bit in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friesegirl
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Drachten

bit in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 15:26

hey

ik wil ff weten waarom een pony/paard van 3 jaar zijn hoofd omhoog gooit als ie het bit voor krijgt????
want het is wel vrij lastig, je bent zo'n 5 min bezig
is het dan handig om met een snoepje te proberen???

- xxx- jes friesegfirl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:30

Tja, waarom doet íe dat? Bit eens flink tegen z'n tanden gehad? Ruiter die aan de teugels hangt dus bit = pijn, geen zin om te werken, ik ben de baas dus doe dat bit zelf maar in (dominantie), haken op de kiezen of doppen, ruiter is te onhandig, bit past niet lekker dus = pijn, beetje kopschuw.

Zomaar een paar mogelijkheden Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:34

omdat hij het niet leuk vindt misschien Schijnheilig ?
ik kan van hieruit zonder verdere uitleg niet zien op wat voor manier hij wordt opgezadeld en gereden, maar als ze het bit niet graag aannemen heb je toch al geen echte leuke basis.
ik zou het met een snoepje doen, ja. maar dan ook konsekwent zijn, en hem niet zitten voeren voor iets wat hij niét doet. dus eerst: bit aannemen met snoepje (zonder bit, geen snoepje), en als hij dat rustig doet, geleidelijk overgaan naar éérst bit in, pas dán snoepje. tot het goed gaat, en dan beloning weer weglaten.
maar je zal je toch zeker moeten afvragen waaróm hij het niet leuk vindt, en daar ook aan werken!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:35

Heeft het paard al vaker een bit in gehad en deed hij of zij het in begin niet, dan heeft het vaak te maken met nare ervaringen die hij of zij heeft gehad met het inbrengen van het bit. Misschien is het bit tegen zijn tanden geklapt, misschien is het bit beschadigd, misschien is het bit blijven haken achter de tanden bij het uitdoen.
Als advies zou ik geven, veel oefenen, laat het paard weer inzien dat het bit niet pijn hoeft te doen, laat het hem of haar associeren met lekkere dingen, beloning.


Wanneer het de eerste keer dat je een bit in hebt gedaan is gebeurd, dan heeft het volgens mij vooral te maken met onervarenheid. Maak dan het bit wat smakelijker, door het warm te maken of door vlak van te voren een snoepje te geven, dan het bit tijdens het kauwen erin te doen.

Je zou er ook een paardentandarts naar kunnen laten kijken, misschien heeft hij of zij moeite met wisselen.

Oja het hoofd omhoog gooien is een reactie op het niet willen dat je het bit in doet. Zorg dat het paard ten alle tijden het hoofd omlaag leert te doen. Dit kun je ook oefenen met een halster.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:36

ik doe het hoofdtel dan op de western manier in, dus je arm zeg maar tussen zijn oren door. en rustig doen met dat bit! je kan er evt. een keer wat stroop of appel an het bit smeren, dan krijgt het paard er goede ervaringen mee, en zal het paard het bit beter accepteren.

friesegirl
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 15:38

bedankt voor jullie reacties, als ik er vanaaf weer op moet zal ik het eens op die manieren proberen.