Veiligheidsstijgbeugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Veiligheidsstijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 14:59

Ik wil misschien veiligheidsstijbeugels gaan aanschaffen. Er zijn volgens mij grof gezien 2 soorten: die met een elastiek aan de zijkant, in plaats van metaal (schiet los als je er aan blijft hangen) en een type waarbij de zijkant wel van metaal is, maar scharnierend. Als je er dan aan zou hangen, klapt de hele beugel gewoon open.

Nadeel van de één is volgens mij, dat hij ook los schiet als je je voet er tegen schrap zet (en aangezien ik na langere ritten die plek op mijn voet kan voelen, doe ik dat blijkbaar zo af en toe) en dat het er eigenlijk een beetje knullig uit ziet. De tweede versie is duur, zwaar en piept bij het lichtrijden.

Zijn er mensen die deze beugels gebruiken en die hun ervaring kwijt willen?

En zijn er nog andere opties, zoals beugels met een korfje of ijslandse stijgbeugels? Wat zijn de voor- en nadelen daarvan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:06

Ik heb de 2e, de quick outs.
En een druppeltje olie doet wonderen tegen piepen. Haha!

Ik heb ze zowel een mijn spring als dressuurzadel en beide piepen ze niet Lachen

Ze zijn idd wel zwaar, maar ook breder, wat weer fijn is als je met bergschoenen rijd.
Anders zit je in de zijkanten vast geklemt.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 15:11

Een vriendin van me heeft ze ook en ondanks dat zij ze toch wel eens in de olie heeft gezet, kan ik haar altijd op afstand al aan horen komen Haha! Verschilt dus blijkbaar ook weer per setje? Moet ik ze in de winkel eerst gaan uitproberen, want het lijkt me vreselijk als ik 3 uur naar dat gepiep moet luisteren bij een endurance-ritje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:16

Ik heb 1 setje eens heel erg goed zuiver gemaakt en toen piepte het.
Toen nooit meer zo grondig, wel regelmatig eens testen of hijj nog soepel opengaat en hij piept nooit meer Haha!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:19

Ik heb die met een elastiekje. Mooi is anders maar het zijn wel erg fijne dingen Lachen .

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:22

Ik heb een tijdje terug bij een wedstrijd veiligheidsbeugels gezien die als je valt helemaal openvallen.. Een beetje moeilijk uit te leggen maar het leek mij heel veilig Lachen. Ze waren erg prijzig maar als ik ooit veiligheidsbeugels koop dan worden het zulke.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 15:25

Dennis schreef:
Ik heb die met een elastiekje. Mooi is anders maar het zijn wel erg fijne dingen Lachen .


En ze schieten dus niet te gemakkelijk los? Zeker prijstechnisch gezien, maar ook voor het gewicht, gaat mijn voorkeur namelijk wel naar die beugels uit. Of dus die ijslandse beugels (met zo'n gekke kronkel erin), als die daadwerkelijk "veilig" zijn...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:39

Mijn staleigenaar heeft de beugels met elastiekjes, ik vind het persoonlijk ondingen. Ze schieten om de haverklap los, je kan dan het beste een jaszak voor elastiekjes meenemen voor een buitenrit. Boos!

Ik heb ook ervaring met ijslandse beugels, maar vind ze nou niet echt veilig te noemen, ik ben er met mijn jodhpurs een keer in blijven haken. Het kan dus wel.

De beugels met scharnieren lijken me de beste koop. Lachen

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:47

Er zijn nog meer veiligheidsbeugels hoor Haha!
Ik heb de 4schakel van sprenger, en die bevallen prima, ook als je niet valt Haha!.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:57

heb ook die met het elastiekje.. nouw ja mijn vriend heeft um Haha!
en werkt prima hoor.heeft er mee gesprongen en al..
toevallig ging afgelopen zondat het leertje kapot wat tussen debeugel en elastiek zit.. dus schoot hij los.. nu hebben we gewoon het elastiek alleen en zit goed vast hoor..
en je moet wel een stevig elastiek er om doen mochtie kwijt raken Tong uitsteken zown dikke waar je veel kracht mee moet zetten wil hij uitrekken zodat je hem erom kan doen..

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 15:58

"Sprenger" klinkt ook als "duur" :-D Niet dat ik nou helemaal van de armen moet rondkomen, maar ik heb ook weer geen geldboompje in mijn tuin staan. Helaas... Laat ik zeggen dat ik de "beste koop"-oplossing zoek: hoeft niet het meest luxueus te zijn, maar wel goed bruikbaar en zonder dat het nou een vermogen kost.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:05

Beugels met elastiek vind ik zelf niet prettig, bij mij schoten ze om de haverklap open.
Ik zou nog wel eens zo'n korfje willen hebben, het schijnt dat je dan bij langere buitenritten minder vermoeide voeten krijgt en je kunt dat korfje bij slecht weer ook makkelijk afdekken met een bontje of een stukje plastic tegen koude en natte voeten.

We hebben nu gewone beugels en veiligheidshaken aan het zadel. Werkt tot nu toe goed.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:07

vroeger had ik die met een elastiekje, dat brak altijd zonder enige aanleiding en toen ik een keer eraf stuiterde en bleef hangen in de beugel, brak ie niet....mijn sleutelbeen wel Scheve mond

nu heb ik side steps, beetje rare dingen, maar als je goed zoekt, ook nog verkrijgbaar in normale kleuren....

Afbeelding

die zijn wel superveilig en veren nog lekker mee ook met draven, fijn voor je kniegewrichten OK dan!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:09

Ik ben iig erg blij met m'n veiligheids beugels met elastiekjes. Ik heb er nooit problemen mee. Ik doe er echt alles mee, dresuur, springen, buitenrijden en het bos door crossen.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:12

Feufollet schreef:
Beugels met elastiek vind ik zelf niet prettig, bij mij schoten ze om de haverklap open.
Ik zou nog wel eens zo'n korfje willen hebben, het schijnt dat je dan bij langere buitenritten minder vermoeide voeten krijgt en je kunt dat korfje bij slecht weer ook makkelijk afdekken met een bontje of een stukje plastic tegen koude en natte voeten.

We hebben nu gewone beugels en veiligheidshaken aan het zadel. Werkt tot nu toe goed.


Deze lijken mij prettig, EZRide's met een breed voetbed en warme voeten, de prijs is alleen iets minder Geld, geld! ...159 euro Verdrietig
Afbeelding

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:13

mandymonica schreef:
"Sprenger" klinkt ook als "duur" :-D Niet dat ik nou helemaal van de armen moet rondkomen, maar ik heb ook weer geen geldboompje in mijn tuin staan. Helaas... Laat ik zeggen dat ik de "beste koop"-oplossing zoek: hoeft niet het meest luxueus te zijn, maar wel goed bruikbaar en zonder dat het nou een vermogen kost.


Op marktplaats staat een paar voor 40 euro inclusief, ook nog een paar vor 70 euro.
Niet zo duur dus Lachen En de beugels bevallen mij PRIMA! Ook druk ik nu nog gemakkelijker mijn hakken uit, en ze schijnen ook goed voor je gewrichten etc te zijn Lachen

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 16:14

Smurf, jij rijdt ook nog eens met een Barefoot, toch? Want daar zullen ze voor zijn! Daar zitten (nog) geen veiligheidshaken aan. Maar als ik straks besluit om er eentje te kopen, dan ga ik niet wachten tot ook die haken er zijn. Dan wil ik het zadel ook gewoon zo snel mogelijk hebben. En dus zoek ik nu alvast naar een leuke stijgbeugel-oplossing.

Die beugels van jou zien er heel gaaf uit... kost dat? En: waar heb je ze vandaan?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:15

Over die beugels met elastiek, ik hoor er goede en slechte verhalen over. het elastiek moet natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn.
Een vriendin van mij had ze namelijk ook, en toen haar paard een half jaar op rust had gestaan, was het elastiek niets meer, en knapte direct Bloos!

amargith
Berichten: 206
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Tienen (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:23

Ik heb ook veiligheidsbeugels. En moet zeggen, ben er tevreden van. OK dan! Ze hebben geen elastiek ofzo, maar wel stevige plooibare rubber aan de zijkanten. Indien je valt plooit de rubber mee en kan je voet er gewoon uitglijden. OK dan! Ze zijn vrij stevig en vallen van prijs nog wel mee. Ben echt blij met die van mij. Ze zien er verder trouwens uit als gewone beugels. *LOL*
Groetjes

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 16:27

Amargith, weet je wat voor merk/ soort dit is en waar heb je ze vandaan?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:36

die side steps die smurf heeft zijn alleen voor western fenders
zal misschien ook wel aan gewone riemen te bevestigen zijn , maar das denk wel minder stabiel

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:37

Lydiia schreef:
Over die beugels met elastiek, ik hoor er goede en slechte verhalen over. het elastiek moet natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn.
Een vriendin van mij had ze namelijk ook, en toen haar paard een half jaar op rust had gestaan, was het elastiek niets meer, en knapte direct Bloos!


wat vrij logisch is, het is en blijft nu eenmaal rubber en dat "verduurt" (sorry weet het correcte Nederlandse woord daarvoor niet) na een lange tijd ongebruikt te zijn (en na een lange tijd zo in dezelfde positie opgespannen zijn ook)

Ik heb ze ook, nooit last van gehad ofzo. Ja ok af en toe ben je eens een elastiek kwijt in het bos, maar dat is toch echt het drama niet. Ik begrijp niets van die mensen die denken dat als het elastiek eraf is, ze niet meer kunnen rijden. Ik steun toch heus niet op de buitenzijde van mijn stijgbeugel hoor... Clown
Ik hoef misschien maximaal twee keer per jaar een elastiek te vervangen, omdat ik er eens eentje kwijtgespeeld ben, of omdat er eentje aan vervanging toe is. Voor 1 of 2 euro vind ik dat echt niet veel geld. (Mijn oom doet het trouwens met een "schijfje" binnenband van een fiets.)

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:45

Dat snap ik wel leentje, maar toch jammer, je moet hier dus rekening mee houden.
Maar zoals hier dus ook al eerder in het topic beschreven wordt, gaat het elastiek niet altijd op het goede moment los. Meestal op de onverwachte momenten en op het moment dat ze los moeten gaan, gaan ze niet.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:46

Nu moet ik zeggen dat ik de veiligheid van de elastiekbeugels misschien nog wel beter vind dan van de sprengers, omdat ik niet zo goed snap hoe het bij de sprenger werkt.
Maar als je voor echte veiligheid wil gaan, lijken me de kwik outs ook heel geschikt.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 16:54

draumpje schreef:
die side steps die smurf heeft zijn alleen voor western fenders
zal misschien ook wel aan gewone riemen te bevestigen zijn , maar das denk wel minder stabiel


Ik kan fenders aan het betreffende zadel vastmaken. Dat is juist het probleem: eigenlijk "horen" er westernfenders met bijbehorende beugels aan het zadel, maar ik vind die westernbeugels gewoon echt niet zitten. Zal wel aan mij liggen, maar ik heb er helemaal niets aan, kan net zo goed (nee, beter!) zonder gaan rijden. Weet alleen niet of dat nou aan de vorm van de beugels of nou juist aan die fenders ligt. Dat kan je ook niet testen... zou niet weten hoe ik een gewone beugel aan een fender vast zou moeten knopen? Verward