar eens de informatie die gegeven is op de site in reactie 1.
Een hoefijzer is per defenitie slecht voor een hoef omdat het hoefmachanisem (uitzetten van de hoef) niet werkt. ER is voldoende onderzoek gedaan naar deze manier van bekappen en het werkt voor duizenden paarden. Stasser is zelfs een expert in het behandelen van paarden met hoefbevangenheid! Zo heb je nog een hoop andere manieren van natuurlijke bekappen! Ik zie geen reden meer waarom ik ooit nog een ijzer onder de hoeven van mijn paard zou slaan!



Dat een ijzer niet bevordelijk is voor het hoefmechanisme, hoef je mij echt niet te vertellen.. Ik ben ook van mening dat je beter geen ijzer onder kunt slaan.Tenzij er geen andere mogelijkheid is...Je komt vaak genoeg bij mensen die een paard vierkant beslagen willen hebben,maar vervolgens het dier weer voor 2 maanden de weide ingooien..Met andere woorden, wat voor nut heeft het dan..Ook mensen die zomaar eens 1 keer per week een kort buitenritje maken,zal ik afraden het paard te beslaan..Ik zie het helaas als smid in opleiding ook een beetje als een noodzakelijk kwaad.

Maar dat vind ik nu zo jammer...De 'natuurlijk' aanhangers,kraken meteen het 'normale'systeem zo af,zoeken meest extreme voorbeelden...Ik probeer het 'natuurlijk bekappen niet af te kraken,maar vraag me af waarom dat perce beter zal zijn..Ik pik daar sommige dingen uit op,waarvan ik denk dat dat weleens zou kunnen kloppen..Ga daar praktijkvoorbeelden naar zoeken,probeer eens iets,praat erover op school..Zo had mijn instructeur het pas over de strasser methode (tenminste,het is al even geleden,maar volgens mij had hij het daarover) Volgens hem denken mensen allemaal wel dat het zo goed is,maar het blijkt dat er ver naar achteren wordt genageld..Hierdoor heb je natuurlijk bijna helemaal geen hoefmechanisme meer. Mij maak je ook niet wijs,dat het goed is om een bepaalde stand radicaal te veranderen,met gevolgd dat een paard misschien wel een paar maanden tot een jaar kreupel gaat.. Hoe komt het toch dat mensen toch overtuigd zijn dat dit geen kwaad kan?